Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Hej!
Ska absolut ställa in spjället vid nästa mektillfälle och avlägga rapport. Kommer tidigast att bi gjort på fredag om jag kan kan komma loss från jobbet...

Stort tack för den utförliga beskrivningen Tuxedo!

//H
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

TACK Tuxedo för medhållet där du skriver" att spjället inte skall vara helt stängt " för det är jag ganska säker på att det inte skall vara .

Det är samma bränslesystem på en 97:a Ltt som en vanlig 94:a t.ex och det enda som skiljer sig där är lite mer saker som jobbar ihop med turbon samt endast en bränslepump i tanken och att det är som du skriver en potentiometer i Gasspjällskontakten istället för av / på som på en sugmotor.

Tycker detta problem låter lite som när man surat ner en förgasarmotor i tidigare delar av livet och vad det då krävdes en massa luft för att torka ur maskinen så den gick igång.

mvh
Robban
av tuxedo
Hej Notuned.
Menar du att du justerade efter anvisningarna från Volvomanualen jag skrev igår ?
I så fall vet vi ju att det fungerar att justera på detta vis.

Grattis och tack för att du meddelade detta.

//tuxedo
av NilsO
robban67 skrev:
Det är samma bränslesystem på en 97:a Ltt som en vanlig 94:a t.ex och det enda som skiljer sig där är lite mer saker som jobbar ihop med turbon samt endast en bränslepump i tanken och att det är som du skriver en potentiometer i Gasspjällskontakten istället för av / på som på en sugmotor.
Nej, det stämmer inte. B230FK alla årsmodeller har en helt vanlig spjällkontakt. Jag tror *den enda* rödblocksmotorn som kan ha en spjällägesgivare i form av en potentiometer är B204FT (2 liters 16 v turbo).
Användarvisningsbild
av robban67
NilsO skrev:
robban67 skrev:
Nej, det stämmer inte. B230FK alla årsmodeller har en helt vanlig spjällkontakt. Jag tror *den enda* rödblocksmotorn som kan ha en spjällägesgivare i form av en potentiometer är B204FT (2 liters 16 v turbo).
Hej

Helt rätt där , jag kollade och det stämmer :) , förlåt för missvisande info

mvh

Robban
av Bricoleuren
Halloj!
Svängde inom en "gör det själv" nu strax efter nio på kvällen och hann precis grundinställa spjället, dubbelkolla att luftfilter såg bra ut och lite annat. Stoppskruven stod precis mot armen när spjället var stängt och nu vred jag ett halvt varv till. Justerade även spjällägesgivaren lite grand efter detta då klicket låg en mikrometer ifrån, ett dammkorn... Det var dock ingen idé att skruva loss och mäta upp givaren. Dels för att jag knappt hade skulle hinna med det innan de stängde kl. 22 men sen vet jag inte om OK hade gillat att jag la det i glassfrysen heller :-)...

Hur som helst, nu går skiten även med helt tillklämd tomgångsventils-slang (tilluft). Den går även om man kopplar loss slangen (som svar på Robbans fråga nr 4). I båda fallen knackigt men den går, till skillnad från förut då den stannade. Fövånande att så lite kan ge så mycket, förlåt att jag tvivlade!

Spännande att se hur morgondagens kallstart kommer att funka! Blir det ingen skillnad så är nästa steg att lägga spjällägesgivaren i frysen samt försöka låna en tomgångsventil av nå´n med likadan bil. Vägrar köpa en ny för +2000:- innan jag vet att den är bekymret.

Hör av mig, håll tummarna så länge!

//H
av Bricoleuren
Hej!
Kan rapportera om min första helt felfria vinterdag med den här bilen. Nu har det ju inte varit mer än ett par minusgrader i huvudstaden idag så än är det för tidigt att ropa hej men den startade i morse helt utan knorr! Piggare än nå´nsin även jämfört med sommardagar! Under dagen har jag oxå tagit ett par små turer och den har inte tvekat det minsta.

I eftermiddags gjorde jag ett tappert snabb-försök att mäta upp resistansen i spjällägesgivaren men tyvärr var batteriet i min multimeter dött och jag hade bråttom hem så det får bli en annan gång när det finns mer tid (förhoppningsvis i helgen).

Om det nu skulle visa sig att problemen är ur världen (eller även om inte) så vill jag passa på att tacka för alla tips och teorier samt allt engagemang från er Volvo-freaks! Jag minns inte vem som först var inne på att det skulle kunna ha med luftblandningen, tomgångsmotorn mm att göra (Lennarte kanske?) men Robban, Tuxedo, NilsO m.fl. ni förtjänar en stor eloge! Tack vare er har jag lärt mig en hel del om "moderna" bilars bränsle och tändsystem. Något jag förhoppningsvis kommer att ha nytta av i framtiden.

Lovar att göra minst ett inlägg till i denna tråd så snart det blivit kallt nog för att dra en lättnadens suck (även om det alltså visar sig att problemet är ur världen) så ni alla får veta utgången och kan dra ett streck över den här frågan.

Tills vidare, ha en skön helg!

//H
av tuxedo
Alltid roligt att försöka hjälpa någon som är så tacksam som Bricoleuren.
Tyvärr så är det många som inte ens hör av sej och meddelar om tipsen dom fått har löst deras problem.
Vi är nog många som färskat upp våra kunskaper i djuplodningen i denna tråd.

Ha det bra alla
//tuxedo
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?