Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

jag beskrev hur jag gjorde på min 940 -96 i en annan tråd. Hör av dig per PM eller här i tråden om det är något som behöver förklaras. Det vore intressant att få reda på om detta också fungerar på -98!

Och för att svara på frågan – det är stift 1 (tändning), 3 (bränsle) och 12 (ABS) som används för att läsa ut blinkkoder, samt stift 5 för jord och 16 för +12V.

Mvh
NilsO skrev:Hej,

jag beskrev hur jag gjorde på min 940 -96 i en annan tråd. Hör av dig per PM eller här i tråden om det är något som behöver förklaras. Det vore intressant att få reda på om detta också fungerar på -98!

Och för att svara på frågan – det är stift 1 (tändning), 3 (bränsle) och 12 (ABS) som används för att läsa ut blinkkoder, samt stift 5 för jord och 16 för +12V.

Mvh
Tackar så mycket!! Jag har manuell AC, går det att få ut felkoder för AC genom något stift? Samt finns det något mer man kan läsa av än tändning,bränsle,ABS och srs?
Kommer lägga upp lite bilder på min variant när den är klar samt hur det gick :-)
Jag har inte provat att läsa ut felkoder från SRS på det här viset, och är osäker på hur det är kopplat, så får passa på den frågan.

Vad jag vet kan man inte läsa ut felkoder alls på manuell AC. Om man har ECC (automatisk klimatanläggning med siffror på skalan för värmereglaget) kan man läsa ut felkoder på själva klimatpanelen. På 940 tror jag aldrig man kunnat läsa ut felkoder till klimatanläggningen i diagnosuttaget oavsett om det sitter i motorrummet eller under mittfacket.

Har man elektriskt manövrerade stolar kan man tydligen läsa ut koder till dem också i diagnosuttaget. Vad jag vet tillverkades 940 inte med elektroniskt styrd automatlåda, men om det finns sådana bilar borde det också gå att läsa ut koder till den.

(Allt ovanstående gäller svensksålda modeller. På exportmodeller är det annorlunda.)
Hej igen,
Jag har byggt mig en felkodsavläsare nu och den fungerar utmärkt på min -98 (Tändning, Bränsle, ABS). Ska testa på min fars -97 imorgon med.
Dock får jag ingen signal på SRS. Vet någon om det verkligen går att läsa av SRS på detta sätt och isf vilket stift i kontakten?
jag har i nuläget satt på stift 7 vilket jag såg att någon skrivit om i någon tråd. Vet ej om det är korrekt.

Bilder kommer på hela projektet :)
Senast redigerad av 2 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]