Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#722987
hollan skrev:snackar vi volvo så är det mycke ovanligt att en koppling behöver bytas före 20000mil pga normalt slitage. får jag kanske tillägga för visst har man bytt tidigare men då är det pedalryttare och inte bilens fel
Håller helt med dig men min kompis (som har en taxifirma och kör för Taxi Stockholm) fick häromdagen byta koppling på sin A4 MY10 1,8T 6500 mil till en kostnad av 10 000. Mycket märkligt. Kanske har det något att göra med att växellådan (manuell) har bytts två gånger på garantin...? Annars har jag knappt hört talas om någon som bytt koppling under senare år.../PH
av mattish
#723069
Så himla seg tyckte jag inte att DSGn var, kommer från passaten jag också men 2wd. Framförallt upplevde jag min bil betydligt snabbare än kompisens R-line 4M DSG.
Visst känner man ett bättre driv med D4 aut när man ska iväg, men samtidigt så är det mer slir när man väl rullar. Powershiften jag har i min lirar inte riktigt i samma liga som DSGn men det har blivit bra mkt bättre än när jag hämtade ut den.

D4 aut är ingen snabb bil i accet från stillastående, men vridet gör den grym i fartökningar runt landsvägshastighet.

Baksätet är underbart i volvon, förutom på längden där jag saknar passaten. Samma sak med bagaget, underbart på bredden i v70in men saknar lite höjd och djup som fanns i passaten. Bredden är dock viktigare i båda lägena för min del efter som jag aldrig åker bra eller i princip aldrig fyller bagaget fullt.

I Passaten ska man ha dom värsta stolarna med elman för att sitta riktigt bra. Jag satt bra i sportstolarna. I VW/audi sitter man i stolen och i en volvo sitter man på dom.
av mattish
#723070
perhall skrev:
hollan skrev:snackar vi volvo så är det mycke ovanligt att en koppling behöver bytas före 20000mil pga normalt slitage. får jag kanske tillägga för visst har man bytt tidigare men då är det pedalryttare och inte bilens fel
Håller helt med dig men min kompis (som har en taxifirma och kör för Taxi Stockholm) fick häromdagen byta koppling på sin A4 MY10 1,8T 6500 mil till en kostnad av 10 000. Mycket märkligt. Kanske har det något att göra med att växellådan (manuell) har bytts två gånger på garantin...? Annars har jag knappt hört talas om någon som bytt koppling under senare år.../PH
Det fick farsan göra på sin A4 också (vxllådan) och två hjullager fram..
Användarvisningsbild
av MartinS
#723071
Är det någon som testkört Passaten så pass att man behövt använda helljus? Jag har kört om både passater och tiguaner och undrat varför dom inte haft helljuset på, tills jag sett att dom bländat av. Det verkar helt förkastligt dåligt, antagligen då de inte har någon separat helljuslampa utan bara höjer halvljuset.

/Martin
av perhall
#723091
Jag har noterat att även nya 1-serien samt faceliftade C-klass har eliminerat extra fjärrljuslampa... vet ni hur det är med BMW (förutom 1-serien)? De ser ju ut att ha en extra strålkastare innanför. Sånt här gör mig vansinnig, det är ju verkligen störigt att ta bort möjligheten till bra ljus utan externa extrastrålkastare... hela VAG-programmet utom Skoda har tagit borta fjärrljuslamporna, tror jag, även Touareg och Q7.../PH
av mattish
#723096
MartinS skrev:Är det någon som testkört Passaten så pass att man behövt använda helljus? Jag har kört om både passater och tiguaner och undrat varför dom inte haft helljuset på, tills jag sett att dom bländat av. Det verkar helt förkastligt dåligt, antagligen då de inte har någon separat helljuslampa utan bara höjer halvljuset.

/Martin
Stämmer bra på Xenonvarianten. Så jäkla värdelöst ljuse så det finns inte. Halvljuset är också katastrof, har nog blivit lite bättre på "nya".
Halogen har också dåligt ljus, men en sep. helljuslampa som man kan konvertera.
av Lövet
#723099
perhall skrev:Jag har noterat att även nya 1-serien samt faceliftade C-klass har eliminerat extra fjärrljuslampa... vet ni hur det är med BMW (förutom 1-serien)? De ser ju ut att ha en extra strålkastare innanför. Sånt här gör mig vansinnig, det är ju verkligen störigt att ta bort möjligheten till bra ljus utan externa extrastrålkastare... hela VAG-programmet utom Skoda har tagit borta fjärrljuslamporna, tror jag, även Touareg och Q7.../PH
Den inre lampan används bara för kurvljus numera (sedan 2009 ungefär beroende på modell) på BMW. Den har inget med helljuset att göra längre.
av perhall
#723157
Ajdå, ingen av tyskarna som har riktigt bra helljus längre. Däremot franska märken har kvar fjärrljusstrålkastaren, liksom Volvo och några till.../PH
av jjt
#723162
Vi hade 4 st passater i taxiföretaget 3 st gas bilar som gick i taxitrafik, på dom fick vi byta gren kopplingar och mekatroniken i växellådan innan 10 tusen mil, jag hade en diesel 170 hästars med r mitt, fick byta drivaxlar och mekatroniken i lådan innan 7 tusen mil. Tur att det gick på garanti.
av svedan
#723235
andreas_lofgren skrev: Den inre lampan används bara för kurvljus numera (sedan 2009 ungefär beroende på modell) på BMW. Den har inget med helljuset att göra längre.
Nä, fram åtminstonde till 2011, var den inre lampan helhjus på bilar med halogen,yttre var halv, båda H7. Men med xenon blev den inre bara varselljus. Kurvljuset var nog extrautrustning och tände väl den undre dimstrålkastaren.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]