Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyBaggio
#723996
Jag går i tankarna att skaffa en V60. Hade ju helst köpt en T6a men den är lite väl saftig i pris för mig. Är det någon som hört eller har ett vettigt argument för att köpa en T4 istället för en T3. Hur stor e skillnaden upp till en T5 också? Finns ju ingen att testa....
av Johannes1975
#724024
Vågskålen för en T4 väger lätt mot en T3. Volvo har just nu erbjudande på V60 T3 i prisvärda alternativ, bla Nordic, Black edition, Dynamic. T4 har 180hk mot 150hk för T3 samt överboost på 30nm. Tänk inköpspris och bränsle då står T3:an på prispallen som klar vinnare. Titta efter T4F som är identisk T4 men som miljöbil. Kanske ett alternativ för dig. Kan dock vara dyra=ej prisvärda.
av Lazy
#724049
Har nyligen provkört nya V40 med både T3:an (150hk) och T4:an (180hk) och tyckte båda kändes bra, T4:an något rappare så klart, men ca.30 tusen dyrare, T4:an går ju också att få optimerad med Polestar till 200hk (285Nm) för ca.9tusen.
av MattiasD
#724081
Finns det ingen T4 eller T4F att provköra? Märkligt då T4F är en av få miljöklassade bilar Volvo kan erbjuda. Jag har kört T4F i drygt 1 år och tycker motorn ger bra med kraft. Jag tycker absolut man ska välja T4F före T4.
av xerys2012
#724085
MattiasD skrev:Finns det ingen T4 eller T4F att provköra? Märkligt då T4F är en av få miljöklassade bilar Volvo kan erbjuda. Jag har kört T4F i drygt 1 år och tycker motorn ger bra med kraft. Jag tycker absolut man ska välja T4F före T4.
Håller med, då får du ju fri skatt 5 år från utplockningsdatum... samt möjligheten att faktiskt tanka E85 om priserna skulle stiga på soppan... Valmöjligheter är alltid bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
#724089
EddyBaggio skrev:Tack för svaren!

Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Guru
#724112
T3 har annan utväxling än T4. Varvar mindre=lägre förbrukning och prestanda. Ingen av dem har overboost. Det var fel i ursprungliga pressmaterialet.
av EddyBaggio
#724143
MartinS skrev:
EddyBaggio skrev:Tack för svaren!

Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.

/Martin
Inte värt pengarna då enl dig?

Då står valet mellan T3 och T4F alltså....

R-design eller Ocean Race är nästa beslut att ta...
Användarvisningsbild
av MartinS
#724149
EddyBaggio skrev:
MartinS skrev:
EddyBaggio skrev:Tack för svaren!

Någon som testat 4-cyl T5?
Ganska ok drag, men känns rätt tunn på något obeskrivligt sätt. Den manuella lådan var hopplöst slapp och indirekt.

/Martin
Inte värt pengarna då enl dig?

Då står valet mellan T3 och T4F alltså....

R-design eller Ocean Race är nästa beslut att ta...

Njae, jag kan inte avgöra vad något är värt för någon annan, men den var ju inte vad en T5:a en gång i tiden var. Den manuella lådan hade jag svårast för.

Mellan T3 och T4 skiljer det väl inte så mycket pengar att det är värt att överväga en T3, eller?

R-Design chassiet är RIKTIGT trevligt i S/V60 om man är lagd åt det hållet.

/Martin

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]

Finns ingen sticka på vea motorn, 5 cylindri[…]

Det brukar vara plåtkonsolerna som rostar s&[…]

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]