Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står redo att köpa en V70 DRIVe 1,6 (10:a eller 11:a) ganska snart. Har några frågor som jag varken lyckats hitta svar på här eller via googlande (vilket iofs ofta leder hit). Så nu tog jag tag i att skapa en inloggning så jag kan fråga själv!

1. När görs kamremsbyte?
2. Vad görs på 6000-milaservicen? Har förstått att den och 12000 (partikelfilterbyte om man väljer att göra det) är de dyrare servicarna.
3. Vad ligger en "vanlig" service på ungefär?

Det var väl allt för nu. Känns som jag hade tusen frågor till egentligen men kommer inte ihåg dom nu (är lite trött efter att ha ordnat mitt första barnkalas).
1. Kamremsbyte på en 11:a görs vid 24 000 mil eller 10 år. Kamremsbytet kostar dig strax under 5 000 kr.

2. Det stämmer att 6 000- och 12 000-mila service är dyra och det beror på att det är en "storservice" där mer jobb ingår. Här är det viktigt att kontrollera exakt vilken motor det är, eftersom vissa modeller med 2 ventiler per cylinder inte kräver något byte av additiv och partikelfilter. Sen finns det motorn med 4 ventiler per cylinder som har schemalagt byte av additiv och partikelfilter.

Förutom additiv (när det gäller vissa typer av Drive modeller) ska även bränslefiltret bytas vid en 6 000 mila service. I övrigt är det som alla andra serviceintervall dock med lite fler slitagekontroller. Byte av bromsvätska kan komma att rekommenderas.

3. Man kan säga så här. Kostnaden för milbunden originalservice t.o.m. 6 000 mil landar på ca. 12 000 kr. Eftersom denna modell har ett intervall på 20 000 km / 1 år, så ryms tre servicetillfällen. Med serviceavtal kan du pressa ner kostnaden något.

Förslagsvis skulle jag satsa på MY12 istället. Med D 4162T motorn som har 4 cylindrar och 8 ventiler (alltså 2 ventiler per cylinder, därmed underhållsfritt partikelfilter och ingen additiv påfyllning). Du får 115 hk istället för 109 (om jag minns rätt) och uppdaterat utseende.
Cox: stämmer bra och gissa varför jag sålde den? Inte bara problem med bilen i sig utan också med motorn inte minst.tskilliga trådar om motorproblem finns på forumet om just drive. Tyckte först den verkade förnuftig men man kommer snart på hur eländig den är, speciellt i jämförelse med fina D3.

Därför kan jag med egen erfarenhet rekomendera en annan motor innan fler gör misstaget som jag gjorde oavsett om man bara vill köra snålt och utan anspråk på effekt så är de väl alltid trevligt med en motor som går jämt å fint också?
Håller fullständigt med dig, personligen skulle jag aldrig köpa en bil som har mindre än 200 hkr därav Polestar på min egen. Den går riktigt snålt också för att vara en sån pass stor motor 0.52 på långkörning är inga problem alls.
Men vanligast med tung högerfot 0.62
Att MY12 har uppdaterat utseende är visserligen sant, men det är ytterst marginellt.
Däremot går ju 115 hk motorn klart bättre och är sexväxlad. Dock en aning törstigare samtidigt som femcyl motorerna har sjunkit i förbrukning. För min egen del är D2 alldeles för slö men den är trots allt en del snålare än en D3/D4. Med servicekostnader och annat inkluderat lär det dock inte skilja mycket i slutändan.../PH

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]