XC70 har större backspeglar. Det har mycket större inverkan än vad man kan tro. Fäll in den, så minskar förbrukningen. Fast det får förstås andra konsekvenser... Speglarna är perfekta när man backar med släp, så jag vill inte vara utan dem. Det får kosta några liter.
XC70 har också ett annat frontarrangemang, med en plastbit som det nog är tänkt ska se ut som en aluminiumbalk, god nog för att fälla mindre träd med. Men den duger bra till att ploga ner högt gräs med. Kan mycket väl tänkas att detta plastarrangemang är mindre fördelaktigt ur aerodynamisk synvinkel. Spelar ingen roll när bilen används som jordbrukstraktor, men plastbiten sitter ju kvar även på landsväg.
Jag konstaterade en dag när jag inte hade kört motorvärmaren (dieselvärmare) innan jag åkte till jobbet att förbrukningen då var ca 2 dl/mil högre än vanligt. Kan ju ha varit regenerering på gång, men om inte så kanske motorvärmaren betalar av en hel del av sin förbrukning i lägre konsumtion efter start? Det blir mer än en halv liter på den sträckan jag har till jobbet, 30 km.
Det la jag märke till när jag åkte i kollegans XC. Riktigt stora och bra var dom!
Dessutom har dom inte den smala led-blinkersen utan det är en klump som det var förr..
apersson850 skrev:
Jag konstaterade en dag när jag inte hade kört motorvärmaren (dieselvärmare) innan jag åkte till jobbet att förbrukningen då var ca 2 dl/mil högre än vanligt. Kan ju ha varit regenerering på gång, men om inte så kanske motorvärmaren betalar av en hel del av sin förbrukning i lägre konsumtion efter start? Det blir mer än en halv liter på den sträckan jag har till jobbet, 30 km.
Har också funderat på det och hur långt man ska köra för att komma upp i samma temperatur i motorn som efter att ha kört dieselvärmaren när det är nån minusgrad ute. Då man inte har något temp-mätare i bilen behöver man något extern övervakning för att se det. Någon som installerat typ torque-appen som kan svara på det här?
Och det jag läst om värmaren så drar den ca 6dl/timme.. säg att den i -5 går igång en halvtimme (kan det stämma?) innan man ska iväg går det bort 3dl på det.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Jag pratade nu om att köra värmaren före start. Det verkar minska förbrukningen som motorn står för efter start. Men om det är gungorna eller karusellerna som är störst, det vet jag inte.
XC70 har lite lastbilskomplex, så den har rejälare speglar. När jag kör V70:n nån ynka gång blir jag lika överraskad över hur pyttesmå de verkar.
apersson850 skrev:XC70 har lite lastbilskomplex, så den har rejälare speglar. När jag kör V70:n nån ynka gång blir jag lika överraskad över hur pyttesmå de verkar.
Ja, V70II har faktiskt lite små speglar. Är det av förbrukningsskäl månne? Kunde inte låta bli att göra en jämförelse där alla data är lika förutom just Cd och area där jag tagit XC70II resp. V70II. Det verkar kosta med stora speglar...
