Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Som rubriken lyder, vad ä bäst på vinter underlag.
Nu pratar vi om is o snö.
en del hävdar att breda däck är bra mkt bättre.
Jag hävdar att smala däck är bättre då de tränger igenom snö o is bättre.
Användarvisningsbild
av _Rick_
smala. på en 170 hästare så skulle jag nog helst ta 185/65 15" om man kan.
av haxpet
Kör du i snömodd eller annat kladd så är smala bättre eftersom dom tränger ner och får grepp. Men kör du på barmark eller kanske bara is eller packad snö så lär breda däck vara bättre, då får du mera greppyta.

Så har jag lärt mej
av Addekarlsson
Jag har alltid kört på 185-65-15 eller 195-60/65-15 breda däck vinterid. Nu har jag 205-55-16, och det är värdelöst oavsett väglag anser jag. I mjuksnö/modd mm, så flyter man bara ovanpå, och får inget grepp alls. På isväg, så får man heller inget grepp, för vikten fördelas på för stor yta, så det släpper konstant.
Så när mina nuvarande dubbdäck är slut, kommer jag backa till 195 igen.

Så enligt mig, ju smalare däck, desto bättre. Dock att tänka på, det finns ju gränser även åt det hållet. För smala däck, så får man inget grepp pga däcken inte klarar bilens tyngd.
Men en Volvo 7/900 går bäst med 185 eller 195 enligt mig.

Varför jag har 205 nu, det är för att fälgen jag har dom på tar inte smalare däck, samt att dessa däck ingick i bilköpet. Men som sagt, dessa ska bytas mot vettigare storlek nästa gång det byts däck.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Whisky
Här har ju vi som har turbosnurror ett bekymmer... Pga att vi inte kan ha mindre fälgdimension än 16" eftersom bromsarna är lite större, är vi hänvisade till 205:or som smalast! :evil:
Användarvisningsbild
av OFFO
Kolla på vad rallybilarna kränger på . Den som påstår att breda är bättre på vintern, *censurerat av Addekarlsson*

Dylika påståenden använder vi inte. Det leder bara till bråk, vilket vi INTE vill ha här.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av maruder
haxpet skrev:Man kör inte en rallybil på samma sätt som du kör din Volvo (hoppas jag).

Och underlagen man kör är ofta inte dom samma.

smala däck ger ökat marktryk som då tränger ner snabbare till fast underlag. sen är väl is som is. snö som snö, ingen skillnad där inte....
Användarvisningsbild
av lilleman
har prövat båda delar men föredrar smala däck med dubbmvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Lasseman73
På min gamla bil, en Audi TT, körde jag med odubbade 205:or....Lyckligtvis rullade bilen aldrig speciellt många mil vintertid. Nu kör jag med dubbade 195:or på S60n och bortsett från alla andra problem jag har med dessa dubbdäck så biter de sanslöst mycket bättre än vad mina breda odubbade någonsin gjorde...
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]