Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det man menar med "mera konstant" är förstås att en Torsen normalt fördelar 50/50 (eller rättare sagt numera 60/40) medans en Haldex fördelar 95/5 så länge inget hjul spinner.

Ett hjulpar som ansvarar för 95% av drivningen tappar greppet tidigare än ett som ansvarar för 60%. Det är därför så många föredrar Torsen/Quattro.

Jag har dock kört mycket Torsen på snö och det är inte särskilt lättkört när det väl släpper kan jag lova. Det understyr brutalt på gränsen och för att få neutral/överstyrd balans måste du ger mängder av gas. Det är inte lätt i vanlig trafik. Däremot skitkul på en öppen otrafikerad plats.
Någon som vet på rak arm hur xDrive är fördelat? Jag vill minnas 60/40 (bak/fram) men är inte säker... En sak är jag säker på däremot, den är farligt rolig att köra i vinterföre! :oops:
Linqid skrev:Någon som vet på rak arm hur xDrive är fördelat? Jag vill minnas 60/40 (bak/fram) men är inte säker... En sak är jag säker på däremot, den är farligt rolig att köra i vinterföre! :oops:
Jag har försökt ta reda på mer i detalj hur xDrive fungerar men har inte fått något bra svar. Man säger att man har 40/60 (fram/bak) i torque-split. (Om man har en låst mittdiff så blir det 50/50). Bakhjulen är alltid inkopplade och framhjulen kopplas in mer eller mindre via en våtkoppling.

I en kurva så kommer framhjulen i snitt att behöva rulla fortare än bakhjulen. På min 530d xDrive måste framhjulen rulla ca 21% fortare vid max rattutslag. (Jag har roat mig med att räkna ut detta.)

Teori som inte ännu är bekräftad eller avfärdad:

Min teori är att man har högre slututväxling i den främre diffen jämfört med den bakre så att man i våtkopplingens ingångsaxel har högre varvtal än vad utgående axeln har då man kör rakt fram. Samtidigt har man då alltid en liten slirning som överför momentet (40%). Jämför en hydralisk momentomvandlare. Man låser m.a.o då aldrig kopplingen helt då man kör rakt fram. Jag kan för lite om mekanik och vridmoment för att veta om min teori är helt uppåt väggarna tokig eller har någon uns av sanning i sig.

I texter om xDrive står det att från stillastående upp till 20 km/h har man nästan låst kopplingen för att vid högre farter släppa kopplingen mera. Vid 180 km/h är den helt urkopplad.

Det står också att vid parkering, stora rattutslag och lite gaspådrag har man inte heller någon koppling utan bilen är bara bakhjulsdriven. Gasar man kraftigare gissar jag att kopplingen aktiveras mera.

Sedan sägs det att kopplingen också styrs av antisladd-systemet. Vid översyrning i en kurva låser man kopplingen mera och vid understyrning minskar man inkopplingen.

Om något hjul slirar så kommer också styrningen av våtkopplingen att påverkas.

När jag själv har provat så fungerar systemet mycket bra och konsekvent. Jag upplever att bilen går mycket stabilt och i hala kurvor i låg fart är det en njutning att uppleva hur det mjukt kasar med alla fyra hjulen på ett neutralt sätt utan överraskningar.

Jag är mycket nöjd med beteendet men vill gärna veta mer i detalj hur det fungerar.

/Näckrosen.
Har ingen V70 men väl V60 -13 AWD som precis har passerat 1000 mil och för mig som "lekman"- första fyrhjulsdrivna bil, inga tunga släp etc - så är funktionen fullt tillräcklig.

Det är möjligt att jag inte märker av bristerna då jag inte använder fyrhjulsdriften där den sätts som mest på prov, men på de snöiga vintervägar jag har varit ute och farit runt på, eller startat från stillastående i hala korsningar så har jag upplevt att backhjulen går in relativt snabbt.

Om jag exempelvis är inne i en 90-graderssväng (runt ett gathörn) och trycker till lite på gasen så märker jag tydligt att bakhjulen driver "direkt" eftersom aktern direkt rör sig på ett helt annat sätt än på den framhjulsdrivna V70 vi också har.
Men - då har jag ju redan farten uppe och kanske trycket redan uppbyggt, plus att automaten tydligen gör sitt till...

