Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Sen är det ca 500kr billigare skatt med en F vilket också skall räknas med i kalkylen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Nu är jag inte en helt renlärig E85-förespråkare. Tankar i BF95 då och då i min bil, särskilt under vintern.
MEN, sett till valet mellan T4/T4F så har jag svårt att se något skäl att välja bort T4F.
Lite konstigt att bensinmodellen överhuvudtaget finns till försäljning på svenska marknaden.
av stoffemannen
Köpte en begagnad T4F i höstas och är hur nöjd som helst med den! Jag har bara tankat etanol sedan jag köpte den och har inte haft ngr som helst problem med den. Har varit ner mot -20 och den startar hur bra som helst, även dom gånger jag inte haft motorvärmaren inkopplad.(ej tillgång på jobbet) Jag ser ingen anledning att tanka bensin. Stod oxå kvalet mellan T4F och T4. Kör max 1500 mil per år o mest i stan.
Rekommenderar T4F framför T4.
Lycka till.
av perhall
Någon som vet om s/s är på gång i T4F? Synd att Volvo inte har infört det än. Det sparar ju en del soppa och utsläpp i stadstrafik./PH
av Jimpen89
Jistra skrev:Det är motorvärmare som standard på etanolbilana.

Det du bör kolla upp är om den med etanol behöver en ventiljustering vid 9000 milaservicen detta är rätt kostsamt, runt 8500 kr!
Men kupéuttag är tillval vilket jag tycker är förjävla dumt. Varför bjuder de inte på de hundralappar det kostar. Är ju bara 0.5m mer kabel och ett uttag.
av MattiasD
perhall skrev:Varför finns det då motorvärmare? För att F är mer svårstartad?/PH
Nja, det kan vara så enkelt att folk efterfrågar motorvärmaren eftersom folk har hört att det behövs i en F.
av Droopy
Fins inget belägg för att en modern etanolare skulle vara mer svårstartad än någon annan bil. Det fins så klart de som inte får igång sina bilar i minus 10 vare sig det är en diesel, gas, etanol el dieslkärra.
av perhall
Få vore ju en ide att avskaffa motorvärmaren avskaffa T4 utan F och lägga priset mitt emellan, dvs 4000 över T4 och 4000 under T4f
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]