Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Nu är det min tur att fråga om råd...

Var ute ikväll, hade tankat och begav mig hemåt.
Kom 50 meter och så dog bilen när jag skulle svänga ut på en väg.
Lyckades köra hem den genom att hålla uppe varvet och hade turen att slippa rödljus.
Parkerade och så lade jag i "P".... tvärdör.

-motorn går fint om jag lägger mig på 2-3000 varv.
-Svarar bra på gasen.
-Startar lätt.
-Tvärdör om jag står på tomgång. Kan ta 3 sekunder eller 30 tills den stannar.

Någon som känner igen problemet och kan komma med tips vart jag börjar felsöka?
Kikade som hastigast på slangar och lyssnade noga efter missljud men hittade inget som jag kunde se, känna eller höra.
Spinner som en katt...som plötsligt tvärdör.

Känns lite tidigt att dra henne till skroten med 11900 mil på mätaren :cry:
Kan ju vara så mycket ...
Försök att få felkoderna utlästa först o främst! Jag vet att svaret är tråkigt - men det är bättre än att börja spontanbyta saker i onödan...
Användarvisningsbild
av sthlm
Klart att jag drar den till verkstad för felkodsläsning och reparation om jag inte får igång henne.
Tänkte mer som ett steg "ett" på min väg mot verkstaden.
Önskar tips typ "kolla den där slangen" eller "tröttskalle har du inte sökt? Hade samma fel och det var spjället som hängt sig".

Skall precis byta kamrem och göra 12k service så jag är inte så sugen på att sponsra iglarna mer än nödvändigt.
11000 nettopengar sliter hårt på lädret ändå..
Liknar ett problem som jag hade..
"blurrar" det ur avgasröret något eller låter det som att bilen får lite luft i avgasröret om du förstår hur jag menar. på låga varv då???
Användarvisningsbild
av sthlm
Niklas0123 skrev:Liknar ett problem som jag hade..
"blurrar" det ur avgasröret något eller låter det som att bilen får lite luft i avgasröret om du förstår hur jag menar. på låga varv då???
Nix, och grannen såg konstig ut när jag böjde mig ner vid avgasröret och lyssnade och luktade på avgaserna :D
sthlm skrev:
Nix, och grannen såg konstig ut när jag böjde mig ner vid avgasröret och lyssnade och luktade på avgaserna :D
Okej, hmm. då vet jag inte för när min bil beteede sig så, så var det att han fick för mycket luft in i motorn,(en packning borta på mystiskt sätt), Förstår att grannen kolla så mot dig men vad gör man inte för att få ordning på bilen :)
Läste igenom ditt problem och reagerade på att du hade precis tankat när det här hände. Inte för att dumförklara dig eller liknande utan för att bocka av eventuella fel, Tankade du rätt? Tankade du fullt? :)
Användarvisningsbild
av sthlm
Niklas0123 skrev:
sthlm skrev:
Okej, hmm. då vet jag inte för när min bil beteede sig så, så var det att han fick för mycket luft in i motorn,(en packning borta på mystiskt sätt), Förstår att grannen kolla så mot dig men vad gör man inte för att få ordning på bilen :)
Låter som jag skall kika närmare på slangar och packningar då.
Det kan du göra det kan vara väldigt svårt att hitta alla dock. Men det vara sjället som är smutsigt eller bränslefiltret som är skitigt. Eventullet kondens i tanken, finns väldigt många anledningar till vad det kan vara. Kanske någon i din trakt kan hjälpa dig att läsa felkoder. Jag och många här på forumet hjälper gärna till med det.
Användarvisningsbild
av sthlm
Niklas0123 skrev:Läste igenom ditt problem och reagerade på att du hade precis tankat när det här hände. Inte för att dumförklara dig eller liknande utan för att bocka av eventuella fel, Tankade du rätt? Tankade du fullt? :)

Tankade full tank med blyfri 95 (100% säker).
Jag kom dock så kort sträcka att det inte borde spela någon roll.
Hann inte mera är 50meter innan bilen dog.
Nu är jag en novis på bränslesystemet men pumpar och ledningar bör väl inte tömmas på 50meter.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]