apersson850...är inte luftmotståndet beroende på kvadraten av farten och inte kubiken? Dvs skillnaden i luftmotstånd mellan 100 och 80 är 0,64 och inte 0,51? Eller har jag glömt mina gamla fysiklektioner helt? Med dina beräkningar är luftmotståndet 3.375 gånger högre vid 120 jämfört med 80. Men det borde vara 2,25 gånger högre. Eller har jag följt tråden dåligt nu och glömt mina gamla kunskaper (vilket inte är helt omöjligt)?
Senast redigerad av 1 joli71, redigerad totalt 0 gånger.
joli71 skrev:apersson850...är inte luftmotståndet beroende på kvadraten av farten och inte kubiken? Dvs skillnaden i luftmotstånd mellan 100 och 80 är 0,64 och inte 0,51? Eller har jag glömt mina gamla fysiklektioner helt? Med dina beräkningar är luftmotståndet 3.375 gånger högre vid 120 jämfört med 80. Men det borde vara 2,25 gånger högre. Eller har jag följt tråden dåligt nu och glömt mina gamla kunskaper (vilket inte är helt omöjligt)?
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Luftmotståndskraften är proportionell mot kvadraten på hastigheten.
Luftmotståndseffekten är proportionell mot kubiken på hastigheten.
När vi talar bränsleförbrukning är det effekten som är relevant och inte kraften.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
joel80 skrev:
Tid ~01:55 tim
Sträcka 182,5 km
Bränsle 9,7 liter (5,3 liter/100 km)
Jag får det till en snitthastighet på 95,2 km/h.
Fall 1: Om vi antar 40% verkningsgrad på motorn (utopi), 100% verkningsgrad på transmissionen (ej möjligt), ingen förbrukning hos hjälpaggregat (gen, AC, servo, etc.), minsta tjänstevikten (1570 kg) för modellen samt liten rullmotståndskoefficient (0,01) så blir den teoretiskt minsta förbrukningen i 95,2 km/h ca 3,4 l/100 km.
Uträkning fall 1:
Spoiler »
Luftens densitet [ρ] 1,225 kg/m3
Luftmotståndskoefficient [Cd] 0,31
Bilens frontarea [A] 2,37 m2
Massa [m] 1570 kg
Tyngdaccelerationen [g] 9,82
Rullmotståndskoefficient [R] 0,01
Verkningsgrad drivlina [ηd] 100 %
Verkningsgrad motor [ηm] 40 %
Energiinnehåll bränsle [EB] 9,70 kWh/liter
Effektåtgång hjälpaggregat (gen., AC, servo, mm.) [Ph] 0,0 kW = 0,0 hk
Fordonets hastighet relativt marken [v] 95,2 km/h = 26,4 m/s
Vindhastighet relativt marken [vw] 0,0 km/h = 0,0 m/s
Effekt i kW och hästkraft omvandlas 1 kW = 1,36 hk
Luftmotståndet i 95,2 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Fordonets hastighet relativt luften vl = v - vw = 26,4 m/s
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * vl * vl = 314,7 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * vl = 8,3 kW = 11,3 hk
Rullmotståndet i 95,2 km/h:
Fordonets hastighet relativt marken [v] = 26,4 m/s
Rullmotståndskraft Fr = R * m * g = 154,2 N
Rullmotståndseffekt Pr = Fr * v = 4,1 kW = 5,5 hk
Erforderlig motoreffekt i 95,2 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 12,4 kW = 16,9 hk
Minsta motoreffekt Pm = Ph + (Pd / ηd) = 12,4 kW = 16,9 hk
Minsta momentana bränsleförbrukning i 95,2 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Minsta momentana bränsleförbrukning = Pm / (EB * v * ηm) = 3,4 l/100 km
Fall 2: Om vi antar 35% verkningsgrad på motorn, 93% verkningsgrad på transmissionen, 1 kW förbrukning hos hjälpaggregat (gen, AC, servo, etc.), fordonsvikten (1700 kg) samt rullmotståndskoefficient (0,015) så blir den teoretiskt minsta förbrukningen i 95,2 km/h ca 5,3 l/100 km.