Hustrun som pendlar mycket säger sig också uppleva också en väsentlig skillnad i stabilitet på snöiga landsvägar. Det kan ju iofs också säkert bero på att V60 är en modernare konstruktion än V70 och har lägre tyngpunkt... (...spekulation)
ForestC skrev:Har ingen V70 men väl V60 -13 AWD som precis har passerat 1000 mil och för mig som "lekman"- första fyrhjulsdrivna bil, inga tunga släp etc - så är funktionen fullt tillräcklig.
Det är nog ingen i tråden som ifrågasätter om systemet fungerar. Vi har flera bilar i familjen förutom XC70n, varav två tex är bara bakhjulsdrivna. De fungerar och alldeles tillräckligt för det sätt som de körs på.

Och visst är min XC70 AWD ohyggligt mycket bättre på att ta sig fram än våra 2WD bilar i familjen.

Det som gör mig irriterad är att Volvo vägrar vara ärliga och bara pumpar ut sitt budskap att Gen 5 skulle vara så mycket bättre än Gen 4. När sanningen är att Gen 5 i själva verket är mycket långsammare, sämre och billigare att tillverka än Gen 4.

20.000 mil med tidigare AWD har gjort mig bortskämd med hur bra det kan vara. Jag kan också leva med och acceptera att volvo behöver spara en massa pengar för att överleva och därför har stoppat i något billigare i My13.

Men jag blir irriterad om man inte kan vara ärliga utan säger min att det skulle vara mycket bättre....
Handlar om Volvos ambitioner i livet också. Vill man vara lite premium får man tillhandahålla ett system som tilltalar den körglada chauffören, vilket en AWD mer åt påhängshållet som Gen 5 inte riktigt levererar. Säkert helrätt i en Dacia eller billig Suzuki Swift 4x4 pga ekonomin, men skulle knappast godtas i en Audi eller BMW.
VolvoB20 skrev:Det är nog ingen i tråden som ifrågasätter om systemet fungerar. Vi har flera bilar i familjen förutom XC70n, varav två tex är bara bakhjulsdrivna. De fungerar och alldeles tillräckligt för det sätt som de körs på.
Jag började läsa denna tråd precis när jag var i farten med att beställa AWD. Tråden och inläggen gjorde att jag tvekade en längre tid men sedan slog jag till ändå. Hade jag köpt en AWD för att använda i krävande situationer - tunga släp eller i dagliga situationer där jag har svårt att ta mig fram, så hade jag troligtvis avstått på grund av den erfarenhet som förevisades i tråden.

Min tanke med mitt inlägg var mer att berätta att jag upplever att den räcker för det som för mig är vardag, och att jag upplever en klar förbättring med AWD jämfört med FWD. Hade jag haft en Gen4 istf en Gen5 så hade jag säkert upplevt funktionen ännu bättre. Sedan håller jag helt och hållet med att det är fult, idiotiskt och obetänksamt att alla led hos Volvo hävdar att Gen5 är en förbättring jämfört med Gen4. I en del fall kommer detta att slå tillbaka mot tillverkaren, i andra fall inte.
Nu har jag haft min nuvarande XC70 några månader och kan bara kostatera att det är stor skillnad från min förra XC70 3,2 -08 med generation 4. Vad jag kan minnas släppte det aldrig så jag märkte det, eller att jag kände när fyrhjulsdriften gick in. Det gör jag nu, och jag gillar det inte.
Har man inte kört med generation 4 så tycker man säkerligen att generation 5 är underbar, medans jag är ganska besviken på min nuvarande bil angående detta. Hade jag vetat detta tror jag inte jag bytt bort min -08, eller köpt en bil utan AWD och sparat de pengarna...om det nu hade blivit en Volvo.

Jag körde nere i Tyskland förra veckan, och vid ett flertal tillfällen när man skulle gasa på för att "rätta in sig i ledet" känndes det direkt när det släppte, och det är ingen angenäm känsla precis. Och då handlade det ändå om moderata hastigheter från 40-50 och till Svensk motorvägsfart.
Ni som har plågat lite gen5. Hur tycker ni den är i förhållande till gen2? Slänger in en film där jag provocerar min 2003 = gen2. Observera att det på ett ställe mot slutet släpper bakvagnen på andra sidan kameran därför framstår den som långsam. Vid 0:14 ser man bra hur gen2 jobbar.

• 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 130

Kablarna från de gamla kontakterna satt br[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]