Beräkning med små speglar (Cd och A enligt V70)
Spoiler »
Luftens densitet [ρ] 1,225 kg/m3
Luftmotståndskoefficient [Cd] 0,31
Bilens frontarea [A] 2,37 m2
Massa [m] 2000 kg
Tyngdaccelerationen [g] 9,82
Rullmotståndskoefficient [R] 0,015
Verkningsgrad drivlina [ηd] 93 %
Verkningsgrad motor [ηm] 37 %
Energiinnehåll bränsle [EB] 9,70 kWh/liter
Effektåtgång hjälpaggregat (gen., AC, servo, mm.) [Ph] 1,6 kW = 2,2 hk
Fordonets hastighet relativt marken [v] 110,0 km/h = 30,6 m/s
Vindhastighet relativt marken [vw] 0,0 km/h = 0,0 m/s
Effekt i kW och hästkraft omvandlas 1 kW = 1,36 hk
Luftmotståndet i 110 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Fordonets hastighet relativt luften vl = v - vw = 30,6 m/s
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * vl * vl = 420,1 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * vl = 12,8 kW = 17,5 hk
Rullmotståndet i 110 km/h:
Fordonets hastighet relativt marken [v] = 30,6 m/s
Rullmotståndskraft Fr = R * m * g = 294,6 N
Rullmotståndseffekt Pr = Fr * v = 9,0 kW = 12,2 hk
Erforderlig motoreffekt i 110 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 21,8 kW = 29,7 hk
Minsta motoreffekt Pm = Ph + (Pd / ηd) = 25,1 kW = 34,1 hk
Minsta momentana bränsleförbrukning i 110 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Minsta momentana bränsleförbrukning = Pm / (EB * v * ηm) = 6,4 l/100 km
Beräkning med stora speglar (Cd enligt V70 och A enligt XC70)
Spoiler »
Luftmotståndskoefficient [Cd] 0,31
Bilens frontarea [A] 2,44 m2
Massa [m] 2000 kg
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * vl * vl = 432,6 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * vl = 13,2 kW = 18,0 hk
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 22,2 kW = 30,2 hk
Minsta motoreffekt Pm = Ph + (Pd / ηd) = 25,5 kW = 34,7 hk
Minsta momentana bränsleförbrukning i 110 km/h med 0 m/s vindhastighet relativt marken:
Minsta momentana bränsleförbrukning = Pm / (EB * v * ηm) = 6,5 l/100 km
Beräkning med stora speglar (Cd och A enligt XC70)
Spoiler »
Luftmotståndskoefficient [Cd] 0,37
Bilens frontarea [A] 2,44 m2
Massa [m] 2000 kg
Luftmotståndskraft Fl = 0,5 * ρ * Cd * A * vl * vl = 516,3 N
Luftmotståndseffekt Pl = Fl * vl = 15,8 kW = 21,5 hk
Om vägen inte lutar blir Pd = Pl + Pr = 24,8 kW = 33,7 hk
Minsta motoreffekt Pm = Ph + (Pd / ηd) = 28,2 kW = 38,4 hk
Minsta momentana bränsleförbrukning = Pm / (EB * v * ηm) = 7,2 l/100 km
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22 "What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
Hm.. nu vänder jag lite upp och ner på allt. Körde precis Stockholm-Gävle igen och "slog rekord" på färddatorn i allafall.
Från körjournalen:
Från Mannagrynstorget 1A, Nacka
Till Hagaströmsvägen, Gävle
Start 2013-02-01 15:17
Slut 2013-02-01 17:12
Tid ~01:55 tim
Sträcka 182,5 km
Bränsle 9,7 liter (5,3 liter/100 km)
Jag tänkte när jag satte i bilen att nu borde jag hamna lite mitt emellan tidigare då det knappt blåste.
Kollar jag väderdata på http://rl.se/g24 för Uppsala (som ju ligger typ i mitten) har det inte blåst mer än 1-3 m/s plus att det varit västerut.
Körde med farthållare med hastighet på motorväg (Mätt med GPS) 111-120km/h Alltså gällande begränsning. På bilens hastighetsmätare låg jag då mellan 116-125km/h.
Jag är glad att jag kan komma så pass lågt utan medvind. Det börjar likna något nu.. Om jag nu bara kunde komma så lågt åt andra hållet. :) Får se imorgon.. åker ner igen imorgon kväll!
Men, det här gör mig också förvirrad, jag som verkligen trodde vi hade kommit på varför min bil drar så olika åt de båda hållen.
Imorgon ska det vara svag vind från väster vilken inte bör påverka, drar den 6.6l/100km imorrn igen trots det får man nog skicka några män i vita rockar för att hämta mig, för då blir jag galen.
Har förresten kört 900km sen sist jag tankade och enligt färddatorn har jag fortfarande 200 km kvar till tom tank. :)
Tack camel, jag kan absolut ha haft medvind men jag körde ganska jämn fart (kring 120 mätaren hela vägen, släpper lite i uppförsbackar ibland). Tack för uträkningen!
När jag kör t ex BMW 3-serie och A4 tycker jag de speglarna är små så det kanske är så att V70:ns inte är så små ändå... Pratas ju nu om att avskaffa speglar och ersätta med kameror för att spara soppa...
Joel80, det här kommer att stå dig dyrt! Du kommer köra Gävle-Sthlm t/r varje dag ett tag nu för att testa!
/PH
Haha.. ja.. nästa vecka ska jag dock fram o tillbaka till Örebro.. blir intressant. :lol: