Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikS
Vi har en s70 som stod på tomgång en kall dag. En stund senare började det lukta och innan vi hann in i bilen stannade den med en dunst. Det rök lite inne i kupén och det läckte olja under bilen. Därefter går det inte att starta bilen och vi låter en bärgare ta den till en verkstad. Beskedet från verkstaden var att motorn har skurit pga. en ispropp i vevhusventilationen. Smidigast är att byta motor eftersom de tror att "grejer är krökta" inne i motorn så att laga var inte att tänka på. Tydligen "gick det runt" i motorn när tändstiften var uttagna men när de satt tillbaka dem så var det stopp när de körde med startmotorn.
Någon som kan förklara lite mer vad som har skett och vad som är rimlig lösning. En verkstad vill ha mellan 15'- 20'kr för att få bilen att rulla igen. Det är lite synd för den är väldigt fint skick förövrigt.
av Daniel69
jag skulle leta rätt på en ny motor från en skrot, för om motorn skar för en is propp så är det garanterat nya kolvar, kolvstänger och vevaxel, sen ska cylindrarna slipas om oxå
av *pettson*
Möjligt att det tagit stopp. Det kan jag köpa. Men INGET kan sträcka sej så långt upp så tändstiften tar emot och stannar motorn.
Går motorn runt i övrigt med stiften ur, så finns ett annat problem.
Krökta stakar är naturligtvis en möjlighet men då blir dom kortare, inte längre.
Det låter ju mera som att motorn inte släpper ut ur sej. Med andra ord är alla ventiler stängda på avgas eller så är avgas blockerat.
Men en enkel titt med kamera kan berätta hur det ser ut och avgöra. Likaså kan ett nedplock av tråget berätta om undersidan av motorn. (lagerdelen).
Är finessen att skifta motor bara rakt av, så ta bilen till en VERKSTAD inte wannabees.
av SilverpilenV70
Hej! Låter märkligt tycker jag med ispropp i vevhusventilationen så att motorn skar...hur menar de då, att det blivit övertryck i motorn och att den skurit pga det. Övertryck brukar väl hitta något fiffigt sätt att ta sig ur en motor genom att blåsa oljepackbox/ar el dyl varpå oljetryckslampan tänds och vevlagren går torra. Har du så mycket fukt i vevhusventilationen så lär du ju ha haft begynnande problem med läckande topplockspackning eller något, är oljan grå?

Är inte ett bra tips i detta fall att kika efter en ersättningsbil för 10-12000:- och plocka över de finaste delarna sedan sälja den du har antingen hel eller i delar i delar för 5-6000:- lättare/billigare än att byta motor?

//SilverpilenV70
av Kena
Är väl billigast/enklast att köpa en snurra från skroten? Var glad att du är volvoägare när sådant händer, det är ju ingen brist på reservdelar precis :wink:
av Kena
SilverpilenV70 skrev:Å vad vet man om den volvosnurran från skroten då Kena, kanske blir att byta motor 2ggr innan allt är klart?!
Köp från de med garanti :wink:
av SilverpilenV70
Ok! Men gäller inte garantin bara på själva delen du köpt att du får en ny över disk om den är trasig, själva bytet av delen står du för själv för?

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]