Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kolla då noga mot en annan (ny) kopplingsarm. Kolla på "kulan" och där den sitter mot armen, det kan bli slitet där. Kolla även urtrampninglagret så det har suttit rätt. Och lagret i svänghjulet. Kolla även tryckstången mot en annan, sen vore det väl ändå själva f--n om det inte ska fungera. På en ny koppling sitter ju solfjädern längre in (mot svänghjulet) än på en sliten, så både urtrampningslager och kopplingsarmen sitter ju "längre fram" på "röret" över ingående axeln. Det gör ju att kopplingsarmen som är "utanför" kulan kommer längre bak. Därför kan det ju vara en krökt arm, eftersom det inte frikopplar fast du trycker armen så långt bak så den "tar stopp" i kåpan. När du provade med att förlänga stången, vet du om den tog emot i kåpan då också?

Mvh
Lennart
BildBildBildBild

Här är några taskiga bilder.
Bild 1: Då lådan togs ner första gången, med gamla urtrampningslagret.
Bild 2: Biltemas lamell och tryckplatta monterad. Lamellen "åt samma håll som den gamla", dvs. med den "utbuktade delen" mot tryckplattan, precis som den gamla satt. Notera att jag satt dit vanliga 6 kantiga skruvar då de gamla var riktigt otrevliga. Det kan väl inte spela någon roll?
Bild 3: Urt.lager, kopplingsarm och kultapp borttaget.
Bild 4: Visar hur armen har varit monterad i lådan. Dessutom gamla lagret (vänster) och nya (upp och ner, till höger).

När jag hade distansen på plats och tryckte pedalen i botten var armen ungefär 5 mm från att ta i kåpan.
Jag vet inte hur jag ska kunna "felsöka" den nya tryckplattan eller lamellen. Men som sagt, en ordentlig jämförelse med nya delar, sedan utgår jag därifrån.
Om det inte är så att ni ser ett fel direkt på bilderna?

//Jeppe
Tryckplattan ser lite annorlunda ut, men det är ju inget fel med det. Solfjädern se riktigt kraftig ut. Du behöer inte skruva bort kulan, det räcker att "trycka till" med en stor skruvmejsen bakom så släpper armen. Har du lossat kulan har den kanske inte kommit i rätt läge igen.
Nu måste jag ställa en fråga rakt ut till alla ... Är där en kontra mutter till kulan så den är justerbar, eller skruvas den i botten? På stången är det ju likadant. Jag kommer inte ihåg, men jag har kvar den gamle overdrivelådan hemma, så jag ska kolla i kväll. Angående bultarna till tryckpladdan, så sitter där stålbultar från början. Sätter du "vanliga" så kan du nog få problem i framtiden. "Vanliga" bultar är 8.8 kvalitet och är för "mjuka" och kan "töja ut" sig och i förlägningen låssna, stålbultar är 10.9 (det brukar stå på huvudet)

Mvh
Lennart
Jag håller med om att fjädrarna i tryckplattan ser roliga ut, de är liksom böjda enligt bild från fabrik, medan volvo (sachs)-plattan hade släta fjädrar.

Kulan lät jag sitta kvar när jag tog bort armen, men sedan skruvade jag bort den för att kunna ta en bild på hur det sett ut när det varit monterat, om det är där något inte stämmer (det är väl från 93- som det ser lite annorlunda ut?) Kulan verkar för övrigt inte gå att justera, den gängas liksom ända in mot kåpan.

Jag funderar på om man skall prova med den gamla kopplingen igen, den såg ju faktiskt inte tokig ut, men då kvarstår om inte annat problemet med att slavcylindern pressas för långt ut så den börjar läcka.

Hittade CVI volvodelar på nätet, de har ju ett lager alldels i närheten av mig, men det är öppet först på onsdag, tänkte åka dit och jämföra delarna, för de ska tydligen ha hemma på lager. Dagarna går, men jag sitter inte helt på pottan, har faktiskt en 740 som går oerhört snällt som reserv...
Har du kollat lagret i svänghjulet? Annars vill jag "påstå med en dåres envishet" att du har felet innan kopplingen. Armen, stången, cylindrarna, pedalen. Om det inte är så att du har fått en "dålig" tryckplatta. Om du kollar väldigt noga där urtrampningslageret går emot "fjädrarna", ligger alla "fjäderändarna" absolut parallellt? I annat fall är solfjädern skev och du får det "fenomenet" att den inte frikopplar helt. Det är sådant som händer på "överhettade" kopplingar, men det kan ju vara fel på nya grejer också.

Mvh
Lennart
av rid54
Skuklle kunna vara någon sorts "mismatch" mellan kopplingsarm-urtrampningslager-tallriksfjäder. Om det nu var så att armen "tog emot" i kopplingskåpan, utan att det frikopplade ordentligt, så undrar man ju om det är för mycket spel mellan urtrampningslagret och tallriksfjädern (när allt är ihopsatt). Då blir det ju mycket "dödgång" i kopplingsarmen samt att den tydligen inte kan röra sig tillräckligt för att åstadkomma frikoppling. Jag har tidigare erfarenhet (annan bilmodell, i och för sig) av att man vid byte av tryckplatta verkligen måste försäkra sig om att få ett tillhörande urtrampningslager, detta pga någon designförändring i tallriksfjädern. En felleverans är kanske inte världens vanligaste, men inte omöjligt.
Mvh
/RID
Nu rullar bilen igen!!

Hade ju ner lådan en andra gång. Tog bort biltemas koppling för att byta lagret i svänghjulet (Det gamla verkade lika fräscht som det nya, men jag bytte i alla fall).

Sedan tog jag biltemas lamell och provade den på axeln i växellådan - den gick knappt på! Provade då gamla lamellen, den gled på hur lätt som helst! Jag kan inte se någon åverkan på biltemalamellen, men den går hur som helst inte på, vilket den gjorde innan montering.

Det slutade alltså med att den gamla kopplingen åkte tillbaka (Den var ju faktiskt fräsh). Kultappen förlängdes med en 3 mm bricka bakom - det gjorde stor skillnad. Vad som eventuellt kvarstår är att göra en lösing på kopplingsarmen så att slavcylindern inte skjuter för långt ut (om det inte räckte med brickan vid kultappen).

Slutligen vill jag tacka er alla som hjälpt med tips och råd!!

/Jeppe
Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]