Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kena skrev:Sitter väl en kontakt som känner av om gaspedalen är nedtryckt? kan det vara den som menas?

Nje, det sitter ingen sån givare på gaspedalen vad jag vet, utan det är givaren som sitter på spjället som menas. Det är ju inte ovanligt att denna ger upp efter xxx antal mil.
av koffen
Har liknande fel på min 850. Om jag låter tändningen stå på ngn sekund så att den bygger upp soppatryck så startar den direkt. Kan det vara som på äldre bilar att det bildas ett ånglås i bensinen, av eftervärmen, som sedan försvinner efter ett tag? Varm och kall motor är OK men inte efter ca 10 min avställning.
av perolf
perolf skrev:
*pettson* skrev:Gissning: Vevaxelgivare som går out of range på grund av motorvärmen.
Lösning: byt vevaxelgivare
Har inhandlat och bytt vevaxelgivare - blev en liten skillnad : Bilen beter sig ungefär lika. Startade direkt gick bra, parkerade, fick vila en stund, startade till slut efter lite nötande går på tomgång men dör vid gas samt att den gav felkod P0123. Lät bilen stå 2timmar och den startar som den ska igen !
vad göra?
har frigjort så att jag kom åt att mäta över pluggen till spjällgivaren (rengjorde spjället på plats), den gick från 0,5V till 4,0V vid ca 3,1V tvärslog den upp på 10V för att sedan gå tillbaks till normalt värde. Detta ska väl inte göra att den beter sig som den gör ?

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]