Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag har en v70n t5 -02 manuell.
Jag har haft bilen lite över ett år.
Den har alltid varit inne på firma och blivit servad.
Tills jag köpte den för då servar jag den själv.

Hur stor är chansen att det har kommit någon ny uppdatering de två sista åren till en så pass gammal bil?
Kan man med hjälp av vida/dice se vilken uppdatering bilen har och samtidigt se någon stans vilken som är den senaste uppdateringen?
Gör samma sak jag och fixar servicen själv på min -02 trots relativt låga milen jag har på bilen , dryga 12500 mil. antar min maskinskadegaranti ändå gått ut precis 10 år/15000 mil !?

Va inne på snabbservicen hos en volvoverkstad och bad om en total mjukvaruuppgradering, den som brukar ingå i den vanliga servicen , men jag ville bara ha uppgraderingen, kostar runt 1000 kr. Själv märkte jag inte av så märkbart stora saker.

jag har automat, märkte bl.a mjukare växling mellan 1-2 som det inte va innan.
klimatanläggningen te.x sommartid så blåser fläkten inte max längre så fort man startar bilen när den försöker kyla, utan det sker stegvis.

det är dom enda praktiska skillnaderna jag märkt , men säkerligen har det uppgraderat motorelektroniken mm , men inget man lägger märke till.
Osäker om man kan få upp det i VIDA direkt.

Men det är nog liten chans att det kommit något uppgradering de senaste 2 åren, sen är det ju inte alltid alla styrenheter blir uppdaterade vid service heller.
Om du verkligen vill veta så kan du skicka mig reg.nummer så kan jag kolla.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]