Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Lucif3r skrev:Ja, tvätta bort all smuts och salt och skit är nog en idé :)
+1 på det, samt undvik att få det på lacken, om du får det torka bort det omedelbums :)

Jag brukar använda såna billiga disksvampar 10:-/10-pack typ och dela dessa på mitten till detta medel, bara att slänga bort svampen när du sedan är klar (detta medel går ej att tvätta ur om du tar något finare/dyrare att stryka ut det med).
Samt att det är väldans drygt så ta det varligt med doseringen innan du lär dig hur mycket det behövs, lycka till :D
av matzen10
jojjeblom skrev:
+1 på det, samt undvik att få det på lacken, om du får det torka bort det omedelbums :)

Jag brukar använda såna billiga disksvampar 10:-/10-pack typ och dela dessa på mitten till detta medel, bara att slänga bort svampen när du sedan är klar (detta medel går ej att tvätta ur om du tar något finare/dyrare att stryka ut det med).
Samt att det är väldans drygt så ta det varligt med doseringen innan du lär dig hur mycket det behövs, lycka till :D
Är det typ Scotch & Brite du menar?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
matzen10 skrev:
jojjeblom skrev:

Är det typ Scotch & Brite du menar?
http://www.consus.se/pages/aktuellt/bonintr.htm

Som dom här i 10-packet fast man använder den mjuka delen på svampen och inte den vassa :-)-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kör Turtle Vax Bumber Shine två gånger per år, fungerar riktigt bra. Blir dock sugen på att testa Amorol nu. =)

Brukar använda skyddshandskar när jag tar på turtle vaxet då det är knepigt att få bort om man får det på händerna, i alla fall med vanlig tvål.
av volvov702002
Dom är guld värda dom där billiga disksvamparna :D , testat diverse medel mot bleka listor, tyvärr ingen varaktig effekt, men det nämda proffsmedlet verkar lovande, får bli när bilen får sig en vårstädning och omvårdnad :)

ang. rengöringen så undrade jag mest om man ska tvätta rent dom med nån typ av sprit, typ t-röd , även om det kanske inte är idealiskt mot plast då det kanske bleker ännu mer !? , men tänkte om vanlig avfettning man kör bilen med har vanligtvis lite fet hinna tycker jag, tänkte om det påverkade när man lägger på medel som ska svärta plastlistorna, men kanske gäller att mätta listorna med det medel man använder så ska det inte vara något problem ??
Användarvisningsbild
av jojjeblom
volvov702002 skrev:Dom är guld värda dom där billiga disksvamparna :D , testat diverse medel mot bleka listor, tyvärr ingen varaktig effekt, men det nämda proffsmedlet verkar lovande, får bli när bilen får sig en vårstädning och omvårdnad :)

ang. rengöringen så undrade jag mest om man ska tvätta rent dom med nån typ av sprit, typ t-röd , även om det kanske inte är idealiskt mot plast då det kanske bleker ännu mer !? , men tänkte om vanlig avfettning man kör bilen med har vanligtvis lite fet hinna tycker jag, tänkte om det påverkade när man lägger på medel som ska svärta plastlistorna, men kanske gäller att mätta listorna med det medel man använder så ska det inte vara något problem ??
Själv brukar inte tvätta plastdetaljerna med något speciellt före påläggningen, kör bara vanlig tvätt typ avfettning och shampoo.
av IngoJ
Ett tips till gällande Vista. Dosera som om det kostar 100 000 sek per deciliter. Om du lägger på för mycket får du en kladdig yta som "aldrig" torkar. Och se till att inte få det på lacken för det sitter som berget när det torkat. Och använd handskar när du applicerar, det verkar vara rätt elakt mot huden...

Men det är helt grymt! Köp minsta flaskan du hittar för det är väldigt drygt.
av volvov702002
IngoJ skrev:Ett tips till gällande Vista. Dosera som om det kostar 100 000 sek per deciliter. Om du lägger på för mycket får du en kladdig yta som "aldrig" torkar. Och se till att inte få det på lacken för det sitter som berget när det torkat. Och använd handskar när du applicerar, det verkar vara rätt elakt mot huden...

Men det är helt grymt! Köp minsta flaskan du hittar för det är väldigt drygt.

tack för tipset ! Så stort sett där det blir mörkare på listen så räcker det?, inte att man behöver mätta listen ?
Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem. P&[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]

Volvo reservdelsnr: 32288517 Pris på Bilia: […]