Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hej alla!

Länge sedan jag skrivit här på forumet men nu har första större problemet uppstått med bilen så jag måste fråga om lite tips och råd. Tyvärr är det ett elfel, vilka ju kan vara riktigt j*vliga att åtgärda, och jag har sökt på forumet men inte hittat precis det som händer med min bil.

I förrgår kom felmeddelandet i rubriken upp och laddlampan (batterisymbolen) tändes. Jag kunde ta mig hem och satte batteriet på laddning (CTec-laddare). Idag kunde jag starta bilen och köra iväg men felmeddelandet dök upp ganska omgående. Naturligtvis skulle jag inte ha kört vidare men var tvungen och när jag kommit dit jag var på väg stannade bilen precis när jag skulle parkera. Efter uträttat ärende startade inte bilen, det rasslade i reläer och massor av lampor blinkade.

Jag fick starthjälp och kunde bege mig hemåt men bilen gick sämre och sämre, blinkerrelät låste sig och till slut var jag tvungen att svänga åt sidan. Inte ens varningsblinkers fungerade. Jag fick bogseringshjälp hem och kunde börja mäta lite. Batterispänningen låg runt 12 V men med friskt hjälpbatteri kunde jag starta. Med motorn igång låg spänningen på 11 V!! :shock: Med avstängd motor klättrade batterispänningen långsamt uppåt.

Mätning framme vid generatorn gav samma spänning som vid batteriet, alltså runt 11 V på tomgång.

Batteriet är några år gammalt, kanske runt fem, så visst är det en tänkbar orsak men när jag testade med endast hjälpbatteriet så var det samma låga spänning med motorn igång.

Felkoder utlästa men de enda som fanns var:
BCM-0057 Spänningsmatning (BCM= Break Control Module)
UEM-003D Bagagerumsbelysning/3:e radens läsbelysning (UEM= Upper Electronic Module) (Jag har bytt till LED i bagagerumsbelysningen.)
CEM-1C02 L-signal, samt CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak (CEM= Central Electronic Module)
AUM-49FD Styrenhet, samt AUM-47FE Förstärkare (AUM= Audio Module)

Bara BCM-0057 och CEM-1C02 bör vara relaterade till problemet. CEM-6A01, AUM-49FD samt AUM-47FE har jag i princip alltid.

Vad säger ni, batteri, generator eller regulator? Finns det något annat som kan orsaka detta spänningsfall? Med en kortslutning borde väl inte batterispänningen krypa uppåt när motorn är avstängd?

Snälla hjälp mig med detta...jag behöver min bil! :cry:

Mvh
Fred
av Fred
Jag drog just den slutsatsen att koderna satts pga låg spänning. Hade faktiskt förväntat mig fler felkoder med tanke på hur bilen betedde sig.

Var sitter laddrelät och kan jag kolla det på något sätt? Generatorn kan jag skruva av och lämna in till en lokal generatorfirma.

Mvh
Fred
Användarvisningsbild
av Vojje
Fred skrev: Var sitter laddrelät och kan jag kolla det på något sätt? Generatorn kan jag skruva av och lämna in till en lokal generatorfirma.
Laddrelä finns inte. Spänningsregulatorn/borsthållaren sitter på generatorn. Lättast att demontera generatorn från bilen först.
av rid54
Spänningsfenomenet är nog helt enkelt beroende av att generatorn inte laddar. När motorn är igång är det mycket saker som drar ström och då sjunker batterispänningen. När du stänger av så återhämtar sig batteriet lite (och spänningen stiger). Som redan nämnts är det nog generatorn som strular. Kan vara så enkelt som ett kol som är utslitet.
/RID
av Fred
Tack killar! Nu har jag trasiga knogar och mycket skit under naglarna...jädrar vad trångt det var att få ut generatorn!

En sak jag noterade var att kabelskon på den tunna lilla kabeln som går till generatorn satt väldigt hårt till att börja med och den var rejält ärgad. Enligt VADIS så betyder felkoden CEM-1C02 att "L-signalen är låg eller att generatorn inte laddar". Vidare står som felorsak: "Generatorn laddar inte på grund av avsaknad av energikälla, trasig rem eller diodfel."

Om jag har förstått saken rätt när det gäller generatorer i bilar så behöver de en magnetiseringsström för att börja ladda. Eftersom generatorn endast har två kablar, en grov kabel och den tunna, så borde den tunna vara magnetiseringsströmmen. Om kabelskon till denna då är så pass ärgad att strömmen inte går fram så borde inte generatorn starta. Kan det vara så enkelt?

Jag testade att köra kabelskon fram och tillbaka lite på sitt stift för att ev. rensa lite ärg och skit. Sen testade jag att starta igen men det var ungefär samma värden. Med tanke på hur hårt kabelskon satt och hur skitig den var kanske jag inte fick bort tillräckligt dock.

Mvh
Fred
Användarvisningsbild
av Vojje
När du sätter på tändningen ska laddningslampan lysa. Om inte, laddar inte generatorn!
av T-rex
När min diodbrygga på generatorn gav upp fick jag bara låg battspänning i fönstret o allt fungerade sämre o sämre, någon laddlampa synter aldrig men fungerar vid tändning påslagen.
Användarvisningsbild
av wissel
En tanke som slog mig är Kortslutning i Batteriet ??
Har du ett friskt batter för att kolla ?
Användarvisningsbild
av Vojje
T-rex skrev:När min diodbrygga på generatorn gav upp fick jag bara låg battspänning i fönstret o allt fungerade sämre o sämre, någon laddlampa synter aldrig men fungerar vid tändning påslagen.
I ditt fall blev rotorn strömsatt.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]