Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Aldrig funderat på en anger management kurs?
Ska vi dra det hela så får jag förmoda att butikschefen har rätt att göra detsamma när kunden har fel? Det är ju en myt att kunden alltid har rätt. Är kunden överbevisad så är han. Då är det alltså butikschefens chans att få samtala med kunden: Tillfällen som, när kunden saknar kvitto, när han manipulerat en vara osv (brutit en försegling men ändå ska lämna tillbaka, när verktyg saknas i ett set, när delar saknas i en kartong med flera delar osv). Nånting som faktiskt är vanligare än att en vara är trasig vid inköpet oavsett vart man handlar i princip.

För varje del som säljs trasig kan jag GARANTERA att det kommer in 5 som gått sönder vid felaktig montering, som behandlats illa på något sätt vid transport eller förvaring ( exempelvis lambdasonder som absolut inte tål att falla i golvet eller få slag emot en bänk då porslinskroppen spricker i dom). eller bara allmänt är felmonterat och därmed gått sönder.
OCH som kommer tillbaka hela där kunden påstår att det finns ett fel trots allt.
Hur ska man sen göra med dom som köpt fel? Ska butikschefen prygla dom offentligt för att dom slösar med butikens tid eller ska dom helt enkelt bara lägga en fet straffavgift på 3000kr per felköpt del oavsett om man väljer att lämna tillbaka eller inte, menar det ska kännas att vara värdelös ju?
ÄR det okej med dej att butikschefer tar med dom till ett bakrum och helt enkelt skäller ned dom i skorna?
För idioter..kan kan inte resonera med överhuvudtaget. Det är ju nåt vedertaget du är inne på själv.
Har jag rätt som mekaniker att när du kommer in med din bil som kund, för att få nåt litet litet enkelt fixat. Skälla ned dej i skorna för att du är ett slött helvete som borde veta bättre än att slösa min tid? För det bör jag få göra om jag känner så? Eller när du ringer och ber om råd? Kan jag få debitera dej ordentligt då? Du borde ju veta att ta reda på saker själv än att utnyttja andra?

Tillbaka i verkligheten så fungerar det inte så som tur är. Det finns regler och lagar, samt procedurer för att man ska slippa skälla, skrika och bete sej allmänt illa mot folk. Nästa gång du handlar föreslår jag att du tittar i dom köpregler du accepterar genom ett köp.
Oavsett vart du handlar. Gillar du inte det som står, köper du någon annanstans.

Är det så att du vill använda tonen du satt som okej, så är du välkommen att fråga mej precis vadsomhelst om bilar här i forumet så kommer jag att fakturera detta som konsulttid. Jag förmodar att du inte kommer att ha något emot det.
av *pettson*
Konsumentköplagen är exakt som den är. Du har två val som kund. Jag har två val som butik.
Du väljer att använda ditt kvitto, eller så ska du bevisa exakt när var och hur.
Då tider gäller oavsett papper eller inte.
Butiken har två val. Antingen tror dom dej eller inte. Bevisbördan är rakt av din.
Eller så läser butiken innantill på ditt kvitto.
Utifrån om butiken godkänt det gör dom ett av två val. Du får ett tillgodokvitto i butiken eller så får du pengarna tillbaka i reda pengar.
Visst är kvitto enkelt ibland?
av *pettson*
Det var ett val butiken gjorde, han var förmodligen igenkänd, eller så har dom haft mycket reklamationer.
Det var inget självklart enligt lag.
Vad en butik gör frivilligt är inte tvingande för andra.
av Xuri
jag blir inte förvånad av biltemas grejer tyvärr :/

Jag skulle aldrig få för mig å köpa en elrelaterad produkt på biltema...

Kanske en mekaniskt grej om jag fick stå å klämma på den med egna händer först.

Biltema har kanske en del saker som är jättebra om man jämför "pris:ratio" på dom.
men mycke är fortfarande skit, tyvärr.

biltema är inte speciellt glada heller i att betala eventuella verkstadsbesök som deras skitgrejer har kostat kunden extra.
av NilsO
usling skrev:Hej folk.
Jag hade problem med skorrande ljud och tända varningslampor från ABSen för ett tag sen. Problemet löstes , men återkom för ett tag sen. Felkod "speedsensor". Jag bytte ABS-sensor till en Biltemasensor … som jag hade liggande sen förra gången jag hade problem. Det blev ingen skillnad, så Bilia fick undersöka. Det var fel på ABS-sensorn lik förbannat. Enligt servicekillen så är Biltemas sensorer inte att lita på.
Nämen vänta nu. Problemet löstes, men återkom. Då satte du dit Biltemasensorn. Det hjälpte inte. Bilia undersökte och kom fram till att det var fel på Biltemasensorn.

Men det måste ju funnits minst ett problem redan innan innan Biltemasensorn sattes dit – ett problem som inte kan skyllas på Biltemasensorn eftersom den då låg på din hylla. Så Bilia måste ha åtgärdat något annat också – antingen medvetet eller av bara farten (typ åstadkommit lite bättre kontakt i en dålig anslutning).
av *pettson*
NilsO skrev:
usling skrev:Hej folk.
Jag hade problem med skorrande ljud och tända varningslampor från ABSen för ett tag sen. Problemet löstes , men återkom för ett tag sen. Felkod "speedsensor". Jag bytte ABS-sensor till en Biltemasensor … som jag hade liggande sen förra gången jag hade problem. Det blev ingen skillnad, så Bilia fick undersöka. Det var fel på ABS-sensorn lik förbannat. Enligt servicekillen så är Biltemas sensorer inte att lita på.
Nämen vänta nu. Problemet löstes, men återkom. Då satte du dit Biltemasensorn. Det hjälpte inte. Bilia undersökte och kom fram till att det var fel på Biltemasensorn.

Men det måste ju funnits minst ett problem redan innan innan Biltemasensorn sattes dit – ett problem som inte kan skyllas på Biltemasensorn eftersom den då låg på din hylla. Så Bilia måste ha åtgärdat något annat också – antingen medvetet eller av bara farten (typ åstadkommit lite bättre kontakt i en dålig anslutning).
Nej inte en chans :-)-)
Nu är det bestämt att det är fel på sensorn inhandlad på biltema, även om nåt annat hänt på vägen.
Givaren är kass trots att den inte går att mäta upp numera då den är förverkad av volvo.
Hade den gått att mäta upp hade det ju varit lättkontrollerat och inte nog med detta.
Den hade ju gått att antingen lägga på hyllan igen eller lämna tillbaka.
När det gäller läsfel räcker det med att givaren inte bottnar, utan hamnar 2-3mm för långt ut. Då läser den inget på lägre varvtal men den är hel och frisk. Det gäller naturligtvis även orginal.
Det märkliga är att den som är lugnast och gladast är trådskaparen.. :-)-)
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]