- mån 04 feb 2013, 17:04
#725434
Ponera att dieseln drar 0,65l/mil. (Min D5a drar ca 0,6 )
Bensinarn 0,8?
Diesel 1500mil x 0,65 = 975 förbrukade liter bränsle
Bensin 1500mil x 0,8 = 1200
Jag räknar på 14,5 kronor litern både diesel och bensin, detta är väl nästan billigt idag. och priserna skiljer inte mycket på diesel och bensin
Då lägger man 14137:-/år i diesel elelr 17400:- /år i bensin.
17400-14137=3263:- till dieselns fördel.
Skatt på en 2010 diesel? ca 4000? Min 08 kostar väl 4500 om jag inte mins fel så jag räknar på det.
Och bensinarn 2500?
Då blir dieseln 1263 billigare än bensin vid 1500mil.
Sen vet jag inte serviceintervallerna på bensinarna men brukar de inte vara tätare?
Rätta mig gärna om jag har fel men diesel räknar man snabbt hem även om den inte är gratis.
Variosboy skrev:Ja. Har man inte fri tillgång till diesel så faller nog kalkylen rätt snabbt med så få mil. Det som dock bör vägas in är ju avsaknaden av bränslevärmare på bensinbilar.Gör den?
Hur viktigt man tycker att det är.
Ponera att dieseln drar 0,65l/mil. (Min D5a drar ca 0,6 )
Bensinarn 0,8?
Diesel 1500mil x 0,65 = 975 förbrukade liter bränsle
Bensin 1500mil x 0,8 = 1200
Jag räknar på 14,5 kronor litern både diesel och bensin, detta är väl nästan billigt idag. och priserna skiljer inte mycket på diesel och bensin
Då lägger man 14137:-/år i diesel elelr 17400:- /år i bensin.
17400-14137=3263:- till dieselns fördel.
Skatt på en 2010 diesel? ca 4000? Min 08 kostar väl 4500 om jag inte mins fel så jag räknar på det.
Och bensinarn 2500?
Då blir dieseln 1263 billigare än bensin vid 1500mil.
Sen vet jag inte serviceintervallerna på bensinarna men brukar de inte vara tätare?
Rätta mig gärna om jag har fel men diesel räknar man snabbt hem även om den inte är gratis.