Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Allt är ju inte märkt med en fet logga, men det vet du nog.
Vart kan det vara inköpt då? Skruvat säljer samma saker, mekanika med, samt minst 40 ställen till. Hur känner man igen ens egen produkt då omärkt?
Hursomhelst, ingen har hindrat trådskaparen att gå tillbaka utom volvo. Dom förverkade ju reservdelen. Läge att bryta ihop över dom istället?
Dom tog sej friheten att göra nåt man inte får göra. Enligt lag ska kundens delar läggas i hans eller hennes bil om inte annat är avtalat. Delarna är kundens egendom. Så gjordes inte. Nåt som är straffbart. Samma gäller om du lagar en tv eller precis vadsomhelst. Dom utbytta delarna är kundens och ska skickas med om inte annat är avtalat. Nåt i princip ingen gör tyvärr.

Är det kvalitet om ett par byxor som är nya spricker?
Isåfall har jag varit utsatt för enorm kvalitet på skopunkten. När jag efter ett drygt år passerar deras tröskel och larmet ylar. En tjej sprang fram med en sopsäck. Hon bad att få mina skor, i utbyte fick jag två par av dom, vilka som helst i butiken. Ja jo.. deras ingjutna larmgrejer larmade i alla möjliga butiker, det var anledningen iallafall. Nåt jag inte varit med om innan jag klev in där.
Så jag gick in i ett gammalt par och kom ut med två nya par gratis. Betydligt dyrare än dom jag hade.
Är det kvalitet?
Isåfall har inte du och jag samma syn på vad kvalitet är, även om dom byttes ut.
Kvalitet för mej hade ju varit att dom klarat sej i 5år utan att gå sönder eller behövde återtas. Dom skulle gått nedslitningsdöden bara.

Jag tror vi ger upp diskussionen här då den är relativt meningslös. Du är för att härska och söndra slå och smiska och tvinga fram din egenhävdade rätt om så genom skrämsel.
Jag är för att vi håller oss till reglerna som finns och gör det bästa utifrån dom.
Vi lär inte tycka i närheten lika oavsett hur många inlägg vi gör.
av NilsO
Jag sysslar ju bara med en enda bil och har inte köpt så mycket reservdelar att jag kan uttala mig om kvaliteten där jämfört med någonannanstans. En tändledning jag köpte på Biltema var verkligen skräp, men bromssköldarna verkade bättre och rejälare än de Mekonomen säljer.

Jag tror inte problemet med Biltema är kvaliteten på deras grejor så mycket som att hela upplägget liksom inbjuder till köp på måfå. Går man till Volvo och det inte råkar vara helt fel person bakom disken kan man vara rätt säker på att få rätt del, och kanske också att få viss nödvändig information om hur den ska monteras, vilka monteringsdetaljer man borde skaffa på samma gång, etc. Samma gäller om än i lite mindre grad på Mekonomen mfl kedjor. På Biltema är allt väldigt osäkert för den som inte själv har kunskapen. Om alla som handlade reservdelar på Biltema var väl insatta i bilen de tänker greja med vore det inget problem – då blev det lite som en billigare tag-själv-variant av Mekonomen, men Biltema vänder sig verkligen till vanliga konsumenter. Detta i kombination med att folk gärna "provbyter" särskilt givare och liknande som man inte riktigt vet hur fungerar (vevaxel-/kamaxelgivare, lambdasonder, luftmassemätare...) gör att det är bäddat för felköp och missnöje. (Nu menar jag inte att trådstartaren inte skulle vara insatt, men att det finns förklaringar till att ganska många inte får sina problem lösta efter att ha handlat reservdelar på Biltema som inte i första hand handlar om kvaliteten på delarna.)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Biltema är ju lite som en självplock... Man lär själv veta vad man ska ha och får se till att man verkligen köper rätt del - personalen kan oftasts ingenting, mer än att peka på vilken hyll-sektion nämnd del kan tänkas finnas på.

På volvo är det en annan 5a då dom jobbar med.... volvo... och kan enkelt ta reda på exakt vilken del du behöver och beställa hem den om den inte finns hos dom.
Kan reservdelspersonalen inte svara på frågan har man bara några få meter att gå och prata med verkstadschefen. Om ingen utav dom kan svara på frågan så, iaf här, tar dom reda på det genom att t ex ringa centralen och återkommer med svaret.

