Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag har jag åkt ca 34 mil.. 18 mil åt varje håll. Jag förstår mig inte på förbrukningen..
Imorse mellan Gävle och Stockholm slutade jag på en förbrukning på 6.7l/100km. Det var svårt att stundtals komma under 7.0l i motorvägsfart (110-120km/h)

Vädret och vägförhållandena var väldigt lika på väg hem, och då slutar jag på en blandad förbrukning på 5,6l/100km/h. Håller ungefär samma hastighet, något mer t.o.m då jag fick förbrukningsångest imorse och försökte få ner den genom att köra saktare.

Höjdskillnader mellan Gävle och Stockholm är små.. båda är kuststäder. Vägförhållandena var likadana, lasten densamma. Motorn var skapligt varm vid båda starterna, garage på morgonen och värmaren på eftermiddagen.

På väg norrut gick troligen även regenereringen igång då förbrukningen tillfälligt gick upp under ca 2 mil och det inte gick ner till 0,0l/100km när jag släppte gasen. (Låg på 1,0l/100km även om jag rullade långt).

Hur faan kan det bli sån skillnad?? från 5,6 - 6,7 är en ökning med 20%.
Inte mått vid pump, men färddatorn visar i allafall 20% skillnad.

Bilen har bara gått 220 mil.
Nu var väl regenereringen på hemvägen med den lägre förbrukningen.

Förutom hemlängtan och solen i nacken så spelar vind och temperaturskillnader in.
Om det t.ex blåste sydliga vindar är det en del av förklaringen.
Vad gäller temperatur skall det väl till lite större skillnader för att ge utslag.

Du nollställde väl först när du kommit ut från stan, på båda hållen, stadkörning skiljer från gång till gång.
2444ever skrev:Nu var väl regenereringen på hemvägen med den lägre förbrukningen.

Förutom hemlängtan och solen i nacken så spelar vind och temperaturskillnader in.
Om det t.ex blåste sydliga vindar är det en del av förklaringen.
Vad gäller temperatur skall det väl till lite större skillnader för att ge utslag.

Du nollställde väl först när du kommit ut från stan, på båda hållen, stadkörning skiljer från gång till gång.
Trots allt detta tycker jag det är väl stor skillnad. Stadskörning i Gävle är ju snabbt gjort. Tycker sällan det skiljer mer än 5 procent om man kör t ex Linköping-Göteborg med liknande hastighet.
PH
Det är sannolikt tre orsaker:
- Körförhållandena under stockholmsdelen av sträckan
- Medelhastigheten (det är mycket svårt att hålla samma medelhasighet om man inte kör med farthållare inkopplad)
- Vinden. Luftmotståndet är i landsvägs- och motorvägsfart den dominerande faktorn i bränsleförbrukningen. Vi har övervägande sydliga vindar, och därför har man ofta lägre förbrukning när man kör norrut.
Det är motorvägsförbrukningen jag pratar om. Från att jag kom in mot Stockholm och att jag var framme vid Centralen gick faktiskt förbrukningen ner en tiondel.

På väg hem hade jag lägre förbrukning än tidigare resan när jag kom ut ur stan, men den sjönk ännu mer vid motorvägskörningen.. och fortsatte sjunka typ hela resan ner till 5,6. (Låg på kanske 6,2 när jag kom ut ur stan på väg hem)

I Gävle bor jag utanför stan och har ingen stadskörning alls i nån riktning.

Temperaturen var så gott som lika.. runt 0-gradigt åt båda hållen.

Det blåste inte speciellt mycket. Det borde väl ändå inte påverka upp till 20%.

Medelhastigheten var ganska konstant då jag kör med farthållare typ hela tiden. Hastigheten var som tidigare beskrivet lägre under stora sträckor på väg till Stockholm. Jag körde något snabbare men med lägre förbrukning hem.

Regenereringen gjordes som sagt på hemvägen, kan den ha gått ännu mer under ditvägen? Hur ofta ska den gå igång egentligen?
Jag tror också på vinden. Jag kör Göteborg - Norrköping ibland, och har liknande erfarenhet från den sträckan. Bilen kan dra en deciliter eller mer på hemvägen till Gbg, då vi ofta har sydvästlig vind. Jag brukar alltid ha momentanförbrukningen igång på färddatorn och det syns tydligt där om man har motvind.
Kollade för skojs skull tisdagens väder i Stockholmstrakten.

2013-01-29 kl 12.00.
Sydlig vind 7 m/s.
http://rl.se/vadret/historik.php

Om du exempelvis körde i jämn fart 90 km/h vilket motsvarar 25 m/s, så är det inte oväsentligt. (V70 har ju inte bilvärldens minsta luftmotstånd precis...
Sydlig vind.. då blåser det norrut alltså.
Hm.. ska det ha sån väldigt stor betydelse. Undrar om dom alltid kör i medvind på testbanorna när de mäter förbrukning. :)

Tycker ändå att det är konstigt. Idag åkte jag Gävle-Stockholm igen.. det skumma var att efter ca 11-12 mil idag så blev det en direkt ändring av förbrukningen. (Från nån mil innan Arlanda) Sista 4 milen fram till Sollentuna dit jag skulle idag gick förbrukningen på mätaren för trippen ner från 7,0 till 6,6. Alltså en rejäl minskning med tanke på att jag redan kört nåstan 12 mil.

Körde ju i samma vädersträck, så om det plötsligt inte blivit vindstilla så var det något annat som hände.
Jag har stängt av extravärmaren och även ACn nu under mina "tester" så att det ska vara så några extra faktorer inblandade som möjligt.

Blir smått galen och totalt insnöad på förbrukning.. ?:-/
De kör inte alls på någon testbana när de mäter förbrukningen. De står inne i en hall, så det är helt vindstilla.
Luftmotståndet har den övervägande betydelsen när farten kommer över sisådär 80 km/h. Effektbehovet ökar med tredjepotensen på hastigheten. En liten stilla fläkt på 8 m/s motsvarar en hastighetsökning från 90 till 115 km/h (ungefär, jag bara huvudräknar). Är det då så att den vinden är lika och man byter körriktning blir ju skillnaden 16 m/s, och dina 90 km/h på ena håller är egentligen 70 km/h. Alltså en ändring från 70 till 115 km/h för att du byter riktning. Detta huvudräkningsexempel visar tydligt att även en betydligt svagare vind utan vidare kan ge en skillnad på en deciliter per mil, även om exemplet inte gör anspråk på att vara speciellt matematiskt exakt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Hej, har en C30 1.8F som plötsligt börja[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]

Kina har visst 85% av världsmarknaden fö[…]

Grön laddningsindikering

Tackar!