Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Ja, det låter ju uppenbart som att motorn går rejält fett. Kanske blandningen är så fet så den knappt lyckas hålla sig igång. Kan det vara en spridare som inte stänger som den ska (eller om ECU'n håller den konstant öppen) så att lambdan detekterar för fet blandning och drar ner bränslet till alla spridare, i ett försök att hålla blandningen korrekt.
Du har inte kollat om det finns nåt av stiften som är blötare än de övriga?
av Gelis
Du skrev tidigare att du kollat alla slangar, men hur är det med turboröret som går över motorn. Jag tycker det låter som tjuvluftfenomen, insugspackning? Kan ju missat vad du skrivit i tråden men har du sprayat startgas runt alla slangar o insugets infästning mot toppen med motorn igång.
Inget avgas läckage före kattarna så den drar luft runt lambdasonderna.
av xciso
Tro det eller ej, men jag har nog hittat felet! :D
Drog ur kabeln till LMM och bilen går som en klocka..

Hur kan det vara den som spökat så här mycket?
Jag hade en gammal som jag nu stoppade i och provade att koppla in, och den går fortfarande bra :D

Så extremt jävla skönt!! Hoppas nu att det "bara" var det här.
av rid54
Mycket intressant! Har läst tråden för att lära lite; eloge till allas tålamod och kreativitet.

Skulle det kunna vara så att ett helfel på LMM ger "limp-home funktion", medan ett felaktigt mätvärde förvirrar styrelektroniken? Om din LMM givit en signal som (felaktigt) visar "mycket luft" så borde det resultera i "mycket bränsle", vilket borde kunna ge svartrök och glödande katalysator. Hoppas nu verkligen allt går som det ska!
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Vojje
wissel skrev: Voje, du kan ibland vara KREATIV.....Kom igen nu....
Ha, ha! Har du aldrig hört talesättet, "only a fool tries to diagnostic a T6 ´cos he is most likely to succeed" :wink:

Det finns ingen logik i den biljäveln :lol:
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:
wissel skrev: Voje, du kan ibland vara KREATIV.....Kom igen nu....
Ha, ha! Har du aldrig hört talesättet, "only a fool tries to diagnostic a T6 ´cos he is most likely((( NOT )))????? to succeed" :wink:

Det finns ingen logik i den biljäveln :lol:

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]