Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erkan87
Hej har en V70 2004 mod

Det kommer ett vinande ljud från motorn nånstans. Står bilen på tomgång runt 700v så tjuter det. Ger jag försiktig gas följer ljudet med. Men trycker jag ner gasen kraftigt försvinner det helt, tills varvräknaren är tillbaka på 700. Det låter kring generatorn eller multirmmen. Låter med huven stängd och även under bilen hörs det. Generatorn? Vinande ljud

170 hk 2,4 ingen turbo
av Jonas_latt
Det lättaste för att utesluta remsidan . Kroka av remmen provstarta och kolla. Är det borta så kan du snurra på hjulför hjul så hör du vilket som är dåligt.
Säkert hjulet på remspännaren men som sagt 10minst arbete så vet du .
av tomsa
Ja du kan ju testa att låta remmen hänga löst men köp en ny rem innan så du har en i reserv när den som hänger där tvinnar in sej strax före den kastas upp i ansiktet på dej :roll:
Seriöst plocka bort den helt.
Användarvisningsbild
av Vojje
tomsa skrev: Seriöst plocka bort den helt.
Tanken är väl inte att motorn ska vara igång.
Det måste dock vara ett rejält lagerfel om det ska märkas genom att snurra för hand på skivorna obelastade.
av tomsa
Vojje skrev:
tomsa skrev: Seriöst plocka bort den helt.
Tanken är väl inte att motorn ska vara igång.
Det måste dock vara ett rejält lagerfel om det ska märkas genom att snurra för hand på skivorna obelastade.
Jonas_latt skrev:Det lättaste för att utesluta remsidan . Kroka av remmen provstarta och kolla
:roll: :roll:
av Andis
Har det inte skrivits om det här på forumet att om vevhusventilstion håller på att bli täppt så kan vinkade ljud uppkomma.

Hittar du inga läckage på någon slang.
Skulle jag börja fundera på att ta isär den och kontrollera att den inte är täppt.

Med tanke på att ljudet försvinner vid kraftigt gas på drag låter det lite underligt om det skulle vara multiremen.

Men ett bra test är ju att ta bort den helt och lyssna.

Vattenpumpen går på kamremen så kylningen fungerar utan rem.

Har du kollat servot att det inte är för lite olja?

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Andis
av tomsa
Vojje skrev:Svaret före redigeringen var bättre :wink:
Ville inte provocera för mycket bara.
Det brukar du klara så bra på egen hand.
:D
av Erkan87
Okej tack för alla svar. Jag tänkte fylla upp servon lite imorgon. Det är låg nivå men det finns precis till Stickan så det är inte tomt. Kan det verkligen ge ett vinande ljud? Ska även testa ta bort remmen. Men det förvånar mig att det slutar vid kraftig gas (om det skulle vara servon, eller remmen) kan det vara vattenpumpen?

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]