Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jimpen89 skrev:
StefanN skrev:Du sätter ju torkaren i serviceläget.
Fortsätter meningen din... Genom att föra spaken uppåt i någon sekund efter du stängt av bilen och innan du tagit ut nyckeln. Så är det på min iaf
Hmmm - tack för intressant upplysning... Men vad innebär det egentligen att ha torkaren i serviceläget? ??:-/
Frode55 skrev:
Jimpen89 skrev:
StefanN skrev:Du sätter ju torkaren i serviceläget.
Fortsätter meningen din... Genom att föra spaken uppåt i någon sekund efter du stängt av bilen och innan du tagit ut nyckeln. Så är det på min iaf
Hmmm - tack för intressant upplysning... Men vad innebär det egentligen att ha torkaren i serviceläget? ??:-/
Att torkarna ställs i upprätt läge. Då är det bara att vinkla upp dem. Glöm dock inte att trycka ner dom mot rutan igen innan du startar bilen. Annars får du fina märken i kanten på huven
P1800 skrev:Det som förvånar mig mest är att bilen på sitt 6:e modellår fortfarande inte fått en lösning på torkar/ spolarproblemet. På min bil byttes munstycken tre gånger utan att bli bra. Min fösta bil var från 1972 och hade bättre torkarutrustrning. Skamligt att man inte fixar detta, det är ju en brist i den aktiva säkerheten!
Märkligt att ingen journalist noterat detta och byggt sitt personliga varumärke, det hade ju dessutom skapat konsument nytta!
Håller helt med dig! Trodde det skulle vara löst på min tredje V70II.../PH
Jimpen89 skrev:Glöm dock inte att trycka ner dom mot rutan igen innan du startar bilen. Annars får du fina märken i kanten på huven
Vilket ytterligare visar hur oerhört korkad den här lösningen är. Snacka om att lösa ett problem som inte finns. Nästan andra bilar på marknaden går torkarna fortfarande utmärkt att bara fälla upp.
andreas_lofgren skrev:
Jimpen89 skrev:Glöm dock inte att trycka ner dom mot rutan igen innan du startar bilen. Annars får du fina märken i kanten på huven
Vilket ytterligare visar hur oerhört korkad den här lösningen är. Snacka om att lösa ett problem som inte finns. Nästan andra bilar på marknaden går torkarna fortfarande utmärkt att bara fälla upp.
Hittade i instruktionsboken för MY13 att "torkararmarna måste fällas tillbaka mot vindrutan innan torkarna tillåts återgå till utgångsläget" så ett problem löste dom :)
Nu i detta skitvädret återkommer jag till ett STORT problem på min V70, 2013-års modell:

1) Trycket på + spridningen av spolarväskan över vindrutan. Det är direkt fjuttigt! :(
2) Vindrutetorkarna (på vindrutan). De tar inte över hela fältet där de skall ta! :(

Det är "en skandal" att Volvo kan ha en sån klen kvalitet på sina kvalitetsbilar...som t.o.m. skall vara riktiga vinterbiler.

Kan man göra något (själv eller på verkstaden) för att bättra på problemet med pkt 1) ovan?
Jimpen89 skrev:
andreas_lofgren skrev:
Hittade i instruktionsboken för MY13 att "torkararmarna måste fällas tillbaka mot vindrutan innan torkarna tillåts återgå till utgångsläget" så ett problem löste dom :)

Säker på att det verkligen är en ändrad funktion,inte bara en tydligare instruktion? På min 2010 måste nämligen torkarna också fällas ner innan de tillåts gå till utgångsläget. (Det som händer annars är att lackeringen på huven skadas. ) Den tolkningen ryms faktiskt i samma formulering. Jag kan inte tänka mig att det finns en sensor som känner att armarna är uppvikta. Det borde leda till massor med extra verkstadsbesök pga sensorfel, tänker jag?
Jimpen89 skrev:
andreas_lofgren skrev:
För info så är det samme skit på alla åm på v70II 2008-2014

Duschen som nådde upp till nedre halvan av rutan eller strål munstyckena som i låg fart gör rent övre delen och högre fart får rent nederdelen när temperaturen ligger runt 0 grader

Där är alternativen som finnes att erbjuda bara att välja vilket som passar dej bäst :-O)

Men vill du ha bra spolning så är det v70 N som gäller
Eller V60/XC60 2014 med 3 munstycken som gäller funkar vad jag hitintills testat riktigt bra

inga av dessa spolaranordningar passar på V70II/XC70II jag har provat

Fast det kan bli lite dyrt för att få till ett bilbyte bara för att få en bra spolning :lol:

Om någon kommer på en bra lösning så fortast möjligt upp med den här

//Gooose

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]