Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740owner
#724255
Hej

Jag har en VOLVO 855-512 SE 2,5 -95 och en VOLVO 855-412 S 2.0 -95. 2,5an har kolvringsras och en massa andra fel. Så därför tänkte jag göra i ordning 2,0an och ta delar från 2,5an. 2,0an har ingen utrustning alls och nu undrar jag om jag hyffsat enkelt kan flytta över elhissar, farthållare, färddator och fjärrlåset?? Finns det fördragen el osv.... För övrigt kommer 2,5an säljas i delar om någon behöver något:)

//Jörgen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#724261
Fjärrlåset är fördraget, det vet jag. Farthållare bör vara fördraget. Elhissar bör också vara fördraget på -95or, men det är inte säkert.
Färddator beror på vilket instrumenthus du har, har för mig att datorn bara passar till VDO. Vet inte om man kan flytta över hela instrumenthuset om man inte har samma modell redan.

Men eftersom du har en hel donatorbil, så är det du tänkt relativt enkelt att flytta över. Du kanske bara måste demontera lite extra delar, om ens det.
av JT855
#724271
I min -94 har jag själv monterat diverse extratjafs :) Mittarmstöd i skinn från v70, VGA II larm, El-hissar bak, Färddator, Kupéfilter, mittnackstöd bak i skinn från v70, v70 baklysen och säkert mer jag inte kommer på nu. Allt jag har monterat har varit fördraget till stor del.

Elhissarna måste du plocka med kabelstammarna som går från stolpen och ut i dörren. Det ska vara fördraget fram till stolpen. Flytta över elspeglarna också på samma gång.
Färddatorn ska bara vara att flytta över mellan två -95or då alla -95 ska ha likadant mätarhus.
Larmet vet jag att allt ska vara fördraget till. Bara att ta bort "startspärrsblocken" i reläcentralen och plugga i larmrelät.
Även farthållare ska vara fördraget det mesta, dock måste väl en hel del småpill flyttas över.
#724281
JT855 skrev:I min -94 har jag själv monterat diverse extratjafs :) Mittarmstöd i skinn från v70, VGA II larm, El-hissar bak, Färddator, Kupéfilter, mittnackstöd bak i skinn från v70, v70 baklysen och säkert mer jag inte kommer på nu. Allt jag har monterat har varit fördraget till stor del.

Elhissarna måste du plocka med kabelstammarna som går från stolpen och ut i dörren. Det ska vara fördraget fram till stolpen. Flytta över elspeglarna också på samma gång.
Färddatorn ska bara vara att flytta över mellan två -95or då alla -95 ska ha likadant mätarhus.
Larmet vet jag att allt ska vara fördraget till. Bara att ta bort "startspärrsblocken" i reläcentralen och plugga i larmrelät.
Även farthållare ska vara fördraget det mesta, dock måste väl en hel del småpill flyttas över.
Alla -95:or har inte samma intrumenthus en del kan ha dom gamla husen med den smala svarta kontakten till färddatorn och nyare husen kan ha den gröna kontakten till färddatorn. Kan även vara så att det kan vara vdo på den ena -95:an och yakasaki på det andra huset.
av 740owner
#742989
JT855 skrev:I min -94 har jag själv monterat diverse extratjafs :) Mittarmstöd i skinn från v70, VGA II larm, El-hissar bak, Färddator, Kupéfilter, mittnackstöd bak i skinn från v70, v70 baklysen och säkert mer jag inte kommer på nu. Allt jag har monterat har varit fördraget till stor del.

Elhissarna måste du plocka med kabelstammarna som går från stolpen och ut i dörren. Det ska vara fördraget fram till stolpen. Flytta över elspeglarna också på samma gång.
Färddatorn ska bara vara att flytta över mellan två -95or då alla -95 ska ha likadant mätarhus.
Larmet vet jag att allt ska vara fördraget till. Bara att ta bort "startspärrsblocken" i reläcentralen och plugga i larmrelät.
Även farthållare ska vara fördraget det mesta, dock måste väl en hel del småpill flyttas över.

Det första jag upptäckte när paneler och hela instrumentbrädorna tagits bort var att nere "under" ask-koppen saknas en stor grå kontakt och en mindre svart för elspeglar och elhissar på 2,0an. Hopplöst då eller? Farthållaren verkar gå att flytta över utan större problem, vart tar den vacum ifrån? har inte lyckats följa slangen ännu. Instrument och färddator inga bekymmer (tror jag) :) Ta bort "startspärrsblocken" och plugga larmrelät???? Kan du beskriva mer? Det är startspärr på 2,0an som ska göras i ordning. Börjar bli brått:) Har bokat besiktning 30/4......

Jörgen
av JT855
#743242
Kan nog bli svårt om det inte är fördraget. Borde väl gå att kolla igenom elscheman och dra nya kablar men det är ju inte lite jobb... :)
I reläcentralen under ratten sitter ett relä i 210 eller 211, det plockar du bort och sätter larmrelät i 210/211. Larmrelät är ett dubbelrelä och det som sitter där är ett enkelrelä, eller egentligen inget relä, bara en startspärrsplugg eller vad vi ska kalla det. Om du lossar plasten under ratten och snegler upp åt vänster så ser du :)

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]