Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vaxar på hösten och undviker att tvätta innan våren. Min teori är att bilen bums blir smutsig igen efter tvätt. Då har vaxet tagit stryk av tvätt / avfettning så bilen mår bara sämre av att tvättas. Efter tre vintrar på min 2010 finns inga repor som stör mitt öga. Då är jag ändå petig med mina bilar. Min -02 V70 har skötts enligt samam princip och är fortfarande blank och fin efter 11år.
Någon gång när bilen sett för bedrövligt ut i februarisolen har jag lämnat bilen för manuell tvätt. Det kostar obetydlig mera än att köra in bilen i tvättmaskinen på OK-macken. Då hämtar rekondfirman bilen på jobbet och lämnar den nytvättad någon timme senare.
Jag har letat efter några i västra Gävle som handtvättar men inte hittat nån firma i närheten. :(
Brukar som du säger inte kosta mycket mer än en vanlig maskintvätt.
Jag tror att ska man slippa tvättrepor överhuvudtaget så får man nog låta bli å tvätta bilen alls.
Nja, det handlar om vad man har för medel och hur man tvättar. Jag jobbade på Mr Cap en kort period för 3000 år sedan. Ägaren till filialen tvättade bilen åt en kund. Han använde ett par olika avfettningar och lät dessa verka en stund. Sedan spolades bilen av. Eter detta sprayades något schampo på som fick verka en stund innan även detta spolades av. Det hela avslutades med han blåsta av vattendropparna med luft. Allt detta under tiden kunden tittade på. Det blev ett riktigt bra resultat.
Tvättar i GDS hall istället för ute, är typ enda skillnaden. Min bil får tvätt varje vecka på sommaren och varannan på vintern. Lika ren blir den ändå tack vare förra ägaren som polerade o vaxade den i höstas. Så när vintern är borta så ska ett nytt lager vax på som gör det lika lätt :) Ni vet om schampot inte pärlar sig av bilen är det dags o vaxa ;)

edit. Torkar gummilisterna så jag får upp dörren innan jag åker ut ur gds :)
Tvättar min xc oftast 2 gånger i veckan :P Har ju förmånen att ha tvätthall på jobbet och att man kan tvätta på arbetstid dessutom :-)-)
Jag kör nästan aldrig med avfettning då jag lämnar in min på Mr Cap varje vår så sätter sig inte smutsen alls.
Men självklart är det ju att torka insidan av dörrarrna annars är det ju ogjort jobb att gno utsidan när det ser ut som heikon bacon när man öppnar dörrarna :twisted:
Jag gör fel och har lite smårepor i lacken. Som man bäddar får man ligga. Är bensinmackens supertvätt med vax och maskinpolering nåt att ha? Har kallgarage själv...
Hur gör du när du gör fel då? Jag är livrädd för att gå med svamp.. Spolar med högtryck som en tog för att få bort så mkt som det bara går innan svampen.. Sen kör jag med 2 hink-system.
Kör precis som joel80. Gärna en extra vända med högtrycken nerifrån och upp så känner man sig mer säker att mycket har försvunnit. Sedan kör jag 2-hinks metoden med svampar från ProRecond (våfflor) som går att köra i maskin.

Men tvättrepor får man alltid till slut oavsett hur mycket förarbete man gör ungefär, men det försvinner ju när bilen helrekondas med polering så länge du inte kan känna dem med nageln.
Jag har lite asfaltfläckar, typ tjära, som är svårt att få bort, även efter kallavfettning. Använder ni något speciellt för att gnugga bort dem så skonsamt som möjligt eller är det vanligt shampo och ett jälva gnuggande som gäller? Vill inte gnugga så mycket när det uppenbart är skit kvar..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic