Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en v70 år 01 och 200hp. Jag har haft den i ca 9 månader tro jag. Det började med att bilen larmade för att bakluckan var öppen fast den var stängd. Back lyset glappar också när man lägger i backen och lyser lite som den känner. Nu till det jobbiga och det är att bilen kopplar bort abs/stc lite då och då sen står det på displayen att abs/stc erfodrar service jag har kollat givarna och dom värkar vara okey. Sen lite då och då så tänder bilen upp förarens läslampa och ger ifrån sig blinkningar och då går det inte att styra resten av bilens takbelysning. Jag får också byta säkringen till bakluckan lite då och då. Det jag har gjort på bilen sen jag köpte den är att bytt nedre bakljus ramp och tagit bort lampan längst bak i bagageutrymmet...
Känns som om det kan vara antingen ett kabelbrott (vanligt) i härvan från bakluckan. Kolla vänstra gångjärnet där kabelhärvan ligger dold under plasten, följ den upp i taket och kanske hittar du då dessa avbrutna kablar ! Du får skära upp isoleringen för att
kolla ordentigt. Många lucköppninga gör att kabelbrott i "böjen" är ett klassiskt fel.....det kan vara din låskista bak som inte är helt frisk. En liten Microbrytare där som har en tendens att skoja. = Låskistebyte......men jag TROR på kabelbrott och kontakt mellan avbrutna oisolerade kabeländar..... :)
wissel skrev:Känns som om det kan vara antingen ett kabelbrott (vanligt) i härvan från bakluckan. Kolla vänstra gångjärnet där kabelhärvan ligger dold under plasten, följ den upp i taket och kanske hittar du då dessa avbrutna kablar ! Du får skära upp isoleringen för att
kolla ordentigt. Många lucköppninga gör att kabelbrott i "böjen" är ett klassiskt fel.....det kan vara din låskista bak som inte är helt frisk. En liten Microbrytare där som har en tendens att skoja. = Låskistebyte......men jag TROR på kabelbrott och kontakt mellan avbrutna oisolerade kabeländar..... :)

Tack för hjälpen jag skall kolla upp det.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]