Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kostas
Hej!
Ska köpa en V70 av nyare årsmodell. Har hittat en som jag tycker SER bra ut. Årsmodell 2010 med 23000 mil på mätaren!!! Ska jag oroa mig för dessa mil eller rullar den lika mycket till utan problem? Vad är typiska fel efter så många mil? Kamremmen är bytt! Med vilka intervaller ska den bytas, kanske dags snart igen!?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kan väl hända lite vad som helst efter dom milen, det beror ju mycket på hur den är körd och en stor portion tur hur det går framöver. Jag skulle nog skippa en automatare med dom milen.

/Martin
Användarvisningsbild
av Variosboy
Utan att veta hur mycket du tänkt köra per år och hur länge du tänkt behålla bilen är det svårt att säga om det är en vettig affär eller inte..

Gissningsvis har bilen avverkat sina mil på motorväg, och då skulle i alla fall inte jag vara orolig för antalet mil.
Det som kan vara dåligt på en bil som rullat många mil under dom förutsättningarna är sånt man borde kunna se, typ stenskott, blästrad framruta osv osv. Men några maskinella problem tror jag inte man behöver oroa sig över faktiskt..
av matzen10
Som Variosboy säger; håll koll på dessa punkter! Rosten börjar någonstans och gärna genom stenskottshål.

Se sen till att byta olja+filter var 1500:e mil och skölj växellådan för säkerhetsskull, det är billiga försäkringar! Kolla även lyktglasen så inte dessa är spruckna/blästrade/tar in fukt. Är slitdetaljer bytta? T.ex. bromsbelägg/skivor, stötdämpare, avgassystem, koppling, framvagnsdetaljer, o.s.v...Är inredningen fräsch; speciellt förarstolen? Är den servad på Volvo enligt boken och finns kvitton på utbytta delar/åtgärder?
av Ibanez
23 000 mil är nog ingen fara om bilen är "dokumenterad" servad, etc.. Angående automatlådan, är den sköljd då har du många mil kvar på bilen. Tydligen en bättre automat i V70II jmf med äldre modellen, jag har fått den informationen av garantiansvarig på VOLVO.
Den äldre modellen gav ofta upp vid 35 000mil (naturligtvis så finns det undantag, de som har sköljt, regelbundet) har en längre livslängd.
Är priset och bilen rätt, slå till.
Användarvisningsbild
av Kostas
Tack för era svar o synpunkter. Jag kör ca 1500-2000 mil/år och har tänkt att behålla bilen flera år om det blir affär. Det är ingen automat!!
Har dock blivit lite tveksam då den visade sig vara en importbil :-(
Hur rädd ska man vara för det?
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]