Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av no_brakes
Variosboy skrev:Ja. Har man inte fri tillgång till diesel så faller nog kalkylen rätt snabbt med så få mil. Det som dock bör vägas in är ju avsaknaden av bränslevärmare på bensinbilar.
Hur viktigt man tycker att det är.
Gör den?
Ponera att dieseln drar 0,65l/mil. (Min D5a drar ca 0,6 )
Bensinarn 0,8?

Diesel 1500mil x 0,65 = 975 förbrukade liter bränsle
Bensin 1500mil x 0,8 = 1200

Jag räknar på 14,5 kronor litern både diesel och bensin, detta är väl nästan billigt idag. och priserna skiljer inte mycket på diesel och bensin

Då lägger man 14137:-/år i diesel elelr 17400:- /år i bensin.

17400-14137=3263:- till dieselns fördel.

Skatt på en 2010 diesel? ca 4000? Min 08 kostar väl 4500 om jag inte mins fel så jag räknar på det.

Och bensinarn 2500?

Då blir dieseln 1263 billigare än bensin vid 1500mil.

Sen vet jag inte serviceintervallerna på bensinarna men brukar de inte vara tätare?

Rätta mig gärna om jag har fel men diesel räknar man snabbt hem även om den inte är gratis.
Användarvisningsbild
av Kostas
Håller med "No brakes"! Dessutom, om än bara ett psykologiskt spratt, så känns det trevligt när man inte tankar så ofta. Och ja, jag o frugan tycker att dieselvärmaren är mycket viktig! Går ju att få på bensin oxå men rätt svårt att hitta på en begagnad...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Handlar väl inte så mycket om att "hålla med". Utan mer om att göra en jämförelse som tar med alla kända faktorer.

Punkt ett. Har man en FT så kör man på etanol eftersom milena blir billigare så.
Två. Visst är serviceintervallet kortare på en FT, men fördelen är ju å andra sidan att varannan service är en billig mellanservice till skillnaden från dieseln där om betalar mer för varje.

Är det sen som du skriver att värmaren är viktig. Ja. Då är ju en punkt uppfylld för att välja dieseln.
Man ska ju i första hand tycker jag välja en bil man vill ha. Sen kan man alltid räkna på olika sätt för att försvara sitt val!

Jag var nöjd med min 2.4D, men speciellt snål var den inte. Det skiljer dock en hel del per årsmodell från den 09:an fram till idag. Så ju nyare desto bättre.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
no_brakes skrev:
Variosboy skrev:Ja. Har man inte fri tillgång till diesel så faller nog kalkylen rätt snabbt med så få mil. Det som dock bör vägas in är ju avsaknaden av bränslevärmare på bensinbilar.
Hur viktigt man tycker att det är.
Gör den?

---

Rätta mig gärna om jag har fel men diesel räknar man snabbt hem även om den inte är gratis.
Men nu var det inte två likvärdiga bilar till samma pris, utan dieselarna hade gått drygt 20K mil och FT:n bara 12K, och kalla mig gammalmodig, men nåt ger nog det, va?
Dessutom verkade R-design vara viktigt för TS, men alla dieslarna hade fejk-varianter - FT:n hade genuin fabriksmonterad R-design, inkl allt.

Jag köper argumentet med värmaren. Den verkar bra. Men annars tror jag att många köper en diesel för att de tror att de ska tjäna pengar på det - fast man generellt inte gör det, annat än i fall med lite högre mil/år. Kan man inte åtminstone försöka lotsa dem till alternativ?

F.ö. anser jag liksom någon föregående talare att man ska köpa den bil, motor och utrustning som man känner för (bortsett från opel, som borde förbjudas).

EDIT: Såg nu att de andra alternativen hade lägre miltal - men då också ganska mycket högre prislapp.
Användarvisningsbild
av Kostas
Som vanligt i sådana här forum så börjar det bli lite väl mycket OT. Frågan gällde ju från början den där 23000-milabilen. Och ja, jag erkänner att jag själv bidragit till OT.
Så jag ställer en sista fråga som ändå har LITE med huvudfrågan att göra.
HUR känner man lättast igen om det verkligen är en R-design eller ej?
av Lövet
Att den har den svarta/vita sportskinninredningen.
av skullen
Håll ett öga på kvd, förra veckan gick denna för 161 500:- 11k mil äka R. Svensksåld

http://www.kvd.se/sv/auktion/mina-sidor ... 65097.html

Låg ute 2 dagar senare hos någon bilfirma för 189900. Redan såld!!

Mitt tips är KVD.

MVH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
andreas_lofgren skrev:Att den har den svarta/vita sportskinninredningen.
det behöver inte vara sant. min bil är en äkta R-design, men har mörkgrått läder.
snarare är det totalen man måste vara aktsam på.
det ska vara nivåreglering, aluminiumpedaler, svarta lister kring fönstren, vinge, grill och sportratt ska ha logga, inv dekorlister diagonalt slipade, växelspak med perforerat läder.
dock var som sagt inte det giraffläckiga lädret obligatoriskt. men läder var. och aldrig std-stolen.
av perhall
Det skiljer nog inte många kronor per mil i slutändan för de flesta så, ja, köp den bil du gillar!
Att hitta en beg bensinbil med bensinvärmare är ung. lika lätt som att hitta en R-Design utan zebraklädseln... dvs. svårt.
Notera att R-Design endast hade en sorts klädsel som alternativ, och den är inte samma som i den vanliga, Prestige E100 eller vad den nu heter, som finns i Summum. Så det bör vara lätt att identifiera en "falsk" R-design./PH
Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]