Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tackar för alla svar. Vet inte hur värmaren är monterad från början, om det egentligen bara är en tillsatsvärmare.. I vilket fall så sitter det ett tidur i kupén, så antar att tillvalet blev gjort när bilen var ny i så fall. :)

Idag har jag haft bilen inlämnad på felkodsläsning, gick på 650 spänn med hyrbil för en dag, så det var helt klart överkomligt!
'Det stämmer som ni säger: Fick tillbaka ett gäng felkoder, däribland en på "Tillskottsvärmare 912-D", så där har vi alltså modellen.

Tydligen så verkade det som att det inte gick att få kontakt med styrenheten. När jag hörde det så slog det mig att bilen är chippad, vet inte hur detta är gjort.. Det kan väl antingen göras genom att programera om styrenheten genom OBDII- uttaget eller genom att byta styrenhet helt? Kan det vara så enkelt att styrenheten inte har "stöd" för dieselvärmaren längre? Antingen på grund av att någon satt in en helt annan, eller att det fipplats för mycket med datorn?

Finns det någon chans att fixa det här själv eller genom inlämning till en rimlig peng för en så gammal bil, eller är det bara att ge upp och köra utan värmare?

Känns lite surt just nu!
Ludde91 skrev:Tackar för alla svar. Vet inte hur värmaren är monterad från början, om det egentligen bara är en tillsatsvärmare.. I vilket fall så sitter det ett tidur i kupén, så antar att tillvalet blev gjort när bilen var ny i så fall. :)

Idag har jag haft bilen inlämnad på felkodsläsning, gick på 650 spänn med hyrbil för en dag, så det var helt klart överkomligt!
'Det stämmer som ni säger: Fick tillbaka ett gäng felkoder, däribland en på "Tillskottsvärmare 912-D", så där har vi alltså modellen.

Tydligen så verkade det som att det inte gick att få kontakt med styrenheten. När jag hörde det så slog det mig att bilen är chippad, vet inte hur detta är gjort.. Det kan väl antingen göras genom att programera om styrenheten genom OBDII- uttaget eller genom att byta styrenhet helt? Kan det vara så enkelt att styrenheten inte har "stöd" för dieselvärmaren längre? Antingen på grund av att någon satt in en helt annan, eller att det fipplats för mycket med datorn?

Finns det någon chans att fixa det här själv eller genom inlämning till en rimlig peng för en så gammal bil, eller är det bara att ge upp och köra utan värmare?

Känns lite surt just nu!
Den har en egen styrenhet som sitter under batteriet, kolla alla anslutningar så inget är ärgat. En dum fråga, har du kollat säkringen?
staffanlind skrev:Den har en egen styrenhet som sitter under batteriet, kolla alla anslutningar så inget är ärgat. En dum fråga, har du kollat säkringen?
Aha! Det låter ju bra i alla fall, har man riktigt flyt så skulle det alltså kunna vara någon taskig kabel bara.
Kommer man åt den styrenheten bara genom att plocka bort batteriet, eller måste man gå underifrån?

Säkringen är kollad ett antal gånger, så där ska det inte vara några fel. :p
Såvida det inte sitter en annan separat säkring någonstans? Jag har kollat den i säkringsboxen.
Där har vi nog min värmare. Tackar för bilden zäta!
Är det någon som vet ifall man kan kontrollera att styrenheten funkar på något sätt?

Jag kollade i alla fall säkringen som sitter utöver de vanliga säkringarna, som man hittar om man lossar på skruvarna runt säkringsboxen. Den fungerar.
Det verkar även som att jag har ström fram till vattenpumpen, men jag vet inte hur mycket, hittade ingen voltmätare igår.

