Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:
joel80 skrev:Jag förstår att man inte kan köra motorvägsfart och få 4,5 som de lovar.. men vill komma under 6,0 för att vara nöjd.
Om man kör 115 km/h i en timme blir minsta nödvändiga energiutveckling i motorn totalt ca 31,4 kWh och sträckan blir 115 km. Diesel innehåller ca 9,7 kWh/liter vilket för 31,4 kWh blir 3,23 liter. Detta motsvarar ca 2,8 liter/100 km. Men en diselmotors verkningsgrad är runt 40% och till detta kommer andra energiförbrukare i form av hjälpaggregat. Så minsta bränsleförbrukning blir runt drygt det dubbla, minst runt 7 liter/100 km. Om du ska klara detta på endast 6 liter/100 km skulle det innebära att dieselmotorns verkningsgrad skulle vara runt 50% inklusive förbrukning hos alla hjälpaggregat. Det är sannolikt inte möjligt för en personbilsdiesel. Särskilt inte vid dellast. Så du får nog räkna med en förbrukning på minst runt 7 liter/100 km i 115 km/h (om det är vindstilla).

Redovisning av uträkning:
Spoiler »
Tack för uträkningen. Men tycker spontant att det borde gå att köra en V70 diesel under 0,7 i 115. Min T4 drar ganska exakt 0,7 vid 115-120 mätarfart under lyckliga omständigheter. Körde alldeles nyligen 201 km på 1:44, 7,7 i snittförbrukning, fullpackad. Låter ju inte som att det är möjligt med bensinmotorns verkningsgrad./Per
Jag är imponerad över uträkningarna.. Sitter ni och skriver allt själva eller ha ni en snurra som fixar det (som ni kanske själva tillverkat)?

Har en fråga ang. detta: V70II Luftmotståndskoefficient [Cd] = 0,31
Vad anger den siffran egentligen? Såg att den användes i en formel och det är den siffran biltillverkare och framförallt husvagnstillverkare (Solifer) i början av 90-talet skröt med. Iaf för min vagn.
Misstänker vindmotståndet är samma på min husvagn som har 0,31 som på V70in ?
mattish skrev:Jag är imponerad över uträkningarna..
Jag är också imponerad. Tycker det är fantastiskt att ni tar er tid att förklara så ingående och även om jag har svårt att kontrollräkna (p.g.a för taskiga mattekunskaper) har jag fått lite av en aha-upplevelse angående vindens betydelse vid förbrukning. Trodde innan att bilens fart oftast var så pass mycket högre i motorvägsfart att med och motvind hade mindre betydelse.

Men om jag förstått rätt så påverkar en motvind mer ju snabbare jag kör?
Alltså om jag kör 115km/h med 7m/s motvind ger de 7m/s en betydligt högre ökning än vad samma vind ger i ökning från 90km/h.
Om man alltså räknar bort själva hastighetsökningens förbrukning.
Det är fordonets hastighet relativt omgivande luft som bidrar luftmotståndet. Luftmotståndet ökar kraftigt med ökande relativ hastighet. Den relativa lufthastigheten är fordonets hastighet relativt marken minus luftens hastighet relativt marken (med tecken). Om luftens hastighet relativt marken är en stor del av fordonets hastighet relativt marken får luftens hastighet relativt marken stort inflytande på luftmotståndet.
mattish skrev:Misstänker vindmotståndet är samma på min husvagn som har 0,31 som på V70in ?
Luftmotståndskoefficenten Cd beskriver anger inverkan av objektets form på luftmotståndet. Men även objektet tvärsnittsarea inverkar. Så produkten av Cd och Arean [A] blir objektets totala inverkan på luftmotståndet, brukar kalals CdA-faktor. Den lär vara klart större för din husvagn än för en V70II, trots samma Cd-värde. Luftmotståndets storlek är även starkt beroende av hastigheten.
perhall skrev:Men tycker spontant att det borde gå att köra en V70 diesel under 0,7 i 115 Min T4 drar ganska exakt 0,7 vid 115-120 mätarfart under lyckliga omständigheter. Körde alldeles nyligen 201 km på 1:44, 7,7 i snittförbrukning, fullpackad. Låter ju inte som att det är möjligt med bensinmotorns verkningsgrad./Per
Om du har gjort det i verkligheten är det möjligt, så klart. :wink:
För att bekräfta detta med en uträkning krävs att man har data på ett stort antal parametrar, varav motorns aktuella verkningsgrad och det aktuella rullmotståndet är svåra att få verkliga data på. Luftens hastighet relativt fordonet samt luftens densitetet är lättare att erhålla data på.
Nä, jag har inte automatiserat nåt. Jag överslagsräknade bara lite här, och tog miniräknaren till hjälp när jag skulle räkna ut kubiken på hastighetsändringarna. Effektbehovet för att övervinna luftmotståndet i 80 km/h, jämfört med i 100 km/h, är alltså (80/100)^3. Det blir 0,512, så det går bara åt halva effekten i 80, jämfört med 100 km/h för att övervinna luftmotståndet. Ungefär. Som Camel skrev så påverkas bilens luftmotståndsvärde inte bara av dess form, utan även av hur fort den framförs, så det är inte konstant i olika hastigheter, det heller.
Det är alla sådana saker sammantagna som gör att man klarar sig rätt bra med lite överslagsberäkningar, då det i regel fattas info om flera väsentliga komponenter, så man måste ändå uppskatta en hel del i beräkningen.

Klart torde det väl vara för alla att även ganska små hastighetsförändringar påverkar effektbehovet rätt ordentligt, och därmed också bränsleförbrukningen i icke oväsentlig mån.
Camel skrev:
mattish skrev:Misstänker vindmotståndet är samma på min husvagn som har 0,31 som på V70in ?
Luftmotståndskoefficenten Cd beskriver anger inverkan av objektets form på luftmotståndet. Men även objektet tvärsnittsarea inverkar. Så produkten av Cd och Arean [A] blir objektets totala inverkan på luftmotståndet, brukar kalals CdA-faktor. Den lär vara klart större för din husvagn än för en V70II, trots samma Cd-värde. Luftmotståndets storlek är även starkt beroende av hastigheten.

Aha! Tack för info!
mattish skrev:Sitter ni och skriver allt själva eller ha ni en snurra som fixar det (som ni kanske själva tillverkat)?
Jag räknar manuellt, så komplicerat är det inte. Det är värre att få fram bra data på de ingående parametrarna.
Luftmotståndets hastighetsberoende påverkas kraftig av hur fordonet är utformat. Titta på ett flygplan, som framförs i högre hastigheter än en bil. Där är man tvungen att ta mycket mer hänsyn till luftmotståndet. Flygplanet har också mycket riktigt en klart annorlunda form än bilen. Speciellt tydligt är detta i bakändan, där man vill ha till ett "släpp" av luften när fordonet färdas genom luften.
Sen är det ju olika preferenser som ska uppfyllas också. På en bil vill man gärna ha en nedåtriktad kraft när man kör, helst mer ju fortare det går. När det gäller ett flygplan är man glad om kraften pekar på det andra hållet... 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]

. Jag har provat med låsspray men det har […]