Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sabelström
#721042
Identifiera min turbo. Enligt förra ägaren kommer laddet vid 3200varv.

Avgasdelen
Detta står på den utvändigt: "Garrett", "Scania", "6A30", "M57 A/R-0-8 (sedan ett oläsligt tecken) TATA 4".
Detta står på den invändigt: 0:84.
Mått: Inv. avgasdiameter ca 90mm ca 3.5", Flänset har bultcirkeln 90mm x 70mm, har nog en gång i tiden varit M10 gänga i hålen. Och två avgashål ca 32mm x 40mm.

Mellanhuset
Detta står på mellanhuset: två symboler med "11." efter och "448315-1".

Laddelen
På tryckdelen på turbon går inte utläsa mycket alls, endast ett ensamt A.
Utv. tryckdiameter ca 60mm ca 2.36", Inv tryckdiameter ca 53mm ca 2"
Utv. sugdiameter ca 105mm ca 4.13", Inv. sugdiameter ca 93mm ca 3.66"

Har googlat och försökt leta på forum men hittar tyvärr inte vad den kan heta i dagens läge då den säkert inte finns i moderna åk.
#724241
Ingen som har en aning om vad den kan heta. Id lappen saknas ju tyvärr och har försökt googlat.

Flänsets bultmönster verkar var T4, men tycker inte det stämmer med avgashålen. Om någon vet vilket fläns det kan tänkas vara så skriv det.
#724340
Laddar gör den kanske vid 3200 varv det styrs ju av hur mycket avgaser du producerar. Dieslar skiljer sig från bensinare, femliters motor från tvåliters mm. Troligtvis kommer turbon från en Scania och passar då bäst på en sådan. det skall finnas en liten plåtskylt med ett nr som du använder för att identifiera Turbon. 448315-1 är ett Garret nr. Det kan vara turbonumret eller numret på den del det sitter på.
Bäst hjälp får du nog om du ringer GIK Turboteknik i Göteborg. Säg att den sitter på en hemmabygd maskin och undrar vad en repsats kostar. Fråga i förbifarten de övriga frågor du har.

Lycka till!

PS; Tror även de har listor på nätet för turbo till "tunga fordon" är den inte allt för gammal kanske du hittar den under Scania eller något.
#724510
Får be om ursäkt, har googlat men av någon anledning bara på svenska sidor, när jag bara körde numret så kom det ju upp på engelska sidor som du säger GT-40.

Turbon är bänkad på en b230 8V till 700hk, och då kom laddet 3200, och i mitt fall samma fast 16v och mål på 500+ så bör den ladda vid 3200 den med.

Har mailat garrett utan svar, får pröva med GIK om det är något med jag undrar.

Problemet är ju att den plåtskylt som numren ska stå på saknas, annars hade jag googlat på dom.
#725697
Här kommer bilder med mått och sådant:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fråga mig inte varför vissa bilder är vridna, för jag bara öppnade dom och skrev och ritade sen laddade upp dom, men det får vi leva med.

Googlar man 448315-1 får man fram att det är en GT40, men jag hittar inga bilder som stämmer med den jag har, heller inga T4 fläns som stämmer exakt. Och dom siffrorna sitter på mellanhuset och det kan ju säkert användas till flera varianter.

Har försökt jämnföra här bla http://www.capa.com.au/turbo_garrett.htm

Liknar denna: http://forum.bonnmeck.se/viewtopic.php?id=1146
#726044
Min. diametern på turbinhjulet verkar ligga på 62.5 möjligtvis något mindre då jag mätte diameter i "röret". Hittar dock ingen med det måttet, den närmaste ligger på 60mm.

Impellhjules min. diameter är troligtvis 57-58mm, får se om jag kan låna hem något från jobbet att mäta med.

Men om detta vore fallet så skulle det ju kunna vara någon variant av:
Turbinhus: GTX3067R, GT3071R, GTX3071R, GT3076R eller GTX3076R
Impellhus: GTX3076R, GT3076R eller GTX3576R
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]