Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uberdad
P0734 Växel 4 - felaktig utväxling Ledningar, växellägessensor/-kontakt, växlingsmagnetventiler, mekaniskt växellådsfel.

Hej alla glada Ja denna felkod har jag på min Volvo 850 Automat 96a.
För två år sedan bytte jag efter växlingsproblem Lock upp solenoiden, även en sköljning av lådan och ny PnP. Allt ok men nya problem igen.

Har förstått att den kan bero på många olika saker att den nu har växlingsproblem igen. och att det inte i sig fel på lådan utan inputt signaler.

Förslag på vad som vanligen ger denna fel kod.

Tacksam för snabb respons
Användarvisningsbild
av mikeyman35
P0734 motsvarar volvokod AT-324. Står så här i Vida:
43: AT-324 Växel 4. Felaktigt utväxlingsförhållande, AW50-42

Felkodsinformation :

Villkor
Styrenheten beräknar förhållandet mellan ingående varvtal på växellådan och bilens hastighet. För varje växel finns ett bestämt förhållande. Om styrenheten registrerar att förhållandet avviker mer än 10%, sätts felkod AT-321, AT-322, AT-323 eller AT-324 beroende på växel. Oljetemperaturen måste vara över +20°C och gasspjällsöppningen överstiga 3%.

Ersättningsvärde
Styrenhetens hjälpprogram "Limp-home" har trätt i funktion.

Felorsak
Störningar eller felaktigheter på signalen från växellådans varvtalsgivare
Störningar eller felaktigheter på hastighetssignalen från växellådans hastighetsgivare
Kontaktresistans i kretsen till solenoiderna S1 och S2.
Feljusterad växellägesgivare
För låg oljenivå i växellådan
Mekaniska fel i växellådan. Komponenter i växellådan är slitna och orsakar slirning eller för lågt systemtryck
Deffekt effektjord
Varvtalsgivarens signalledning (-) kortsluten till jord.

Felsymptom
Varningslampan i kombinationsinstrumentet blinkar.
Mekaniska fel. Felen brukar visa sig genom någon form av oljud eller annat tydligt funktionsfel.
Sämre prestanda pga att styrenheten avbryter all aktivering av solenoider vilket innebär att växling inte kan ske. Växellådan arbetar endast på 3:e växeln i läge 3 och L, 4:e växeln i läge D samt backväxeln i läge R. Växling kan endast ske manuellt mellan 3:e, 4:e och backväxeln.
Ingen reglering av systemtryckssolenoid STH vilket ger maximalt systemtryck hela tiden vilket ger hårdare växlingar och inkoppling av växlar.
Ingen lock-up funktion.

Felsökningen i vida börjar med kontroll av oljenivå i lådan. Om nivån är ok fortsätter det med: kontroll av växellägesgivarens justering. Om det är ok fortsätter felsökningen med: Kontroll av mekaniska fel i växellådan. osv...
av uberdad
Tackar för det utförliga svar.
Har nu kontroll mätt alla tänkbara givare och kablar och rengjort alla kontakter mm.
Har nu bara kvar att byta lådan PUST.

Hls: Tommy

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]