Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Har under snart ett år kört runt med Garmins "EcoRouteHD", dvs bluetooth-prylen man pluggar in i diagnosuttaget och visar en massa kul data på displayen i GPS:en. En av visarna använder jag för att visa batterispänningen, och den senaste tiden tycker jag den börjar visa väldigt konstiga värden. Under körning kan spänningen ibland ligga på 15,1 volt som högst, och sen plötsligt ramla ner till 12,2V. Har jag drabbats av en felaktig laddregulator, eller har bilen en massa hyss för sig med laddspänningen av anledningar som inte är uppenbara? Jag tror inte det är felaktiga värden som visas, jag har mätt med en separat voltmeter inkopplad direkt på startbatteriet också som visar samma värden som GPS:en.
av AxelF
Bara nyfiken. Vart visas en massa kul info? På en separat garmin gps eller på bilens egen display?
av blådåren
Spänning över 14,7 v låter högt , spänning på 15.5V är definitivt för högt :-O) .
Du borde nog låtakolla över laddregulatorn , eller kolla och kolla,.. , finns inte mycket mer att göra än ett byte av densamma .
Användarvisningsbild
av Camel
Gasningsspänningen (maximal spänning innan gasning inträffar) hos blybatterier är starkt temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad. För batterier i rumstemperatur ligger tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och 15,0V vid 0°C (varierar något hos olika batterityper). Laddningsregleringen i nyare Volvos är mjukvarustyrd. Genom en BMS-givare (Battery Monitoring Sensor) nära batteriet håller systemet koll på laddnings-/urladdningsström, polspänning samt batteriets omgivningstemperatur. Troligen utnyttjar Volvo gasningsspänningens temperaturberoende för att verkligen försöka toppladda batteriet även när det är kallt. Under förutsättning att du endast avläser 15,1V eller kanske något högre, i stark kyla kortvarigt innan batteriet värms upp, så tror jag det kan vara ok. Men försäkerhets skull kanske du ska påtala det för verkstaden, de borde ha uppgifter från Volvo om det förhåller sig som jag tror.
Användarvisningsbild
av PaNi
Pratade i går kväll med en kille på Volvo Buss som berättade att på bussar använde man sig av batterispänningen för att genomföra regenereringen av partikelfiltret. För att generera partikelfiltret gäller det ju att belasta motorn så avgastemperaturen blir tillräckligt hög. Genom att först sänka batterispänningen (genom att inte ladda det) och sedan ladda på fullt så kan man tydligen under en period hjälpa till att belasta motorn och därmed öka avgastemperaturen.

Kan det vara samma sak som min V60 höll på med igår?
av blådåren
Camel skrev:Gasningsspänningen (maximal spänning innan gasning inträffar) hos blybatterier är starkt temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad. För batterier i rumstemperatur ligger tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och 15,0V vid 0°C (varierar något hos olika batterityper). Laddningsregleringen i nyare Volvos är mjukvarustyrd. Genom en BMS-givare (Battery Monitoring Sensor) nära batteriet håller systemet koll på laddnings-/urladdningsström, polspänning samt batteriets omgivningstemperatur. Troligen utnyttjar Volvo gasningsspänningens temperaturberoende för att verkligen försöka toppladda batteriet även när det är kallt. Under förutsättning att du endast avläser 15,1V eller kanske något högre, i stark kyla kortvarigt innan batteriet värms upp, så tror jag det kan vara ok. Men försäkerhets skull kanske du ska påtala det för verkstaden, de borde ha uppgifter från Volvo om det förhåller sig som jag tror.

Detta var mer än intressant !.
Med tanke på att moderna batterier (gel och fluss- batterier) klarar/måste ha högre laddspänning för att bli fullladdade, låter det rimligt.
Men då måste man ju rimligen ha koll på batteriets temp för att styra detta, och på batteriet sitter ingen tempsensor!?, inte chansar man väl på ytter-temp för att reglera detta ?.
Användarvisningsbild
av Camel
BMS sitter på minuskabeln uppe på batteriet och mäter bl.a. omgivningstemperaturen runt batteriet.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]