Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ferraridriver
Idag kom beskedet, den nya bilen är shemalagd till V13 :D

Skall bli riktigt spännande att se hur den står sig mot min andra vardagsbil, en Mercedes E 500 T. Den V60 T5 2011 som jag har nu är ingen höjdare, för törstig i förhållande till effekt och helt oinspirerande på vägen, ryck och slit i ratten vid gaspådrag sabbar ju hela upplevelsen :-(

2013 Volvo V70 II T6 AWD
Bensin 304hk/224kW B6304T4
Svart 019
Klädsel Dynamic Blond/M-grå EL0G
Herrgårdsvagnpkt 2 V70 II
Bälteskuddar/El. barnlås
Teknik High Performance
Parkeringshjälp fram/bak
Borttag av Rails
Läderratt 3ekrad Mörkgrå
Aluhjul Ymir 18 Silver
Fuktsensor
Volvo On Call
Lågt sportchassi
Panelinlägg Modern Wood
Drag delbart u nivåregl 13 pol+ adapter 7 pol
ECM uppgradering
Lastrumsmatta formgjuten plast Offblack
Nokian NODA225/55R16 H7 NAOS
Lasthållare, utan Rails, exkl montering
Skålade gummimattor Offblack
Besiktning drag + Polestar effekt opt 17417 L
av perhall
Snyggt med en solidsvart!!
Har de inga roligare/nyare fälgar till vinterdäcken att erbjuda än Naos???
Jag avstod dem och har köpt Oden separat.
PH
av Ferraridriver
Jag tycker Naos är helt ok. Det blir bara en vinter med bilen ändå så det spelar kanske inte så himla stor roll. Är dock väldigt nyfiken på hur Ymir kommer att se ut. Lite osäker på om de är lite för öppna. Det känns som om en fetare uppsättning bromsskivor och 6-kolvs-ok skulle vara på sin plats :wink:
av perhall
Jag tycker också Naos ser ok ut, men man förknippar de fälgarna med MY08-09... Oden kom MY11 (sen fanns det nån 16" däremellan som jag inte kan namnet på). Vi andra är glada över att det kommer ut fräscha beggade T6:or på marknaden:)
PH
av Ferraridriver
Glad att man kan bidra till en lite roligare bilpark :-)

Hoppas samtidigt att Volvo kan erbjuda något lite extra för oss som gillar starka motorer. Skulle gärna se en ny V70 T8 AWD med 450 hk, gärna luftfjädring och anpassad för snabb transport på Autobahn... Volvo blir aldrig riktig premium utan sofistikerat pulver under huven :twisted:
av Sveno
Tror du blir nöjd med T6 AWD, är en riktigt fin motor, mycket trevligare att köra än T5 modell 2011. :)

Hoppas också att Volvo kommer att erbjuda något extra för oss som gillar lite starkare motorer i bilarna. Hade varit fint med en T8 AWD, gärna i form av hybrid, men då med T6 motorn som grund och 400 hk+. Men det kommer väl inte att ske... :(
Användarvisningsbild
av MartinS
En V70 är ju alltid en V70 men motorn är det inget fel på, den är finfin.

Hur står sig sportchassiet mot 4C? Jag har bara provat V70 T6 med 4C och den var faktiskt ganska underhållande för att vara en stor familjefraktare, långt ifrån som en V60 T6 med R-Design chassie skall dock sägas.

/Martin
av Ferraridriver
Angående 4C så pratade jag med min kompis som jobbar på chassi-utvecklingen på Volvo och han tyckte att det var att föredra sport chassi före 4C. Jag har inte själv provat 4C men kört sportchassit och tycker det är helt ok. Det är inte samma sak som Airmatic på min MB men det får duga...
av perhall
Även från chassiutvecklingen på BMW menar de att ett original sportchassi är det bästa om man vill köra sportigt, och ha en stabil bil, adaptivt chassi ger en mer syntetisk känsla och är en mer komplex konstruktion.

Hoppas verkligen inte Volvo slutar med 6 cyl som de har sagt. En 535iAT är ju både snabbare och snålare än en V70 T6 (dessutom får 535i mer effekt vid facelift som presenteras i vår), skulle Volvo bara erbjuda en snabb 4 cyl skulle det vara katastrof för många prestandavänner...
PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Det får vi verkligen hoppas att det inte gör, för jag får inte plats med mina tre barn å hund i en 535a.. :-/ Så jag siktar in mig på en T6a, annars återsår typ en E400, men då blev det dubbelt så dyrt.. :-)

Grattis till nya fin bilen!
Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]