Vattenpumpen lossade jag och testade direkt mot ett vanligt bilbatteri, och den verkar i alla fall vara stendöd.
Kan den ha blivit bränd om den får krypström hela tiden, och kan en dålig styrenhet, eller något dåligt relä orsaka krypström..? Verkar nämligen som att pumpen fått ström även när Dieselvärmaren varit avstängd, men detta måste jag dubbelkolla med en voltmätare innan jag kan säga det säkert.
Är det någon här som är duktig på att tyda kopplingsscheman? Delarna som är bokstaverade förstår jag ju vad det är, men det finns några frågetecken..
Jag undrar dels vad det är som kommer direkt efter batteriet, är det en kopplingsplint, och var hittar jag den i bilen?
Sen funderade jag på om man på något vis kan mäta vid "L" om allting fram dit fungerar?
Okej. Tack för infon!

Tänkte dela med mig av dagens felsökning. Jag lyckades plocka bort styrenheten och började mäta lite enligt kopplingsschemat ovan.
Det hela verkar stämma rätt så bra, men det blev som vanligt en hel del funderingar när man håller på. :???:

När jag lossar på kontakten till min styrenhet så har jag 16 stycken honor, och på själva styrenheten självklart 16 stycken stift. Dom är numrerade enligt en liten etikett på styrenheten som visar nummer 1-16. Dessa nummer finns även med vid "K" (Styrenhet) på kopplingsschemat. So far so good!

Jag började med att mäta med en Ohm-mätare på själva kontakten till styrenheten. Jag har nämligen ingen aning om hur jag ska mäta själva styrenhetens funktion.. Om någon har erfarenhet av, eller bara någon tanke om, detta så dela gärna med er!

Hursomhelst mätte jag mellan nr 11, som bör vara jorden till fläkt, bränslepump och vattenpump, och nr 10 (fläkt), nr 12 (vattencirkulationspumpen) och nr 13 (överhettningstermostat + bränslepump) i tur och ordning.
Jag fick dom här värdena:
Fläktens krets: 1,6 Ω
Vattenpumpens krets: Ingen kontakt
Bränslepumpens krets: 8,3 Ω

Jag fortsatte mätningen genom att mäta från nr 1 (glödstift) till nr 3 (jord till glödstift) där jag fick 1,2 - 1,3 Ω ungefär.

Jag försökte även mäta nr 7 (Yttertemperaturmätaren), nr 8 (Flamvakten) och nr 16 (Någon slags sensor mäter kylvattnets temp antar jag) till nummer 4, som bör vara jorden till dessa. Där fick jag inget utslag alls. Borde jag fått det?

Jag mätte även med voltmätaren idag.
Först mätte jag strömmen fram till vattenpumpen, med styrenheten monterad, där hade jag ungefär 10,5V. Oavsett ifall värmaren var "på" eller "av".
Sen plockade jag bort styrenheten igen och mätte strömmen från kontaktens olika honor. Jag fick ström på tre av dessa, dels nr 9 där jag fick 12.20V. Det känns ändå ganska logiskt, då det ser ut som att det kommer någon form av matning från batteriet till denna?
Däremot blev jag lite fundersam över de andra två ställena. Dels fick jag på 7,5V på nr 14, som jag inte ens förstår varifrån den kommer, då den börjar vid "L: Connector on heater, 6-pin"? Jag fick även 12.20V på nr 2, som jag inte ens hittar på själva kopplingsschemat?
Någon som har några tankar om detta?

Sen blev det dags för en liten fuling...
Jag bestämde mig för att försöka tvångsstarta bränslepumpen, vattenpumpen (igen) och fläkten, genom att koppla på ett vanligt bilbatteri till styrenhetens kontakt.
*Fläkten surrade igång direkt, utan några problem.
*Vattenpumpen var som vanligt stendöd.
*Bränslepumpen klickade till när jag kopplade på den, men det hördes aldrig något surrande. Är detta normalt?
På samma krets som bränslepumpen går ju någon form av överhettningstermostat. Vad har den för betydelse för pumpens drift?

Tacksam för svar. Börjar få dåligt med idéer nu.
MVH
Ludvig
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]