Uträkning fall 2:
Spoiler »
Luftens densitet [ρ] 1,225 kg/m3
Luftmotståndskoefficient [Cd] 0,31
Bilens frontarea [A] 2,37 m2
Massa [m] 1700 kg
Tyngdaccelerationen [g] 9,82
Rullmotståndskoefficient [R] 0,015
Verkningsgrad drivlina [ηd] 93 %
Verkningsgrad motor [ηm] 35 %
Energiinnehåll bränsle [EB] 9,70 kWh/liter
Effektåtgång hjälpaggregat (gen., AC, servo, mm.) [Ph] 1,0 kW = 1,4 hk
Fordonets hastighet relativt marken [v] 95,2 km/h = 26,4 m/s
Vindhastighet relativt marken [vw] 0,0 km/h = 0,0 m/s
Effekt i kW och hästkraft omvandlas 1 kW = 1,36 hk
Luftmotståndet i 95,2 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Fordonets hastighet relativt luften vl = v - vw = 26,4 m/s
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * vl * vl = 314,7 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * vl = 8,3 kW = 11,3 hk
Rullmotståndet i 95,2 km/h:
Fordonets hastighet relativt marken [v] = 26,4 m/s
Rullmotståndskraft Fr = R * m * g = 250,4 N
Rullmotståndseffekt Pr = Fr * v = 6,6 kW = 9,0 hk
Erforderlig motoreffekt i 95,2 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 14,9 kW = 20,3 hk
Minsta motoreffekt Pm = Ph + (Pd / ηd) = 17,1 kW = 23,2 hk
Minsta momentana bränsleförbrukning i 95,2 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Minsta momentana bränsleförbrukning = Pm / (EB * v * ηm) = 5,3 l/100 km
Du har en bit kvar till fall 1. Om du fäller in båda speglarna så kanske du närmar dig...
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
joel80 skrev:
Tid ~01:55 tim
Sträcka 182,5 km
Bränsle 9,7 liter (5,3 liter/100 km)
Jag får det till en snitthastighet på 95,2 km/h.
I början av resan körde jag genom stan i betydligt trögare hastighet. Från typ Sollentuna där det blir 110 på motorvägen gick det i de hastigheter jag skrev om. Efter att ha kört ut ur stan låg jag på en förbrukning på ca 6.0l/100km... så jag fick ner det under motorvägsdelen.
Körde förresten med AC avstängt.. hade skinkgrillen igång första typ 5 minuterna.
Förresten kollade jag specen på V70 Drive.. alltså den med minsta motorn. Den har tydligen mindre luftmotstånd och frontarea. Hur går det till? Ser inte den exakt likadan ut?!
:)
Lufttrycket vid uppsala ligger nu på ca 990 hPa. Hur stämmer det överens med densiteten i exemplet?
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
joel80 skrev: hade skinkgrillen igång första typ 5 minuterna.
Aj aj, har du inte lärt dog eco driving? Skinkgrillen kostar energi. Direkt omsättbart i dieselolja om man tar hänsyn till elförbrukning, generatorns verkningsgrad och motorns verkningsgrad. Om du antar 200 W för värmen så blir det 0,017 kWh för 5 min. Vi antar 90% verkningsgrad på generatorn och 35 % verkningsgard på motorn. Då åtgår det 5 ml dieselolja till en kostnad av drygt 7 öre.
Och du snackar om snålkörning. :mrgreen:
joel80 skrev:Förresten kollade jag specen på V70 Drive.. alltså den med minsta motorn. Den har tydligen mindre luftmotstånd och frontarea. Hur går det till?
Markfrigång är lägre på D2 (sänkt, karossens frontarea täcker mer av hjulens frontarea)
Luftinsläppet mindre i grillen på D2 har jag för mig (innebär ändrad luftmotståndskoefficient)
joel80 skrev:Lufttrycket vid uppsala ligger nu på ca 990 hPa. Hur stämmer det överens med densiteten i exemplet?
Luftdensiteten varierar med höjden över havet, trycket, temperaturen, gassammansättningen (föroreningar), mm. Ett fast värde blir aldrig exakt för varje situation. Du får ha bättre koll på dessa parametrar under nästa biltur.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Jag hade faktiskt endast på mittenläget på skinkgrillen... så det gick säkert bara åt 3ml! Jag grillar i ecoläge!
Jag har i och för sig koll på höjden när jag kör.. Min GPS visar höjd över havet. Som mest är man uppe på 80m över havet mellan Uppsala och Gävle.. Strax innan Uppsala från Stockholm är man nere på 12m. :D
Temperaturen gick mellan +1 och -1.
Gassammansättningen var inte så farlig.. jag gick på toa innan jag åkte.
:D
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Tillägg ang. DRIVe/D2: den har vanligen 205/60/16 = 10% (ung) smalare samt extra lättrullande. Sparar nog kanske 1,5-2 cl/mil jämfört med ett genomsnittligt 225/55/16 el 225/50/17./PH