Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwtomas
xerys2012 skrev:
bmwtomas skrev:Programvaran har uppdaterats på senare modeller, min MY10 flåsade på full effekt tills bilen ej gick att starta men min MY12 så slår värmaren av och varnar för låg batterispänning i info display.
Märker också en klar försämring av värmen på MY12 jämfört med MY10, i den gamla fick jag öppna fönstret och släppa in kalluft vid avfärd med på MY12 är fortfarande förarstolen kall vid avfärd. Detta enligt info från volvoverkstad har med nya programvaran att göra och kupefläkten går inte lika mycket för att spara ström.
Men är inte det bra då? Känns väl rätt onödigt att elda på för kråkorna en timme varje morgon? Huvudsaken är väl att man slipper skrapa rutorna och att motor och kupé är varm? Sen att det inte är 43 gr och att man idag då inte kan sitta i T-shirt samt att man spar säkerligen några cl soppa varje dag iom lite mindre drag på värmaren.

Ser detta som enbart något positivt.

Har använt min värmare varje dag denna vinter och inte en enda gång behövt skrapa rutorna. FUnkar klockrent!
Absolut så är det tillräckligt med tinade rutor, men ett mellanting på kokhet bil och kall förarstol hade jag föredragit:)
Upplever du stolen som kall när du kört värmaren?
av JoonasK
[/quote]

Jag skulle inte ens låta dom serva min skottkärra[/quote]

Jo, jag är helt övertygad om att de klarar av att serva en skottkärra. Men mer än så.. ja, faktum är att just den här auktoriserade verkstaden har haft en del reklamationer (som en mellanchef på verkstaden vänligen informerade oss om). Jag tror nog inte att de skulle få fortsätta ha Volvo-logga på taket ifall de skulle synas lite noggrannare av någon lite högre upp i organisationen.
Tyvärr är det inte så mycket att välja på här i glesbygden. Och sen var det något om att vi hade någon slags Volvo-assistans, som stipulerade service på märkesverkstad för att gälla..

Vi använder dieselvärmaren dagligen, och försöker hålla det som står i instruktionsboken, att köra lika länge som värmaren varit i gång. Och, som sagt, bara en gång har batteriet varit så tomt att bilen ej gick igång. Men, då var batteriet bra slitet också.
Jag tror inte man kan existera utan dieselvärmare här i kalla nord.
av AndS
Lite återmatning kring detta med att sköta sitt batteri och även underhållsladdning.
Gjorde en laddning i början av december om jag nu minns rätt och nu fick den en till i början av februari.
Använder en CTEK 5.0 Polar, som klarar upp till 5A laddström, och inställd på normalläge för bil.
Jag har inte haft några startproblem med bilen eller värmaren utan det har fungerat felfritt.
Däremot så tog hela laddningscykeln mera än 10 timmar under laddningsläge 3-4, har inte koll på när den gick över i standbyläge. Så det skadar inte att ge batteriet lite extra kraft under vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har aldrig extraladdat batteriet i någon av mina tidigare bilar.. nu har jag en ctek som jag använt till annat.. båt tidigare och kommer användas tillhusvagnsbatteriet i sommar.
Minst 2ggr i veckan, ibland 6ggr, kör jag resor på minst 16 mil.. min känsla är att det i sig gör att mitt batteri bör vara i ganska gott skick, även om värmaren används frekvent nu när det är kallt. Är det fel tänkt?
Användarvisningsbild
av StringerBell
joel80 skrev: Minst 2ggr i veckan, ibland 6ggr, kör jag resor på minst 16 mil.. min känsla är att det i sig gör att mitt batteri bör vara i ganska gott skick, även om värmaren används frekvent nu när det är kallt. Är det fel tänkt?
Med ett sådant körmönster har jag svårt att se att ditt batteri skulle få signifikant längre liv med underhållsladdning.
av xerys2012
bmwtomas skrev:
xerys2012 skrev:
bmwtomas skrev:Programvaran har uppdaterats på senare modeller, min MY10 flåsade på full effekt tills bilen ej gick att starta men min MY12 så slår värmaren av och varnar för låg batterispänning i info display.
Märker också en klar försämring av värmen på MY12 jämfört med MY10, i den gamla fick jag öppna fönstret och släppa in kalluft vid avfärd med på MY12 är fortfarande förarstolen kall vid avfärd. Detta enligt info från volvoverkstad har med nya programvaran att göra och kupefläkten går inte lika mycket för att spara ström.
Men är inte det bra då? Känns väl rätt onödigt att elda på för kråkorna en timme varje morgon? Huvudsaken är väl att man slipper skrapa rutorna och att motor och kupé är varm? Sen att det inte är 43 gr och att man idag då inte kan sitta i T-shirt samt att man spar säkerligen några cl soppa varje dag iom lite mindre drag på värmaren.

