Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I nya tyska ams, som kom med posten idag, testas 10 bilars 4WD-system. Resultat:
1. Cayenne GTS (92 p)
2. Golf 4Motion Haldex 5 (88 p)
3. Opel Mokka (85 p)
4. 335iX (81 p)
5. Range Rover TDV8 (71 p)
6. CLS 500 4Matic (66 p)
7. Multivan 4Motion Haldex 4 (55 p)
8. Mazda CX-5 (49 p)
9. Subaru XV (40 p)
10. Lexus RX450h (31 p)

Tom för traktion kommer Golf två (14 av 15, Cayenne och 335iX får 15 av 15, övriga 4-12 p).

Antingen så är biltestarna fel ute och blinda för Haldex 5 och betuttade i nya Golfen (den vinner ju liksom Passat som bekant nästan alla tester), eller så kan Haldex 5 helt enkelt kalibreras att fungera mycket bättre än i XC70... intressant hur som helst!

PH
perhall skrev:
Antingen så är biltestarna fel ute och blinda för Haldex 5 och betuttade i nya Golfen (den vinner ju liksom Passat som bekant nästan alla tester), eller så kan Haldex 5 helt enkelt kalibreras att fungera mycket bättre än i XC70... intressant hur som helst!

PH
Eller, som jag skrivit tidigare, så märks inte generation 5:s tillkortakommande under annat än vissa omständigheter, till exempel snabb start med tungt släp på löst underlag. Hur testades bilarna?
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mellan Quattro och Haldex Gen* lär vara större än Haldex4 vs Haldex5.
Nu vimsar du till det. De menar att skillnaden mellan Torsendiff och Haldex si eller så är större än Haldex 4 gentemot Haldex 5. Annars kan du lika gärna skriva att skillnaden mellan en Quattro och en annan Quattro är större än mellan olika generationers Haldexkopplingar. Under varumärket Quattro finns även bilar med Haldexkopplingar.
apersson850 skrev:
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mellan Quattro och Haldex Gen* lär vara större än Haldex4 vs Haldex5.
Nu vimsar du till det. De menar att skillnaden mellan Torsendiff och Haldex si eller så är större än Haldex 4 gentemot Haldex 5. Annars kan du lika gärna skriva att skillnaden mellan en Quattro och en annan Quattro är större än mellan olika generationers Haldexkopplingar. Under varumärket Quattro finns även bilar med Haldexkopplingar.
Precis så han menade misstänker jag och när jag läser andreas svar så tänker jag precis som han menar. Visst Quattro är ett varumärke, men jag tänker konstant 4wd när det nämns.
Konstant 4wd kontra haldex (eller andra system som kopplar in efter behov) så är det skillnad i körgläde..
[/quote]
Eller, som jag skrivit tidigare, så märks inte generation 5:s tillkortakommande under annat än vissa omständigheter, till exempel snabb start med tungt släp på löst underlag. Hur testades bilarna?[/quote]
Ett allsidigt test utfört i Finland, 13 sidor redaktionell text... många testförare ser det ut som på bilderna:)
Följande testads:
acc på jämn mark
traktion vid stigning, 0-50 vid 10-procentig stigning samt även 20-procentig
handling/vägegenskaper
tider runt en bana

dessutom subjektivt: manöverbarhet, ESP, förmåga att ta sig uppför backar, körglädje..

utförlig teknisk beskrivning av de lösningar som använts...
PH
2013xc70 skrev:
Rebban skrev:Hej är ny på forumet och ska bli ägae till en XC70 D4 Mom DE nästa vecka. Kör idag Passat -R-line 4 motion DSG från 2010, är det gen 4 eller 5 i den. ?
Gen 4.
Passaten Gen 4 och XC70 har Gen 5 om den är MY13
Kan golf ha bedre software? Det er jo 7-8 mnd siden B20 fikk sin xc 70 i mai. Golf skryter av sin gen 5, mens volvo ikke har reklamert med det i hele tatt, i september visste ikke forhandler i norge at det var en ny generasjon haldex, 6 mnd etter de første ble levert. Volvo prøvekanin? :!:
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 130

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]