Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matti111
Jag vågar sätta min ena pungkula på att det är ABS:ens tandkrans som är boven i ditt drama. Mycket vanligt fenomen!
av roljen
Är det en stålborste som gäller för att rengöra kransarna, eller måste man demontera dem? I senare fallet är det inget "gör det självarbete".

Mvh

Roljen
av matti111
Här finns en länk om problemet ifråga. Inget farligt ingrepp. Rätt simpelt faktiskt!
av roljen
Tack Matti, Men jag hittar ingen länk ang rengöring av kransen.

Mvh
Roljen
Användarvisningsbild
av Jackson75
matti111 skrev:Jag vågar sätta min ena pungkula på att det är ABS:ens tandkrans som är boven i ditt drama. Mycket vanligt fenomen!
Vi är många som hört detta nu , och kommer givetvis kräva bevis om det visar att tandkransarna är OK! :D
av Johnnie
Kolla vad jag skrivit i den här tråden. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=89701

Finns bilder på före och efter rengöring av kuggkrans som jag gjort genom hålet där hjulsensorn sitter.
I mitt fall var det inte fel på hjulsensorn fast jag fick den felkoden bland annat.
Rengöringen gjorde ingen skillnad fast det är ju alltid bra att göra rent och spraya på nåt så det hindrar rosten lite.

Efter att ha fyllt på en halv burk bromsvätska så var alla fel borta, fast nivån låg ovanför min innan. :shock:
av nissesvolvo
Har nyligen bytt båda ABS ringarna då jag hade samma fel som TS. Köpte på Biltema för 69:- st och det har fungerat klockrent efter bytet. Inte är det svårt heller. Efter ha bytt första sidan tog inte andra sidan mer än en kvart. Dock måste man värma dom nya ringarna annars får man inte på dom. Själv tog jag en liten gasolbrännare fast den ger lite för lite värme så man får värma ett bra tag för och sedan slå lätt med en hammare för och få dit den. Snabb måste man också vara då den kallnar oerhört snabbt. Skulle jag göra det igen skulle jag tända upp grillen och "grilla" mina ringar lite så dom blir ännu varmare vilket då blir ännu lättare att få på dom. Dock är väl det smidigaste att använda sig av en gassvets om man äger nån.
Lätt är det också och konstatera om det är ringarna. Lossa drivaxel (för åtkomst) och ta en mejsel och bänd försiktig mellan 2 tänder. Då kommer Du se eller känna att ringen sitter löst. Det skall det inte göra och då har den spruckit någonstans.
Ett vanlig fel då rosten under "spränger" ringarna lätt. Verkar dock vara ett fel på V70N för jag äger även en V70 -99 och har aldrig bytt några ringar på den. Tur ändå ringarna är utbytbara.
Pris som jag hört vad Bilia tar ligger på ca 1500:- per sida. Då kostar originalringen ca 500:- st. Så det är lätt värt att prova själv.
av roljen
matti111 skrev:Jag vågar sätta min ena pungkula på att det är ABS:ens tandkrans som är boven i ditt drama. Mycket vanligt fenomen!
Hej Matti
Du hade rätt.
Synd, för jag hade behövt en ny kula.

Roljen

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]