Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Var har du mätt?
Har du mätt på generator respektive batteri?
Hur var skillnaden i spänning?
Har du mätt syravikten?
Har du tillräkligt med vätska i batteriet?
Kolla även kolen genom att se på den med ögat. Kan vara slut. För korta.

Lel2
Användarvisningsbild
av wissel
gson81 skrev:Kan man ladda batteriet från motorutrummet på plus och jord utan att förstöra något så man slipper ta bort kopan i bagaget?
Ja du kan/bör ladda där så behöver du inte tänka på gnistbildning osv.
av svda
Vojje skrev:Men laddningen tar längre tid p.g.a. förlusterna på vägen till batteriet.
Resistansen mellan anslutning under huven och batteriet är i storleksordning 10 mOhm. Om laddaren lämnar < 10 A så tror jag att den utökade laddtiden är försummbar.
av zerozam
Lånar tråden lite:

Ägare till en V70n 2.5T AWD 2004, 19.300 mil, har fungerat fläckfritt fram tills nu. I början av nov hade jag in bilen på liten service, inga felkoder.

I mitten av december vägrade bilen plötsligt starta - belysning, c-lås och all el fungerade. Klickade inte till och drog inte runt. Kom fram till att batteriet var kasst - köpte nytt kraftigare silverkadmium batteri, laddade upp och bilen fungerade utan problem. Iförrgår vägrade bilen plötsligt starta igen - samma visa alltså. Har plockat ur batteriet och laddat upp det fullt - i med det i bilen och den vägrar forfarande inte starta. Belysning, c-lås och all el fungerar normalt. Klickade inte till och drog inte runt

Tillägg, i slutet av okt hade jag in bilen på rep av en parkeringsskada och Volvo hade lös och lackade om bakre stötfångaren. Noterade nu att kablarna in i släpvagnskontakten var "framme" och inte instoppade i kontakten, för jag tänkte att kanske släpvagnskontakten är boven i dramat. Original monterat Brink, fast drag. Hittar dock inga säkringar på platserna för släpvagnskontakt i bakre säkringsboxen. Även provat dra ur den stora kontakten(nära låskistan) i reservhjulsbaljan(tror den kabeln går till släpvagnskontakten?) Samma resultat.

Någon som har nåt uppslag om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla den tunna kabeln som ansluter till Startmotorn,
sitter med Flatstift, nyp till och gör rent stiftet.
ganska vanligt fel och "kanske" även här......
av zerozam
wissel skrev:Kolla den tunna kabeln som ansluter till Startmotorn,
sitter med Flatstift, nyp till och gör rent stiftet.
ganska vanligt fel och "kanske" även här......
Ok, tack för tipset. Testar imorgon. Ska även kolla startmotorreläet - FMA4.
av volvov702002
funderar på artt kolla över mitt batteri, laddningsregulator då jag får dippar / vibrationer då generatorn går igång, kommit fram till detta då bilen står på tomgång och jag drar på strömdrivande saker som värme i stilarna / speglar så darrar/vibrerar bilen till, samma sak händer även vid normal tomgång utan strömdrivande saker på så kan bilen komma igång och darra, så kanske batteriet det kan vara fel på.
har ej mätt eller testat på andra sätt då jag ej har intstrument till detta. men prova kasta i ett extra batteri jag har i garaget, ett VARTA som är riktigt bra och som håller strömmen.
av :stefan:
Några snabba:

- Om det är kortslutning i en cell tappar man 2 volt och spänningen går aldrig över 10 volt.
- När bilen väl går sköter generatorn all el i bilen, det enda batteriet gör då är att laddas av det som "är kvar" efter att alla förbrukare i form av halvljus, stereo, rumpvärme, defroster, fläkt osv tagit det dom behöver. Ju fler förbrukare som är på, desto längre tid tar det för batteriet att laddas.
- Börjar saker och ting att "flämta" medan man kör och det blir värre vid låga varv, då är det i princip alltid generatorn/laddningsregulatorn som gjort sitt.
- Är laddningen under 14 volt oavsett varvtal behöver även då generator/laddningsregulator ses över. Är laddspänningen lägre än så laddas batteriet så långsamt att det i princip inte laddas alls.

Att ha ett "reservbatteri" i källaren är bortkastat om man inte har en laddare ansluten, typ CTEK. Ett batteri som bara står oanvänt blir dåligt, det blir sulfateringar på blyplattorna som hindrar framtida laddning och till slut kan batteriet bara användas som bojsänke... ;)
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]