Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xciso
Vojje skrev:Eftersom den tänder är det dax att ta fram startgasen
Testade att ta bort den stora plast slangen mellan luftburk och motor och sprutade in, men ingen skillnad :(

Wissel. Tack ,men jag har kollat alla säkringar vid förardörren och dem i motorrummet. Alla är hela..
av xciso
Felsökning fortsätter..

Igår kväll tog jag bort databoxarna och tog in dem i värmen. Tog även bort minuskabeln till batteriet innan och satte batteriet på laddning.
Idag nu så har jag tagit bort tändstiften och gjort dem rena. Sprayade på el cleaner där databoxarna sitter, och monterade sedan tillbaka boxarna och stiften.

Hurra!! Bilen startade igen.. först pendlade den på tomgång som innan, och efter någon minut så började den gå bättre, någon minut senare började den gå sämre och sämre igen. Provade att gasa på för att släppa ut lite ur avgassystemet och det kom då riktigt svart, så den verkar suga på sig för mycket bensin.

Så jag är nästan tillbaka på ruta ett igen, fast den startar iaf..
Kan även tillägga att jag måste stå ute i den här härliga kylan eftersom jag inte ens kan köra in bilen i mitt varmgarage :(
Får fortfarande inga felkoder runt motor. (får felkoder på bagagerumsbelysning, och att jag bytt stereo så ppc´n fungerar..)

Fler tips grabbar!! :)
Användarvisningsbild
av wissel
Jag vet att jag är ENVIS som en röd Gris MEN...antingen är spjället kasst som du satt dit
ELLER det saknas NÅGON slang, sladd eller anslutning av NÅGOT slag.
Kan Toppen ha stuckit :-O)
Hur ser din Olja ut i motorn ?
Vore kul med flera som engagerade sig i detta.....jag vet att det finns kompetens här som heter duga.. :P
av xciso
Tack wissel för att du försöker hjälpa till.
Om toppen skulle ha spruckit så borde den väl läcka olja eller vatten?

Kan det vara någon spridare som läcker? Vad får den för resultat då?
Kan det fungera med en flaska STP Akut?

Är riktigt sugen på en Dice kopia för att försöka få fram mer värden, men kan inte vänta på en sån.. vill ha igång gubbåket nu :D
Användarvisningsbild
av wissel
Nej gör inga "tillsats" lagningar...STP o annan smörja är bara dyrt
och funkade kanske på gamla B16 motorer men enligt mitt sätt att se det
så kastar du pengar i sjön eller rättare sagt i halsen på människor som skrattar
hela vägen till banken.
Hur ser din motorolja ut ? Grå eller mjölkig ?
Var håller du hus, jag har Vida + Dice !
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Beundrar ditt tålamod här faktiskt....jag själv skulle blivit
galen förlänge sedan... :oops:
Vilda idéer, har du kollat Luftfilterburken, RÅTTBO som tätar effektivt !!!!!
Motorn får inte luft i rätt blandning !?
Voje, du kan ibland vara KREATIV.....Kom igen nu....
av xciso
Jag håller till utanför Norrköping.
Oljan är som vanlig. Dvs svart.

Luftfiltret är hyffsat, men ska prova en rengöring. (Har insats sportfilter).
Användarvisningsbild
av wissel
Ujjjjj, flera som garvar hela vägen till Banken = Tillverkarna av Sportfilter !!!.....
kasta sånt skit och sätt in Originalgrejjer, allt annat är bara dyra Leksaker...
Men det är bara min uppfattning, nu får jag säkert på skallen.
Men det gör inget. 8)
av xciso
Nu tror jag inte detta har med saken att göra eftersom bilen har fungerat bra innan.
Om du inte tror det är skillnad på original vs sportfilter, då leta dig in på tex KN's sida och kolla tester.
Du vet väl att många F1 bilar kör med BMC filter ;)

Har du några BRA tips för min bil?
av xciso
Då har man varit ute igen och felsökt.
Bilen startar utan problem, men jag måste hålla varv. Den går inte alls på tomgång. (den går dock inte alls rent).
Till slut så blir ena katten röd av all värme, det kan ju oxå tyda på för mycket bensin.

Sen nästa sjuka sak. Så fort jag lägger i D eller R så stendör den. Det spelar ingen roll om jag har 1000 eller 3000 varv när jag lägger i växel. Den bara stendör..

Ussscch vad trött jag blir... :(
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]