Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tomBer818
Jag har en V70 2.0F -09 , har en sak jag stör mig mycket på , har jag ACn i autoläge känns ett litet gaspådrag när ACn slår till.
Det känns ungefär som när man kör med farthållaren och ökar 1km. Det händer väldigt ofta just nu när tempen ute ligger runt några plusgrader.
Kan det vara något fel ? Är det fler som upplever dettta? Jag har inte märkt av det i någon bil jag haft tidigare.
av nicke37
Det är normalt i temperaturer kring 0, AC slår av och på. Sa Volvo till mig i a f. Jag ställer AC på off i den väderleken. Men klimatanläggningen är ändå på auto.
Användarvisningsbild
av roadside
Upplever samma på min 2.0. Trodde också det var fel på ac,n först, men det verkar vara i sin ordning. Märker påslagen bara i lägre runt temp 0 och kallare. Liten motor och "fullstor" kompressor.
Senast redigerad av 1 roadside, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guru
Vid väldigt små pådrag producerar motorn inte speciellt mycket effekt. När AC'n slår på tar den en tillräckligt stor procent för att det ska märkas. Inget som är fel, enbart "skönhetsfel".
Användarvisningsbild
av Guru
StefanN skrev:Ni har för små motorer.... :wink:
Tack för påminnelsen! :( Igen!
Körde en Hyundai Sonata MY12 2,0T igår. Import från USA, finns inte i Sverige/Europa? Bilen i sig var ingen höjdare men den vägde mindre än en Volvo och hade 277hk. Klev sen ur den till min (dessutom iskalla) DRIVe. Körde iväg och trodde ett tag att det var fel på min, hände ju inget när jag rörde gasen...
Användarvisningsbild
av apersson850
Märks inget i min XC70 D5. Däremot hade jag för väldigt länge sedan en 460 GL ett tag, och där märktes det enormt mycket när AC:n gick igång.
Användarvisningsbild
av Vojje
tomBer818 skrev: Kan det vara något fel ?
Motorn ska kompensera för den ökade belastning kompressorn tillför. Antingen ett begynnande kompressor- eller gasspjällfel.
Uppdaterad mjukvara?

Det där verkar inte funkar så bra, min […]

V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]