Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyBaggio
Jag går i tankarna att skaffa en V60. Hade ju helst köpt en T6a men den är lite väl saftig i pris för mig. Är det någon som hört eller har ett vettigt argument för att köpa en T4 istället för en T3. Hur stor e skillnaden upp till en T5 också? Finns ju ingen att testa....
av Johannes1975
Vågskålen för en T4 väger lätt mot en T3. Volvo har just nu erbjudande på V60 T3 i prisvärda alternativ, bla Nordic, Black edition, Dynamic. T4 har 180hk mot 150hk för T3 samt överboost på 30nm. Tänk inköpspris och bränsle då står T3:an på prispallen som klar vinnare. Titta efter T4F som är identisk T4 men som miljöbil. Kanske ett alternativ för dig. Kan dock vara dyra=ej prisvärda.
av Lazy
Har nyligen provkört nya V40 med både T3:an (150hk) och T4:an (180hk) och tyckte båda kändes bra, T4:an något rappare så klart, men ca.30 tusen dyrare, T4:an går ju också att få optimerad med Polestar till 200hk (285Nm) för ca.9tusen.
av MattiasD
Finns det ingen T4 eller T4F att provköra? Märkligt då T4F är en av få miljöklassade bilar Volvo kan erbjuda. Jag har kört T4F i drygt 1 år och tycker motorn ger bra med kraft. Jag tycker absolut man ska välja T4F före T4.
av xerys2012
MattiasD skrev:Finns det ingen T4 eller T4F att provköra? Märkligt då T4F är en av få miljöklassade bilar Volvo kan erbjuda. Jag har kört T4F i drygt 1 år och tycker motorn ger bra med kraft. Jag tycker absolut man ska välja T4F före T4.
Håller med, då får du ju fri skatt 5 år från utplockningsdatum... samt möjligheten att faktiskt tanka E85 om priserna skulle stiga på soppan... Valmöjligheter är alltid bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
EddyBaggio skrev:Tack för svaren!

Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Guru
T3 har annan utväxling än T4. Varvar mindre=lägre förbrukning och prestanda. Ingen av dem har overboost. Det var fel i ursprungliga pressmaterialet.
av EddyBaggio
MartinS skrev:

Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.

/Martin
Inte värt pengarna då enl dig?

Då står valet mellan T3 och T4F alltså....

R-design eller Ocean Race är nästa beslut att ta...
Användarvisningsbild
av MartinS
EddyBaggio skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Inte värt pengarna då enl dig?

Då står valet mellan T3 och T4F alltså....

R-design eller Ocean Race är nästa beslut att ta...

Njae, jag kan inte avgöra vad något är värt för någon annan, men den var ju inte vad en T5:a en gång i tiden var. Den manuella lådan hade jag svårast för.

Mellan T3 och T4 skiljer det väl inte så mycket pengar att det är värt att överväga en T3, eller?

R-Design chassiet är RIKTIGT trevligt i S/V60 om man är lagd åt det hållet.

/Martin

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]