Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dsinik
Hej Volvo vänner!

Behöver lite hjälp vid bilbyte, kör idag Volvo S60 170 -03 och ska byta till V70 (den bästa kombin!) Jag kör inte mer än 1500 mil/år (privat) samt ofta korta streckor och stå inför valet av en V70 T4/F 2012:a

Finns det någon med erfarenhet av T4/F motorn, F motorn kräver extra oljebyte men om kör så lite som jag då borde det inte spela roll, oavsett vilken motor man har så ska man göra oljebyte varje år.

Vad kostar ex oljebyte ungefär vid denna service hos Volvo handlare?

Något mera med F motorn under vintrar, vissa säger att det är lite svårstartade vissa säger att det inte stämmer? F har bensinvärmare standard?

Har hittat några fina V70 T4F ocean race, R-design är fina men nackdelen är 18 tums fälgarna, har idag Nebula och det var roligt när man var yngre, inte lika roligt att byta däck samt att det sliter ganska mycket mera i framvagnen, har bytt spindelleder, fjädersättningar fram och nu är man ute efter komfort :)

Tack för alla svar!
av Rådlös
Oljebyte och service har du själv redan svarat på: Du kör så lite över året ändå.
Jag har visserligen en äldre och mindre (omodernare?) F-motor, 2.0F. (Kör enbart på E85) Jag lovar dig, du kommer inte att få uppleva några köldstartproblem med en T4F. Det finns massvis med vittnesmål om detta bl.a här på forumet. Dom som säger annorlunda är till största delen sådana som aldrig har provat eller ägt någon FFV. Alla FFV som säljs här i Norden har motorvärmare.
av Droopy
F har inte bensinvärmare som standard, ( vet inet ens om volvo har någon bränslevärmare till F ) jag har kört hela vintern på etanol utan problem, dok så har jag inte haft över -20 vad jag vet iaf.
av Jistra
Det är motorvärmare som standard på etanolbilana.

Det du bör kolla upp är om den med etanol behöver en ventiljustering vid 9000 milaservicen detta är rätt kostsamt, runt 8500 kr!
av mattish
Jistra skrev:Det är motorvärmare som standard på etanolbilana.

Det du bör kolla upp är om den med etanol behöver en ventiljustering vid 9000 milaservicen detta är rätt kostsamt, runt 8500 kr!
Det var väl bara 2,5FT och en viss årsmodell? T4F ska inte behöva den vad jag förstått iaf..
Användarvisningsbild
av hollan
t4f har en ventil kontroll på 12000mil precis som 1,8f och 2,0f men detta är inte lika inveklat som på 2,5ft och lär vara billigare
av MattiasD
Jag har kört både 2.5FT och T4F, och ingen av dessa är svårtstartade vid kallt väder (-20) . Etanolbilarnas sk startproblem är seglivad myt, rent av en stor lögn.

Jag väljer T4F alla dagar före T4. Varför välja en motor som enbart måste tankas med bensin när man kan välja en motor som kan tankas med bensin och etanol? Känns korkat att då välja T4.
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte hur det slår på servicen med kostnader när man jämför bilarna, men jag hade en V50 flexifuel där jag (efter fört statistik i över 2 år) kunde se att jag sparade ungefär 2kr/mil då jag körde på etanol jämfört med bensin. Så med kostnadsläget vi har på bensin och etanol idag är det rätt så fördelaktigt att köra på etanol även om förbrukningen ökar med 20-30%.
av perhall
Ventiljustering är det även på T4F, men som sagt inte så kostsamt... värre då med den på 2,5FT eller ännu mer partikelfilter på vissa dieselmotorer.
8000 extra kostar F, då får man en något sämre hård- och mjukvara (det är väl fortf inte s/s i F?) men å andra sidan följer motorvärmare med.
Med tanke på att etanol inte är så populärt (längre) och infrastrukturen väl utbyggd så kan man ju tänka sig att det framöver, åtminstone i perioder, blir förmånligt med etanol.
Klart det är bra att kunna tanka två bränslen, samvariationen bensin-etanol är inte heller lika stark som för bensin-diesel.
Bilen blir också lite piggare på etanol.
När du säljer den igen kan du nog tyvärr inte räkna med att få ut något av de 8 000 (minus rabatt) extra du lägger ut!
/PH
Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]