Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan fila skruvmejselspår med t.ex. ett bågfilsblad byt förslagsvis ut till vanliga skruvar efter åt troligen har själva mekanismen till rattlåset hängt sig. Finns en funktion som spärrar låskolven till rattlåset i olåst läge, antar för att låskolven inte ska spärra ratten om det guppar mycket.
Nu har jag bytt ut låset med ett "nytt" från skroten.
Använder den "nya" nyckeln och låset med dom gamla plast detaljerna som sitter runt om, har även gammal nyckeln hängandes i samma knippa för att försöka lura systemet eller va man ska kalla det. Bilen drar runt på startmotor och så men startar inte. Ska den över huvve taget drar runt alls om en omkodning krävs.?
NHansson skrev:Jag hade samma problem på min S60 -07. Skulle hem en dag efter jobbet men det gick inte att vrida nyckeln alls! Tog fram telefonen och googlade problemet och det visade sig vara ganska känt fenomen bland våra volvo's. Tändningslåset hänger sig helt enkelt ibland och det jag gjorde var att smörja lite med låsspray och sedan vicka på nyckeln i låset, och precis när jag skulle ge upp och började se en dyr räkning på nytt låssystem i bakhuvudet prövade jag en sista sak, jag tog i för kung och fosterland och så small det till och nyckeln gick till startläge :D

Gör det på egen risk, men om du ändå tänkt byta ut låset så pröva med hårdhandskarna? Hoppas det löser sig!
Har fått problem med mitt tändningslås (V70 -04). Helt plötsligt ville inte nyckeln vrida fram till startläget, med lätt våld gick det. Du skrev något om att smörja, var smörjde du då, direkt in i låset, eller plockade du ner något?
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]