Ser detta som enbart något positivt.

Har använt min värmare varje dag denna vinter och inte en enda gång behövt skrapa rutorna. FUnkar klockrent!
Absolut så är det tillräckligt med tinade rutor, men ett mellanting på kokhet bil och kall förarstol hade jag föredragit:)
Upplever du stolen som kall när du kört värmaren?
Jo, nog kan stolen (läder) kännas sval om rumpan på morgonen
Användarvisningsbild
av falcon
väcker lite liv i tråden igen, sommaren är som bekant över (snart iaf) och då kommer man ihåg att batteriet inte var i toppform förra vintern.
sitter och kikar runt på batterier och hittade detta till vad som verkar vara ett bra pris http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html
Nån som vet om det passar ( svårt att testa via postorder )samt är det ett bra batteri eller finns det bättre för ungefär samma peng ?.
En mek jag pratade med (ej volvo) sade att bilen "mer eller mindre bara" laddar det den förbrukar, kan detta stämma?
efter att jag ficka ha starthjälp så körde jag ca 24mil när jag stannade så sade bilen fortfarande "låg batteri spänning" men efter ha laddat batteriet med en liten laddare ca 6 tim så var messet borta.
av AndS
falcon skrev:väcker lite liv i tråden igen, sommaren är som bekant över (snart iaf) och då kommer man ihåg att batteriet inte var i toppform förra vintern.
sitter och kikar runt på batterier och hittade detta till vad som verkar vara ett bra pris http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html
Nån som vet om det passar ( svårt att testa via postorder )samt är det ett bra batteri eller finns det bättre för ungefär samma peng ?.
En mek jag pratade med (ej volvo) sade att bilen "mer eller mindre bara" laddar det den förbrukar, kan detta stämma?
efter att jag ficka ha starthjälp så körde jag ca 24mil när jag stannade så sade bilen fortfarande "låg batteri spänning" men efter ha laddat batteriet med en liten laddare ca 6 tim så var messet borta.
Skrev detta i en annan tråd för 5 min sedan:
"Har diskuterats i fler trådar detta med underhåll av batterier.
Det som de flesta är eniga om är att nya bilar förbrukar el både när de körs och står stilla.
Flera har blivit dieselägare och kanske första bilen med originalmonterad motor/kupevärmare.
Nya funktioner med t.ex. start/stopp funktion för att spara bränsle men förbrukar el dvs nyttjar batteri.

Så resultatet är att man måste underhålla sitt batteri beroende av var och hur man kör. Så lite underhållsladdning några gånger om året, speciellt vintehalvåret, ger en bil som startar när man önskar, håller spänning på en nivå så att elektroniken fungerar och även ger en bra livslängd på batteriet.
Bilen 5,5 år och batteriet original, men har givit det 2-3 laddningar/år. Kör du korta sträckor och med ganska mycket start/stopp tillsammans med motor/kupevärmaren frekvent så kan du få stoppa dit laddaren några gånger till.
Det är inget konstigt, moderna bilar drar mera el.
Sedan kan det ju även finnas fel som orsakar högre elförbrukning, etc."
Användarvisningsbild
av Perra83
Bytte till Varta silver dynamic i min S60 D5. Tror ja betalade över 2000kr för det.....

Alla mått står ju på sidan så det är bara att mäta och se vad som får plats i bilen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11