Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Bromsvätska ända upp i behållaren (helt full), tryck kopplingsarmen "baklänges" några gånger så försvinner luften. Låt gärna det rinna lite vätska igenom först.
av rd350
Man står/ligger under bilen och trycker tillbaka slavcylinderns kolv, så kommer luften att gå baklänges upp och ut i behållaren, funkar utmärkt. Ofta räcker det med att öppna luftnippeln och låta vätskan rinna lite för att luften ska försvinna. Det viktiga är att ha behållaren välfyld hela tiden då kopplingens huvudcylinder bara har "tillgång" till den översta vätskan i behållaren.
av NilsO
Har också undrat över det... Pedalen sjunker ju när man öppnar på nippeln. Hur ska man egentligen göra med den? Jag tyckte jag fick bäst resultat när jag först luftade huvudcylindern och sedan gjorde fast pedalen i övre läget när jag luftade slavcylindern. Men vet inte alls om det är rätt?
av rid54
Den process jag har sett föreslagen för att lufta kopplingshydrauliken är ju i princip samma som för bromsarna... En luftnippel på slavcylindern öppnas medan någon trampar ned kopplingspedalen. Stäng nippeln innan pedalen släpps upp... Om det går att låta det "rinna igenom" är detta ju lättare, såklart.
/RID
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Att lufta koppling kan vara riktigt jobbigt. Beroende på hur slavcylindern ser ut så kan det alltid stanna kvar luft i systemet trots att man öppnar luftnippeln 100 gånger..

Sist jag luftade tog jag en ren (!) oljekanna och fyllde med bromsvätska. Trädde på en genomskinlig slang, tryckte fram olja till slangmynningen och trädde den sedan på luftnippeln på slavcylindern. Sedan öppnade jag nippeln och locket uppe vid behållaren och sedan pumpade jag in vätskan nerifrån. Då hade jag dessutom tvingat ihop slavcylindern för att slippa den luftfickan där. Pumpa en gång, vänta 2 sek, pumpa igen (annars kan det bli skum i systemet). När det slutat bubbla uppe i behållaren är luften borta. Ibland krävs det sedan att man luftar "som vanligt", dvs. stängd nippel, kopplingspedal ner-öppna och stäng nippel, pedal upp, för att få ut det allra sista.
av joakimahlen
vet inte om detta är så bra men jag fyllde behållaren, öppnade nippeln och sedan tog jag tryckluften med en nål (sån man pumpar bollar med ) och sedan satte jag den på locket och tryckte ner oljan till slavcylinder... va klart på 30s och bra blev det också !
Användarvisningsbild
av lennarte
joakimahlen skrev:vet inte om detta är så bra men jag fyllde behållaren, öppnade nippeln och sedan tog jag tryckluften med en nål (sån man pumpar bollar med ) och sedan satte jag den på locket och tryckte ner oljan till slavcylinder... va klart på 30s och bra blev det också !
Det är så proffsen jobbar, fast med lite andra grejer. Det är lättare att få ut all luft på det sättet. Dock bör man reducera trycket (max 0,5 - 1,5kg, så skadar det inget (ta från reservhjulet). Ofta räcker det att blåsa med munnen i en slang som sluter tätt, eller med en cyckelpump.

Mvh
Lennart

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]