Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoonasK
Har kört med våran nu i strax över 5000 mil, mätaren står på 23400 mil. Allt funkar som det ska, och för oss räcker det med denna lilla dieselfyran.

Skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter av denna motor. Den är ju inte riktigt lika vanlig som femmorna, men några har det ju sålts.
Kan jag räkna med att motorn går 10000 mil till, eller kommer det att titta ut vitala delar precis när som helst?
Jag har kört min i 3 år utan några problem har endast bytt bromsar skivor o belägg runtom + service. tänk på att 24000mil har du stor service med byte av partikelfilter.
Jaha. Kamremmen hade jag koll på, men att även sådan liten sak som partikelfilter. Tja, det blir väl lite dyrare oundvikligen.

Annars är det samma här, bromsarna runtom. Framhjulslagren byttes vid c 20000 mil. Och sen givetvis normal service på det.

Jag förundrar mig fortfarande över den mkt låga bränsleförbrukningen. Datorn visar nu 4,8l/100 km. Korrigerat med hastighetsmäterfelet blir det 5,2 l/100 km. Det är säkert inte den 100%iga sanningen, men det är ju trevliga siffror att sitta o titta på. Har dock aldrig mätt det. Man kan ju bli besviken :)
Den där motorn är väl extremt slitstark?? Annars: dyr att serva, ganska bullrig (1,6d är nog tystare), bra kraft och effekt för 136 hk, funkar bra i V70:n. Jag skulle inte tveka att behålla den. /PH
D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Såg det. Har provat att rensat cache fö[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]