- fre 01 feb 2013, 13:31
Så för min del kommer jag inte att vara följsam i CO2-frågan som bilist förrän politiker visar att det inte bara är skatteintäkterna de vill åt. Ett sätt att visa det är en logisk miljöpolitik om man nu anser att det finns ett CO2-problem.
joel80 skrev:Men ett fel gör inte det andra rätt... det finns ca 4,5 miljoner bilar i trafik i Sverige. Bara för att en thailandsresa är som 5 års normalförbrukning på en bil gör ju inte att utsläppen från bilar blir mindre.Det stämmer, frågan är bara vilket av felen som ska bort först. Däremot är det verkligen inte obetydligt med en energiförbrukning för badresor motsvarande 40% av elproduktionen från ett svensk kärnkraftverk i snitt. Och det bara på Thailandsresorna. Det totala årliga nöjesåkandet är mycket större än så. Så det är visst betydande. Det är inga små utsläpp av CO2 årligen från nöjesåkande i det blå. Men det är klart. Bilism anses ju vara halvt kriminellt. Även nyttotrafiken...
joel80 skrev:så bara för att Thailandsresan släpper ut mycket betyder det inte att trafiken ska förbises. Det var kanske inte så du menade, men det lät lite så.Givetvis ska bilister också dra sitt strå till stacken. Men det gör de redan i väldigt stor utsträckning. Det är dags för flyget och annat innan man fortsätter att strama åt bilisterna mera. Annars blir det hela opedagogiskt och obegripligt. Särskilt när man ställer markbunden nyttotrafik mot nöjesresor i det blå.
Så för min del kommer jag inte att vara följsam i CO2-frågan som bilist förrän politiker visar att det inte bara är skatteintäkterna de vill åt. Ett sätt att visa det är en logisk miljöpolitik om man nu anser att det finns ett CO2-problem.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."