Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mig fungerar det oftast bra...men igår så gick det inte att låsa dörren i någon dörr.
Men när jag låste med nyckeln och låste sedan upp med att ta i handtaget och sedan låste med att trycka på handtaget så fungera det igen. Konstigt... Och ibland så fungerar inte en viss dörr, då får man typ gå till nästa dörr och försöka där, vilket oftast då fungerar.
ForestC skrev:Följdfråga:
Ni som upplever att det alltid fungerar - räcker det alltid med att sticka ner handen innanför handtaget för att låset ska gå upp? Ibland (dock ytterst sällan) låser nämligen dörren upp om jag rycker i handtaget, men jag måste rycka en extra gång för att dörren ska öppnas.
.
Räcker med att sticka ner handen o öppna. Brukar oftast vänta 2 millisekunder tills jag hör att den larmas av o sen rycker jag. Men i övrigt så funkar det precis lika som om bilen vore olåst. BAra att öppna dörren helt enkelt. Nu på vintern så brukar jag ändå inte slita upp dörren om det skulle vara så att den frusit fast. Klanderfritt i mitt fall.

(Peppar peppar) Är det någon högre makt här innan som läser detta så vill jag passa på att meddela att jag är oerhört glad att det funkar o vill gärna att det ska fortsätta så :D
Samma här, skitig bil och kallt då strular det ofta. V60 -12. Inga felkoder satt, har även demonterat och kollat kablage och kontaktstycken för fukt eller korrosjon men alt så ut som nytt.
V60 MY -12 med bl.a. keyless. Nu skall ni få höra:

Inledningsvis vill jag säga att keylessfunktionen på vår V60 funkat som det är tänkt och som det beskrivs i instruktionsboken, dvs. låst upp när handtaget greppats etc. precis som de flesta här också verkar vara överens om. Men:

I julas låste sig vår "nya" V60 av sig själv! :shock: Efter att frugan ställt in handväskan (med nyckeln i) på passagerarsätet.
Handväskan innehöll såklart även plånbok, mobil, övriga nycklar mm. mm. Det var precis efter jul och vi var på landet och höll på att packa in i bilen för att åka hem....

Som tur var så hade vi en bil till på plats :roll: Bara(!) att åka 6 mil t.o.r. och hämta den andra nyckeln!
Kunde varit längre till den andra nyckeln.
Kunde varit kallare.
Kunde varit på en ödslig plats.
Kunde varit bråttom (mer bråttom än vad vi fick..!).
Kunde alltså ha varit en situation då det blev riktigt jobbigt att inte komma åt plånbok, mobil och de övriga nycklarna.

Har tidigare klagat på att Volvo inte har (den alldeles självklara) funktionen att (vilket man skulle kunna välja av/på) den låser sig själv när man lämnar bilen och hunnit några meter och har nyckeln med sig. UTAN att man måste pillra på handtag/baklucka/fjärrkontroll, vilket ju absolut inte är Keyless!! (Hade en Renault Laguna -08 tidigare med den funktionen. Funkade kanon!)

Men vår önskan om denna funktion såg alltså någon högre makt till att vi fick äta upp rejält! :wink:
(Även om i.o.f.s ingen av teknikerna eller mekanikerna verkar veta hur Keyless på Volvo funkar...)

Felet var svårsökt och vi har inte fått veta vad det kunde bero på. Haft bilen inne 2 ggr. för detta då det hände en gång till efteråt men då med nyckeln utanför bilen..! Vi litar alltså inte längre på bilens keylessfunktion (bl.a.) vilket är lite trist..!

Som grädde på moset så upptäckte vi häromdagen att vi inte längre har någon Bluetooth i bilen! :-O)
Vid det senaste verkstadsbesöket så laddades hela Sensussystemet och alla(?) andra mjukvaror om för att dels kanske råda bot på låsmysteriet samt att vid det andra försöket lägga in "Sensus 3.0" vilket inte var gjort vid det första besöket (som också var det första servicetillfället på bilen). Trippförbrukningen med staplar under "My Car" dök upp men bältesplinget är samma som innan och vi saknar nu helt mjukvara för Bluetoothen! :roll: Inga telefoner kan längre anslutas och när man klickar fram vilken Bluetoothversion som finns i bilen så är rutan tom...! Den skulle ju också förbättras med Sensus 3.0. Blev inte riktigt så.

Vårt förtroende för bilen är i skrivande stund inte i topp! :evil:
Senast redigerad av 2 meko, redigerad totalt 0 gång.
Titaniumgrå skrev:
xerys2012 skrev:V60 -13, inga problem med min. Visst, är det snö o massa skit på handtaget kan man behöva gnugga lite, ,men sällan att jag behöver ta av handskarna. Funkar i både varm o kall väderlek.
Kan bara hålla med, fungerar bra med handskar och ibland is på "knappen" men fungerar ändå.
Samma här, inga problem......
Har inte haft några som helst problem med låset.
Jag har fått för mig att givaren sitter ungefär där låset skulle varit, jag touchar bara den punkten så låser sig min bil, när jag öppnar har jag alltid tummen där och "tvekar" ca en tiondel av en sekund så hinner den låsa upp när jag rycker i handtaget, har alltid funkat klockrent.
Samma problem med kyla/snö eller smuts på min MY13 med Keyless. Verkar fungera lite när den själv vill. Inga problem första månaden i okt/nov, men med första minusgraderna så började det.
Har lyckats via Keyless att öppna varje gång, men lite strul är det , ibland får man ta av handsken , ibland funkar bara bakdörren osv. Får väl ta ett snack med verkstaden vid tillfälle.
Har upplevt massa problem med keyless nu näsr det är blasksäsong, jag har den lackade varianten på min och det vägrar bara att fungera vissa dagar medans andra dagar är det klanderfritt... Frustrerande men igent jag tagit med ÅF ännu, hara bara reflekterat över att det antagligen inte är bättre än såhär på grund av smuts och snöglåp... Har ändock haft problem både med upplåsning och låsning... och båda fallen är lika frustrerande när man har nyckeln på sig men glömt i vilken ficka den ligger...

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]