Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monostump
Så då har man dragit en repa förutom hemtransporten med en V70 2,4T -01.

Första undran: Finns det stor och liten färddator? Den "färddator" som jag synar i bilen visar enbart upp "display" för den intregrerade telefonen samt nu då tydligen meddelanden.
Räknar man detta som färddator???? Färddator in min värld borde ju vara som visar bränsleförbrukning och trip mätare och vice versa....

I allafall, efter ca 10 mil hyffsad lugn körning (110-120 km/h utan bus och ca 2500 varv) provar man att trycka gasen och man kan höra hur det laddar. Precis innan 3000 varv så släpper trycket och det pustar till. Såg att någon annan tog upp samma sak här nu i forumet. Därefter så får jag meddelande i "färddatorn" samt att motorlampan tänder upp. Meddelandet säger: Emissioner, serv. erfodras.
Ingenting som försvinner efter att bilen stängts av heller..

Returresan på de dryga 10 milen påbörjas och man provar flertal gånger att trycka på gasen då man redan ligger i ca 110-120 km/h och samma saker händer igen... Upp till 3000 sen pustar det...

På hemmaplan igen gör man samma tester fast på lägre växlar och det ger väl "drag" i bilen vidare upp till 6-7000 varv (fortsatte inte högre).
Dock strax därefter så tänds oljelampan upp och nytt meddelande uppdagas.... Inget oljetryck, Stanna omgående...

Bilen stannas strax därefter och står still avstängd ett tag. Startar upp igen efter ett tag och parkerar bilen. Inga tendenser med varning på oljetryck men emissioner består...

Har säljaren kört en vals och mörkat saker???
Hejsan,

Du...det där låter ju konstigt värre....jag skulle åka in till närmaste verkstad per omgående.
av JohnB
Färddatorn och felmeddelanden och annat visas i displayen nere till vänster i instrumentklustret. Du ska ha en ring på blinkers/helljusspaken som du vrider för att välja vilken information du vill visa. Knappen längst ut på samma spak används för att klicka bort ev. meddelanen.

De andra problemen kan det nog vara värt att ta hjälp av en verkstad för att undersöka om du inte är van att meka med motorer. De symptom du beskriver kan vara allt från magnetventil, lmm, lambdasond, tät vevhuvent eller samtliga. Är det rätt oljemängd i motorn och känns oljan fräsch? Testa ballongtricket på röret till oljestickan, blås in lite luft i en ballong och trä den över röret och starta sedan motorn. Om motorn suger luften ur ballongen är vevhusventen OK och fyller den i mer luft i ballongen är vevhusventen tät.

/John
JohnB skrev:Färddatorn och felmeddelanden och annat visas i displayen nere till vänster i instrumentklustret. Du ska ha en ring på blinkers/helljusspaken som du vrider för att välja vilken information du vill visa. Knappen längst ut på samma spak används för att klicka bort ev. meddelanen.

/John

Ahhhh, ok nu förstår jag frågan, och Japp, du hittar den här:

Bild
Kan vara en trasig luftmassemätare. Lågt oljetryck låter ju inte så bra. Jag skulle undersäka vevhusventilationen mha ballongtricket. Bort med oljestickan och blås upp ballongen lite. Trä sedan över den på oljestickans mynning. Den skall sugas ihop. Blåses den upp har du igentäppt vevhusventilation. Du har ju en 01:a. Har du undersökt ditt gasspjäll.
Användarvisningsbild
av mhunter
Ballongtricket! :) funkar det även på dieslar?
Monostump skrev: På hemmaplan igen gör man samma tester fast på lägre växlar och det ger väl "drag" i bilen vidare upp till 6-7000 varv (fortsatte inte högre).
Dock strax därefter så tänds oljelampan upp och nytt meddelande uppdagas.... Inget oljetryck, Stanna omgående...
Känns väl sådär o varva så in i he****e en bit in på "röda fältet" på varvräknaren? "Fortsatte inte högre", brukar du göra det? ?:-/
Ska göra ett försök med ballongen... Funkar det med en kådis? :)

Ska hoppa på säljaren att antingen får han åtgärda eller så häver jag köpet...

Känns som man fått tag på en "julgran"
mhunter skrev:Ballongtricket! :) funkar det även på dieslar?
Dieslar jobbar med luftöverskott så nja. Det ryker ur mitt oljesticksrör och det skall det enligt Volvo göra eftersom det är övertryck av luft. Det har rykit ur alla dieslar de haft sa dom så nej. Jag provade ballongen sögs ihop lite men den blev ju inte större och större
Monostump skrev:Ska göra ett försök med ballongen... Funkar det med en kådis? :)

Ska hoppa på säljaren att antingen får han åtgärda eller så häver jag köpet...

Känns som man fått tag på en "julgran"
Så du har så liten :D

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom s[…]

Tack för svar, så milen 27000 på […]

Tjena! Jag plockar ur lite delar ur en s60 och s&a[…]