Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spannen
Hej!
Jag vet att det finns många trådar om hjullager, men jag hittade ingen aktuell som tar upp det jag undrar över.

Har börjat brumma rejält från mitt vänstra bakhjul och misstänker hjullager. Återstår att hissa upp och känna efter, men jag tänkte ändå kolla lite priser i förväg. Hade tänkt byta det själv då det verkar ganska enkelt enligt haynes.

Frågan är bara vilket lager man ska köpa? Bilen har gått 22k just nu och pga diverse andra fel har jag inga stora förhoppningar att den kommer ta sig över 30k. Är det ändå värt att köpa original?
  • Är något av lagren som finns på skruvat "original"/bra?
  • Hittar inga baklager på Biltema, nån som vet om de har dessa överhuvudtaget?
  • Mekonomen har lager för ~1500kr, är det något att ha?
  • Kan man vet om det är kvalitetslager (=SKF?) utan att inspektera själva lagret?
En annan fråga, har märkt att bromsskölden bak är mer eller mindre bortrostad. Är det lämpligt och värt att byta denna i samband med lagerbytet? (Blir ju bara på en sida men alltid nåt :) )

Många frågor, tack på förhand!
av Denzar
Skruvats har jag haft 1år+ och dom rullar otroligt smidigt fortfarande, ska vara från någon stor tysk leverantör.
Skulle nog köpt en bromsköld på skroten när man ändå håller på!
Användarvisningsbild
av V40sport
Jag handlade också av Skruvat och det fungerar bra hittills. (1 månad.) Hände en malör på hjulafton som påkallade lagerbyte samt 4-hjulsmätning.
Lyckades få stoppsladd mot en trottoarkant. Inget annat fel än ett skuret lager, höger bak och att toe-in hoppade lite snett.
Bilen har rullat 11000 så jag bytte båda lagren.

Mekonomen brukar leverera ungefär samma kvalitet som de andra drakarna på marknaden.
Biltema är ganska omdebatterat, på goda grunder. Svärfar bytte hjullager i en 460 en gång.
Efter bara nån månad lät det nya lagret från Biltema lika illa som det han slängde i skrotlådan...

Men om de ändå inte har baklager till S/V40 så är det ju strunt samma.
Mig veterligt brukar SKF vara ganska tydliga med sin märkning. Nog lär du få inspektera, fast lagernummer brukar stå på "gaveln".

Generellt tror jag man vågar sig på att handla vad som helst, bara man har garanti på grejerna.
Användarvisningsbild
av V40sport
benka1 skrev:Går det att justera toe-in bak,-hur gör man det?
/benka1
Enligt firman så var det så i alla fall.
Det är ju multilink-axel och alla parametrar som camber, vinkel till centrumlinjen och Single toe går att justera. Det är ju förutsättningen för en sk. 4-hjulsmätning. Här var det fråga om en excenter på ett stag som kom ur sitt läge varpå bilen kom att dra ytterst lite snett. Kan inte förklara det bättre än så.
Har letat sprängskiss eller bra foto av bakvagnen, men inte hittat nåt.
av Spannen
Tack för era svar!
När jag fyller i mitt regnummer på skruvat så finns det 3st olika hjullagersatser bak:

119991 - 1541kr
12009 - 1170kr
186846 - 1903kr

Vilken av dessa var det ni köpte? Får man med nya bultar till bromsoket?
Användarvisningsbild
av V40sport
Jag köpte artikelnummer 12009. Pris per st. 1170.-
Ibland ställer det till lite när man söker på regnummer. Träffarna blir inte representativa.

119991 - 1541kr Slutsåld.
12009 - 1170kr :-)-)
186846 - 1903kr Till årsmodell: 10.97

Nej det ingår inga bultar till oken. Bromsarna har inget med detta att göra.
av Spannen
V40sport skrev:Jag köpte artikelnummer 12009. Pris per st. 1170.-
Ibland ställer det till lite när man söker på regnummer. Träffarna blir inte representativa.

119991 - 1541kr Slutsåld.
12009 - 1170kr :-)-)
186846 - 1903kr Till årsmodell: 10.97

Nej det ingår inga bultar till oken. Bromsarna har inget med detta att göra.
Ah där ser man, tack så hemskt mycket för informationen!

(Anledningen att jag frågade om bultarna till oket är för att det i haynes står "Observera: Ny navmutter och nya fästbultar till bromsoket behövs vid monteringen).
Användarvisningsbild
av V40sport
Spannen skrev: (Anledningen att jag frågade om bultarna till oket är för att det i haynes står "Observera: Ny navmutter och nya fästbultar till bromsoket behövs vid monteringen).
Navmutter brukar ingå, oavsett vilken lagersats man köper.
Oken sitter fast på ett annat ställe. Tycker det där låter lite konstigt.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]