Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

uffeg skrev:Kan meddela att jag nu haft bilen inlämnad på Bilia Eskilstuna.
Den är numera HELT ljudlös efter ett byte av fjäderfästet.

Bort med gamla, limma fast nya. Sammanlagd tid = 15 minuter, då inkluderat tiden att gå in, få bilen inkörd. Fixad , samt åka ut igen !!

Kostnaden för denna detaljen måste va några enstaka ören !! OTROLIGT....

Hur som helst, bilen är TYST
GÖTT! Ska in med min igen den 31/10. Förhoppningsvis åtgärdas denna på samma sätt.
Update från gårdagens verkstadsbesök. 4 i ordningen, detta år, sedan 201202.

- Kopplingspedalens slapstickljud är faktiskt åtgärdat! Åtminstone är det bra mycket bättre än vad det var. Nu märker man av ändlägesgivaren lite mer, men det får väl anses som okej då (feature, inget fel, som det så vackert kallas).

- Dörrpanelen höger fram är bytt till en sprajlans ny. Döm av min förvåning så skramlar denna precis lika mycket som den förra, om inte mer. Denna gången sätter det dock igång som mest vid 69hz. Uppenbarligen har leverantören av dessa stora problem, men att man inte fått det åtgärdat på såpass lång tid är skrämmande. Jag kommer inte orka byta ut den igen, utan tänkte försöka mig på att plocka ner den och tejpa upp den så gott det går på baksidan med "gleitmo-tejp", en superduperkur som används ganska frekvent på andra komponenter i dörren. Eller i hela bilen egentligen, för att just dämpa ut vibrationsljud.

Dock är ju denna vibration som mest påtaglig i förstärkningen av dörrfickan mot panelen, vilket är i ett stycke, så jag vetefan hur det ska gå att försöka tejpa såpass långt in på baksidan. Men jag får ge det ett försök. Tänkte även dra igång en ny tråd och kolla om andra med V60 R-design har samma problem. (Vilket som tur är enbart uppenbarar sig på höger fram, inte på någon annan panel).

- Gneket i B-stolpeområdet har jag inte fått fram än (enbart för att jag ännu inte kört upp/ner från någon trottoarkant/ojämnhet), men det lär jag väl bli varse om snart. Min förhoppning att det är åtgärdat är ungefär lika med noll.

- Sensus 3.0 och Bluetoothproblematik kvarstår. Fortfarande .17S i den "nya mjukvaran". Tjoho!
Imorgon är det dags för första servicen (just passerat 1700 mil, och ett år sedan födelsen).

Saker som är påpekade och förhoppningsvis blir åtgärdade (säkerligen och garanterat inte imorgon dock):
- Dörrpanel höger fram. Skramlar fortfarande något djävulskt. Dessutom har en del av armresten lossnat från sin position.
- Pip i backvarnare direkt då man lägger i backen (oavsett om hinder bakom eller ej). Dock väldigt intermittent, så det lär ju inte uppenbara sig imorgon.
- Oljud/knarr i gasdämpare bagagelucka.
- Spolarmunstycken som "tappar position" hela tiden.
- Nytt gnek/oljud i instrumentpanel vid 1200-1500 rpm 4ans/5ans växel. Ofantligt störigt.
- Bakre torkarbladet fortfarande inte direkt superbt.

Generellt har det varit ett år med helt ruggigt mycket gnissel och gnekljud varav några få är "åtgärdade" och desto fler är bestående.

Ingen bil jag hade varit jättenöjd med om jag lagt ~345 000 själv.
pip i backvarnaren är, om det är samma som på min, så att den "kommer ihåg" om den pep när man la ur backväxeln och fortsätter då pipa nästa gång man lägger i backväxeln..... Dåligt och irriterande dock!
Vidare kan jag bara hålla med, om det är något jag INTE är nöjd med i bilen (som jag för övrigt är supernöjd med) så är det allt gnissel och gnek!!!!! :evil: (... även om jag gav nästan 100kkr mindre för min T3 LE med 18", mörka rutor, barnpaket och infällbart drag)
Samma sak med backvarnaren på V70 och enligt verkstaden i S-vall är en ny mjukvara på ingång, var inne med min på service idag och påtalade detta och de hade kollat med Volvo och de hade sagt att de kände iaf till problemet och jobbade på en ny mjukis, så för el senare blir det ju åtgärdat iaf.
Självfallet uppenbarade sig inte oljudet i i-brädan vid provkörning med serviceman imorse. Inte heller backvarnarpipet.

Dock kommer en ny (den tredje) dörrpanel att monteras imorgon, och förhoppningsvis är övriga punkter åtgärdade.
Vi får se. Tills dess kör vi Fiesta. Den är om möjligt ännu sämre. Inget gnissel och gnek dock.
Lustigt att backvarnarpipet komemr och går, på de V70 jag testat är det konstant, så fort du backar mot något och pipet börjar varna ligger det kvar. Jag kan starta bilen dagen efter och lägga i backen och den börjar pipa direkt iom att jag backade mot en annan bil då jag parkerade.
På min V60 också, alltid, piper det när jag lägger ur backen så piper det igen när jag lägger i backen... Även om det inte är något där och även om det gått några dagar...

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]