Som jag ser det, är det kundservice man vill ha så ska man gå till volvo - vet man exakt vad man är ute efter så funkar biltema kalas.

Det där med skor var ju lite lustigt pettson. Mina skor börjar närma sig 10år nu och har fortfarande inte gått sönder (bara lite nedgångna)... Dom köptes på.. Ellos har jag för mig, för typ 600kr.
Det räknar jag som kvalitee iaf. Köpte ett par andra skor för några år sedan, dom gick plösen sönder på efter en vecka och kostade betydligt mer än ellos-skorna :roll:
av usling
Hej igen folk.
Ska vi ta det från början.I höstas så började bilen ( V70 -00) krångla. Vid inbromsning så skorrade bilen (ABS) ibland. Efter att ha läst på detta eminenta forum så mätte jag upp Abs-sensorerna. Det var inget värde på vänster fram, så då köpte jag en ABS-sensor på Biltema. Jag satte dit den men felet kvarstod. Då satte jag tillbaks originalet. Vid närmare koll så var det tandade hjulet sprucket och jä.., väldigt rostigt. Bytte tandat hjul (köpt på Biltema). Allt fungerade någon vecka, sen kom felet tillbaka. Jag lödde om styrboxen mm. När jag tröttnat på att gissa så fick Bilia kolla. Dom sa att hjulet inte linjerade riktigt med sensorn. Dessutom var drivknutsdamasken slut, så jag bytte hela drivknuten (köpt på Biltema). Felet borta tills för någon vecka sen. ABS skorrar igen , jag får felkod Speed-sensor, byter till Biltemasensorn som jag har kvar. Felet kvarstår, Bilia får kolla och ser att sensorn är trasig. Dom bytte sensor och nu funkar det. Slut, Frågor? Hur bevisar jag för Biltema att sensorn var trasig när jag köpte den, dessutom har jag inte kvittot kvar.
Mvh Usling
av NilsO
Så först var felet att kransen var dålig, sedan att kransen inte hamnade riktigt rätt i förhållande till sensorn.

Sedan fungerade allt tills för någon vecka sedan. Då gick något sönder, du satte dit Biltemasensorn, det hjälpte inte, Bilia satte dit en Volvo-sensor, det hjälpte.

Det enda sättet jag får ihop det på är att det som gick sönder för någon vecka sedan var originalsensorn som satt där – annars hade ju inte bytet gett något resultat. Ingen här kan ju visa att det inte var så – men samtidigt låter det ganska konstigt att alla dessa olika fel skulle uppstå oberoende av varandra på bara några månader, på samma hjul. Och för att fortsätta mitt okonstruktiva tjafsande så vet du ju inte att Biltemasensorn var trasig när du monterade dit den första gången – då låg ju felet i kransen. Men hoppas att allt är löst nu, då :)
av usling
NilsO skrev:Så först var felet att kransen var dålig, sedan att kransen inte hamnade riktigt rätt i förhållande till sensorn.

Sedan fungerade allt tills för någon vecka sedan. Då gick något sönder, du satte dit Biltemasensorn, det hjälpte inte, Bilia satte dit en Volvo-sensor, det hjälpte.

Det enda sättet jag får ihop det på är att det som gick sönder för någon vecka sedan var originalsensorn som satt där – annars hade ju inte bytet gett något resultat. Ingen här kan ju visa att det inte var så – men samtidigt låter det ganska konstigt att alla dessa olika fel skulle uppstå oberoende av varandra på bara några månader, på samma hjul. Och för att fortsätta mitt okonstruktiva tjafsande så vet du ju inte att Biltemasensorn var trasig när du monterade dit den första gången – då låg ju felet i kransen. Men hoppas att allt är löst nu, då :)
Konstigt? Ja kanske. Originalsensorn hade blivit lite avskavd när kransen var sprucken så att den låg emot sensorn. Verkstan hade lagt in Biltemasensorn i bilen så jag ska göra ett försök hos Biltema.
av lian63
Vi bytte våran ABS-sensor från Biltema för ett par år sen, på våran dåvarande s70, och eftersom det är en släkting som äger den nu, vet vi att det fortfarande funkar.

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]