Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasRJ
Har en V60 -13 R-design med röd solid lack.
Bilen går som "pendlarbil" varje dag i salt och rusk och trots tvätt enligt konstens alla regler, dvs. rikligt med avfettning därefter högtryck, alltid nya svampar med rikligt med schampo och sämskinn för hand så ser bilen trots knappa 400 mil ut som om den gått flera tusen.
Verkar vara en väldigt känslig lack, har aldrig varit med om att ha en så känslig färg på någon annan bil.
Förstår enligt tidigare trådar att detta numera är ett vanligt problem (miljövänlig lack i kombination med aggresiv halkbekämpning med lutblandat salt?), och lösningen kanske är någon form av lackbehandling.

Har aldrig kännt behov av att göra detta tidigare, så jag önskar tips om bra behandlingar.
Jag vet att Bilia själva utför detta men är det bättre med t.ex. Mr Cap, Ditec eller annat?

Skriv gärna om ni själva upplevt liknande lackkänslighet!

Tack på förhand!

/ Tomas.
av IngoJ
Hur ser lacken ut då? Är det stenskott eller har den blivit repig? Inget av det hjälper något lackskydd emot.

Är den sträv men ren så är någon typ av ytskydd det som behövs och har glansen försvunnit behöver bilen en polering.

Vilken typ av avfettningsmedel använder du?

Veckovisa tvättar med svamp och rikligt med avfettning sliter en hel del på ytan det också.
av ymmot
Har lackskyddat min s80 my12 gjordes i augusti och håller än. Men är lite försiktigt efter det med starka avfettningar brukar spruta lite längs ner o högtryckstvätta av. Har nog bara använt svampen 5ggr på bilen sen torkat av med fiber trasa modell större och då ser det nylackat ut. Lätt tvättat blir det likaså. Körde även ditec glasbehandling på alla rutor så de är nästan alltid rena. Kommer att köra en behandling igen till sommaren 2013. Helt klart värt pengarna tycker jag.
IngoJ skrev:Hur ser lacken ut då? Är det stenskott eller har den blivit repig? Inget av det hjälper något lackskydd emot.

Är den sträv men ren så är någon typ av ytskydd det som behövs och har glansen försvunnit behöver bilen en polering.

Vilken typ av avfettningsmedel använder du?

Veckovisa tvättar med svamp och rikligt med avfettning sliter en hel del på ytan det också.
Ursäkta om jag var lite otydlig.
Det är många små "mikrorepor" som syns tydligt i bl.a. lysrörsbelysning.

Innan "saltsäsongen" handvaxades bilen med Sonax hårdvax (som jag "alltid" använt).

Avfettningsmedlet är "vanligt" kallavfettningsmedel (tror att det är nafta baserat -ej miljövänligt).

Hur ställer sig en lackbehandling (utanför Volvo) i fht lackgarantin?

/ Tomas.
av IngoJ
Tvättrepor alltså. Mitt tips är att köpa en oscillerande polermaskin, Claes Olsson har en för några hundringar, ett eller två bra polermedel, Menzerna gör bra grejer tycker jag, några medelhårda polerrondeller av bra kvalitet och ett lackskydd. Här finns det massor att välja på. Ultima , Sverigevaxet, Glare är några fabrikat som är lättjobbade och ger ett bra resultat.

Sparar massor av pengar och är rätt tillfredsställande att göra det själv!

Vaxet försvann nog efter de två till fyra första tvättarna.
Senast redigerad av 1 IngoJ, redigerad totalt 0 gånger.
av ymmot
Ju mer du handtvättar en bil utan att säkerställa att all smågrus stora dammpartiklar är borta så får du tvätt repor. Samma sak om du tvättar där det är risk för blåst av damm etc och du torkar av bilen så får du garanterat repor på sikt som syns när solen ligger på. Jag har som oftas när det är blött ute på vägarna bara spolat av bilen med högtryck o lättavfettning. Det har sparat lacken mycket. Sen syns naturligtvis repor mer på svart rött grått. Syns minst på ljusa färger typ vitt.
av IngoJ
ymmot skrev:Eller lämna på lackbehandling. De polerar bilen innan påförning av lackskydd. Eller i samma moment.
Hur då? Det låter ju väldigt smidigt!

Om bilen är så nedgången efter 400 mil så låter det som en dyr lösning att lämna in den varje gång problemet uppstår.

Jag skulle rekommendera en kombination av två avfettningsmedel, först en kallavfettning, under vintern använder jag oftast Blue & Green Degreaser Wet som faktiskt fungerar även om du spolar av den värsta geggan först. Bilen måste alltså inte vara torr. Låt medlet verka men inte torka in. Sen på med alkalisk avfettning, t ex Alfanol HD Grön spädd ganska starkt, 1:20 kanske. Har du mer tid spola av kallavfettningen först. Se till att bilen är helt ren från lös smut innan du går på med eventuell schamponering. Mycket vatten! 2 av 3 tvättar på vintern stannar jag här. Den tredje fortsätter jag enligt nedan.

Använd sedan en tvätthandske av lammull, två hinkar, en med rent vatten som du sköljer tvätthandsken i och en med schampo i. Skaffa gärna en sk gritguard så har du gjort allt du kan för att undvika tvättrepor. Använd en separat svamp för nedersta delen av bilen och byt denna ofta.

Sluta avsköljningen med öppen slang, alltså inte högtryck, så försvinner så mycket av vattnet av sig själv som möjligt. Torka sedan bilen torr med en mikrofiberduk avsedd för ändamålet.
av MrNorth
Den enda behandling jag gör av våran bil mellan november och typ mars är en gång i månaden, spraya med avfettning och blåsa av noga med högtryck. Ser ingen mening med att svampa bilen alls, faktiskt... bilen blir smutsig nästan direkt + att man sliter nåt djävulskt på lacken.

När snön är borta och saltet har regnat bort från vägarna då gör jag en riktig tvätt samt vaxning...

/S - som tycker att det är slöseri med tid och lack att svampa på vintern...
av rojo8515
Varför använder ni inte en tvättborste som är ren och mjuk + mycket vatten?
Har alltid gjort det och lacken ser bra ut även efter 10 år.
Vaxning varje sommar och sen inget avfettning på vintern. Bara vatten och Yes diskmedel använder jag.
Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]

Jag hade också en sådan en gång.[…]

Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]